Atzinums

Projekta ID
23-TA-481
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta neizriet tiesiskais regulējums attiecībā uz akcīzes nodokļa atmaksāšanas termiņiem. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu tiesisko regulējumu vai sniegt skaidrojumu, kā attiecīgais pilnvarojums Ministru kabineta noteikumu izdošanai tiek izpildīts, noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktu lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, rakstot (pārrakstot) likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - likums) ietverto pilnvarojumu. Vēršam uzmanību, ka:
pirmkārt, likuma 26. panta septiņpadsmitā daļa cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā šā likuma 26. panta piecpadsmitajā un sešpadsmitajā daļā minētajos gadījumos nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai nodokli atmaksā;
otrkārt, likuma 26.1 panta sestā daļa cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā šā panta piektajā daļā minētajā gadījumā, nevis 26.panta sestajā daļā, nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai;
treškārt, nepieciešams 1. punktā precīzi norādīt, kādi nosacījumi noteikumu projektā tiek noteikti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par tiesisko pamatu noteikumu projekta 2. punktā ietvertajam regulējumam, kas paredz prasības muitas noliktavas turētājam un apstiprinātam noliktavas turētājam attiecībā uz preču uzglabāšanu un uzskaiti. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot vai precizēt attiecīgo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3. punktu, nodrošinot skaidru un loģisku tiesību normu izklāstu. Norādām, ka nav saprotams, par kādiem iesniegumiem iet runa, kā arī kuri tiesību subjekti šos iesniegumus ir iesnieguši (arī kam veic pārskaitīšanu vai atmaksu). Nepieciešamības gadījumā lūdzam atsaukties uz atbilstošām likuma prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
Papildus lūdzam noteikumu projekta 22. punktā pieturzīmi iekavas ("atdotajām (iznīcinātajām)")aizstāt ar saikli "vai" ("atdotajām vai iznīcinātajām"), jo iekavas nav nepieciešamas.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 8. punktā nedublēt likuma 26.1 panta piektajā daļā ietverto regulējumu, atbilstoši precizējot minēto noteikumu projekta punktu. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets nav pilnvarots paredzēt pienākumu nosūtītājam tālpārdošanā vai citai personai viņa uzdevumā nosūtīt vai izvest akcīzes preces.
Piedāvātā redakcija
"8. Lai samaksāto nodokli pārskaitītu nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem vai saņemtu tā atmaksu, nosūtītājs tālpārdošanā vai cita persona viņa uzdevumā pēc akcīzes preču (alkoholisko dzērienu, bezalkoholisko dzērienu vai kafijas) izvešanas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu. Iesniegumā norāda:"
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai atbilstoši noteikumu projekta 13.1. apakšpunktam iesniedzams nebūtu arī citas dalībvalsts saņēmēja apliecinājums par akcīzes preču saņemšanu (kas iziet no šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem), vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 16.5. apakšpunktā skaidrot, kāda konkrēti informācija ir iesniedzama, proti, vai norādāms datums, kad attiecīgās preces laistas brīvā apgrozībā vai nodotas patēriņam, attiecīgajā gadījumā svītrojot vārdus "informāciju par iznīcināmām vai pārstrādājamām akcīzes precēm", kas jau izriet no noteikumu projekta 16.4. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā varētu būt pārņemtas vairākas Padomes 2019. gada 19. decembra Direktīvas (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu, prasības, piem., 8. panta otrajā daļā, 10. panta, 37. panta 4. punktā, 44. panta 5. punktā, 46. panta 3. punktā, 47. panta 3. punktā ietvertās, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam izvērtēt un aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu par minētās direktīvas prasību pārņemšanu, kā arī papildināt noteikumu projektu ar informatīvo atsauci uz minēto direktīvu, ievērojot noteikumu Nr. 108 4. nodaļā "Atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem" noteikto.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst noteikumu Nr. 108 90., 91. un 92. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. rakstot kā nosaukuma pēdējo vārdu.
Piedāvātā redakcija
"Par akcīzes precēm samaksātā akcīzes nodokļa pārskaitīšanas, nodokļu parādu segšanai vai turpmākajiem nodokļu maksājumiem, un atmaksāšanas kārtība"
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 8. punktā paredzēt, ka iesniegumu iesniedz pēc akcīzes preču nosūtīšanas vai izvešanas, vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams un kā atskaites punkts paredzama vienīgi izvešana.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 21. punktā paredzēt, ka attiecīgo dokumentu paraksta apstiprinātā noliktavas turētāja pilnvarots pārstāvis, nevis izpildinstitūcijas loceklis, vai skaidrot attiecīgā ierobežojuma nepieciešamību un mērķi noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-