Projekta ID
24-TA-2310Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur 24.10.2024. atzinumā minēto konceptuālo iebildumu un atkārtoti norāda, ka Ministru kabineta noteikumu projektā "Noteikumi par kārtību, kādā nosakāms finanšu gada neto apgrozījums, no kura aprēķina soda naudu, un soda naudas apmēra noteikšanas kritēriji" (turpmāk – projekts) nav pieļaujams paredzēt tādus soda naudas apmēra noteikšanas kritērijus, kas iejaucas likumdevēja ekskluzīvajā kompetences jomā – noteikt pārkāpumus un par tiem piemērojamos sodus. Projektā atkārtoti likumā ietverti soda piemērošanas kritēriji, izveidota būtībā atšķirīga pārkāpumu sistēma, kā arī pilnībā mainīta sodu piemērošanas sistēma par vairākiem izdarītiem pārkāpumiem.
Papildus Tieslietu ministrijas 24.10.2024 atzinumā minētajam norādām, ka tas, ka šobrīd jau pastāv līdzīgs regulējums, nevar kalpot par argumentu līdzīga, pēc būtības kļūdaina regulējuma veidošanai. Atkārtoti uzsveram, ka līdzīga regulējuma esībai nav izšķirošas nozīmes.
Papildus Tieslietu ministrijas 24.10.2024 atzinumā minētajam norādām, ka tas, ka šobrīd jau pastāv līdzīgs regulējums, nevar kalpot par argumentu līdzīga, pēc būtības kļūdaina regulējuma veidošanai. Atkārtoti uzsveram, ka līdzīga regulējuma esībai nav izšķirošas nozīmes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur 24.10.2024. atzinumā minēto iebildumu un atkārtoti norāda, ka projektā nav pieļaujams dublēt vai mainīt likumā ietverto soda un tā piemērošanas regulējumu.
Projekta precizētajā 7. punktā ir norādīts, ka, nosakot soda naudas apmēru,Nacionālais kiberdrošības centrs un Satversmes aizsardzības birojs ņem vērā Nacionālās kiberdrošības likuma 45. panta sestajā daļā ietvertos apsvērumus un citus apstākļus, kas identificēti subjekta uzraudzības procesā.
Savukārt Nacionālās kiberdrošības likuma 46. panta sestā daļa noteic, ka soda naudas apmērs ir nosakāms samērīgs ar izdarīto pārkāpumu. Nacionālais kiberdrošības centrs un Satversmes aizsardzības birojs, pieņemot lēmumu par soda naudas piemērošanu un tās apmēru, izvērtē un ņem vērā šā likuma 45. panta sestajā daļā minētos apsvērumus, kā arī personas mantisko stāvokli.
Tādējādi projekts vai nu daļēji atkārto likumā esošo regulējumu, vai arī projektā jau vērojams mēģinājums mainīt soda naudas apmēra noteikšanas regulējumu, kas nav pieļaujams.
Ņemot vērā minēto, ierosinām apsvērt 7. punkta ietveršanas projektā nepieciešamību.
Projekta precizētajā 7. punktā ir norādīts, ka, nosakot soda naudas apmēru,Nacionālais kiberdrošības centrs un Satversmes aizsardzības birojs ņem vērā Nacionālās kiberdrošības likuma 45. panta sestajā daļā ietvertos apsvērumus un citus apstākļus, kas identificēti subjekta uzraudzības procesā.
Savukārt Nacionālās kiberdrošības likuma 46. panta sestā daļa noteic, ka soda naudas apmērs ir nosakāms samērīgs ar izdarīto pārkāpumu. Nacionālais kiberdrošības centrs un Satversmes aizsardzības birojs, pieņemot lēmumu par soda naudas piemērošanu un tās apmēru, izvērtē un ņem vērā šā likuma 45. panta sestajā daļā minētos apsvērumus, kā arī personas mantisko stāvokli.
Tādējādi projekts vai nu daļēji atkārto likumā esošo regulējumu, vai arī projektā jau vērojams mēģinājums mainīt soda naudas apmēra noteikšanas regulējumu, kas nav pieļaujams.
Ņemot vērā minēto, ierosinām apsvērt 7. punkta ietveršanas projektā nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izskatot projektu un projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija), Tieslietu ministrija secina, ka tās 24.10.2024. atzinumā minētais iebildums tomēr netika ņemts vērā.
Ņemot vērā minēto un sabiedrības informēšanas nolūkā atkārtoti iesakām projekta 8.1., 8.2., 9.1., 9.2., 10.1., 10.2., 11.2. un 11.3. apakšpunktā vai anotācijā ietvert skaidru un saprotamu soda naudas apmēra noteikšanas pamatojumu. Anotācijā nav ietverts skaidrs naudas apmēra noteikšanas pamatojums. Iesakām paskaidrot piemērojamos soda procentus katrā projekta punktā (apakšpunktā) vai anotācijā.
Ņemot vērā minēto un sabiedrības informēšanas nolūkā atkārtoti iesakām projekta 8.1., 8.2., 9.1., 9.2., 10.1., 10.2., 11.2. un 11.3. apakšpunktā vai anotācijā ietvert skaidru un saprotamu soda naudas apmēra noteikšanas pamatojumu. Anotācijā nav ietverts skaidrs naudas apmēra noteikšanas pamatojums. Iesakām paskaidrot piemērojamos soda procentus katrā projekta punktā (apakšpunktā) vai anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur tās 24.10.2024 atzinumā ietverto iebildumu.
Anotācijā ir daļēji paskaidrots kādēļ neatbilstības ilgumam tiek piešķirta izšķiroša nozīme. Proti, anotācijas 1.3. sadaļā ir norādīts, ka "noteikumu projektā uzsvars likts uz neatbilstību ilgumu kā būtisku aspektu soda piemērošanas kontekstā. NKDL ietvertā kiberincidenta definīcija skaidro, ka tas ir notikums, kas apdraud apstrādātus datus vai tādu pakalpojumu pieejamību, autentiskumu, integritāti vai konfidencialitāti, kurus piedāvā tīklu un informācijas sistēmas vai kuri pieejami ar tīklu un informācijas sistēmu starpniecību. Līdz ar to, jo ilgāk netiek novērsta konstatētā neatbilstība, jo lielāki zaudējumi varētu tikt izraisīti un smagāki darbības traucējumi rasties, tāpēc ir būtiski neatbilstības novērst pēc iespējas ātrāk un ilgumam kā kritērijam ir izšķiroša nozīme". Tomēr vēršam uzmanību, ka minētais arguments nevar tiek uzskatīts par tādu, kas attaisno neatbilstības ilgumam piešķirto izšķirošo nozīmi projekta ietvaros. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam izvērtēt šāda regulējuma atbilstību sodu tiesībās raksturīgajiem soda piemērošanas kritērijiem. Pamatā būtu jābūt vienotai sodu piemērošanas sistēmai, ja vien nav īpaša pamatojuma konkrētajā jomā paredzēt atšķirīgus kritērijus.
Anotācijā ir daļēji paskaidrots kādēļ neatbilstības ilgumam tiek piešķirta izšķiroša nozīme. Proti, anotācijas 1.3. sadaļā ir norādīts, ka "noteikumu projektā uzsvars likts uz neatbilstību ilgumu kā būtisku aspektu soda piemērošanas kontekstā. NKDL ietvertā kiberincidenta definīcija skaidro, ka tas ir notikums, kas apdraud apstrādātus datus vai tādu pakalpojumu pieejamību, autentiskumu, integritāti vai konfidencialitāti, kurus piedāvā tīklu un informācijas sistēmas vai kuri pieejami ar tīklu un informācijas sistēmu starpniecību. Līdz ar to, jo ilgāk netiek novērsta konstatētā neatbilstība, jo lielāki zaudējumi varētu tikt izraisīti un smagāki darbības traucējumi rasties, tāpēc ir būtiski neatbilstības novērst pēc iespējas ātrāk un ilgumam kā kritērijam ir izšķiroša nozīme". Tomēr vēršam uzmanību, ka minētais arguments nevar tiek uzskatīts par tādu, kas attaisno neatbilstības ilgumam piešķirto izšķirošo nozīmi projekta ietvaros. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam izvērtēt šāda regulējuma atbilstību sodu tiesībās raksturīgajiem soda piemērošanas kritērijiem. Pamatā būtu jābūt vienotai sodu piemērošanas sistēmai, ja vien nav īpaša pamatojuma konkrētajā jomā paredzēt atšķirīgus kritērijus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur 24.10.2024. atzinumā izteikto iebildumu.
Lūdzam izvērtēt projekta 14. punkta otrā teikuma atbilstību Nacionālās kiberdrošības likumam. Piedāvājam svītrot otro teikumu.
Lūdzam izvērtēt projekta 14. punkta otrā teikuma atbilstību Nacionālās kiberdrošības likumam. Piedāvājam svītrot otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likuma 46. panta ceturtajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likuma 46. panta ceturtajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2. apakšsadaļā ietverto informāciju, norādot korektu precizētā projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
