Projekta ID
24-TA-3094Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešo daļu un Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punktu.
Iebildums
Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 32 punkts nenosaka deleģējumu MK izstrādāt regulējumu, bet apstiprināt konkrētas atbalsta programmas tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskajai izmantošanai (komercializācijai).
Skatīt šajā pantā jau ietverto tādu pašu apstiprinājumu valsts pētījumu programmai (VPP) un pastāvošo normatīvo regulējumu, t.i.,
ar MK rīkojumu apstiprina individuāli katru VPP.
Skatīt šajā pantā jau ietverto tādu pašu apstiprinājumu valsts pētījumu programmai (VPP) un pastāvošo normatīvo regulējumu, t.i.,
ar MK rīkojumu apstiprina individuāli katru VPP.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
2.18. zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums – komersants, kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta pētniecības organizācija, un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
Iebildums
1.Svītrot "Izglītības un zinātnes ministrijas", jo Zinātnisko institūciju reģistrs (ZI reģistrs) nav IZM reģistrs, bet ietilpstošs Nacionālā zinātniskās darbības informācijas sistēma. Attiecīgi arī precizēt anotāciju.
2.Zi reģistrā nereģistrē institūcijas/organizācijas, kas atbilst pateicības organizācijas definīcijai. Norma un arī anotācija par āo ir precizējama.
2.Zi reģistrā nereģistrē institūcijas/organizācijas, kas atbilst pateicības organizācijas definīcijai. Norma un arī anotācija par āo ir precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
2.18.2. komersanta kapitāldaļu turētājs tehnoloģijas izstrādāšanas brīdī ir bijis pētniecības organizācijas pētnieks vai zinātnieks, kuram pieder tiesības uz produkta vai tehnoloģijas intelektuālo īpašumu.
Iebildums
ievērojot, ka norma paredz "pētnieks vai zinātnieks", tad kas ir domāts ar "pētnieks", ievērojot, ka "zinātnieka" statuss ir noteikts ar Zinātniskās darbības likuma 5.panta pirmo daļu - Zinātnieka statuss ir fiziskajai personai, kurai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir piešķirts zinātnes doktora grāds vai ārvalstī izsniegtais izglītības dokuments vai ārvalstī piešķirtais akadēmiskais grāds atbilst vai ir pielīdzināts Latvijā piešķiramam zinātnes doktora grādam un kura veic zinātnisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
61.11. pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti;
Iebildums
1.Svītrot "Izglītības un zinātnes ministrijas", jo Zinātnisko institūciju reģistrs (ZI registrs) nav IZM reģistrs, bet ietilpstošs Nacionālā zinātniskās darbības informācijas sistēma. Attiecigi arī precizēt anotāciju.
2.Anotācijā ir noteikts, ka "Atbalstu var saņemt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, kas ir atvasinātas publiskas personas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas, kā arī komersanti un mazas vidējas un vidējas kapitalizācijas sabiedrības. Lielie komersanti atbalstu var saņemt ar nosacījumu, ka tie sadarbojas ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs."
No normas formulējuma neiziet, ka attiecināms tikai uz augstskolām un zinātniskajiem institūtiem ar atvasinātas publiskas personas statusu.
Savstarpēji precizējams, lai ir skaidra izpratne uz ko šī norma būs attiecināma.
3. Izvērtējams normas formulējums vai PO attiecināms tikai uz augstskolām? Vai tā ir domāts, ņemot vērā projekta 61.21. apakšpunktu?
2.Anotācijā ir noteikts, ka "Atbalstu var saņemt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, kas ir atvasinātas publiskas personas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas, kā arī komersanti un mazas vidējas un vidējas kapitalizācijas sabiedrības. Lielie komersanti atbalstu var saņemt ar nosacījumu, ka tie sadarbojas ar sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem pētniecības un inovācijas aktivitātēs."
No normas formulējuma neiziet, ka attiecināms tikai uz augstskolām un zinātniskajiem institūtiem ar atvasinātas publiskas personas statusu.
Savstarpēji precizējams, lai ir skaidra izpratne uz ko šī norma būs attiecināma.
3. Izvērtējams normas formulējums vai PO attiecināms tikai uz augstskolām? Vai tā ir domāts, ņemot vērā projekta 61.21. apakšpunktu?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
61.21. šo noteikumu 61.11. apakšpunktā minētajām pētniecības organizācijām 50%;
Iebildums
Projekts nesatur informāciju par atbalsta intensitātes 50% apjomā izcelsmes avotu.
Ievērojot minēto, papildināt projektu vai anotācijā norādīt atbilstoši kuram normatīvajam regulējumam tiek noteikta atbalsta intensitāte 50% apjomā pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšanai un atbalstam zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem.
Ievērojot minēto, papildināt projektu vai anotācijā norādīt atbilstoši kuram normatīvajam regulējumam tiek noteikta atbalsta intensitāte 50% apjomā pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšanai un atbalstam zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
61.112. atbalsta pieteikumā norādītās tehnoloģijas gatavības līmenis ir sākot no TRL4 līdz TRL6;
Iebildums
Papildināt projektu ar terminu - tehnoloģiju gatavības līmenis (technology readiness level) par tehnoloģiju brieduma pakāpju limeņiem .
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērstāk skaidrot, kā grozījumu projekts, kas iekļauj tagad pētniecības organizācijas, salāgosies arīdzan ar komercializācijas MK noteikumu regulējumu, kuru šobrīd, saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu (grozījumiem 2024.g. beigās), izstrādā IZM ar iesaistītām pusēm no citām ministrijām un zinātnes nozari (spēkā stāsies 2025.gadā).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Priekšlikums
Projekta 61.5 apakšpunkts nerunā par atbalstu, bet par atbalstāmajām gala labuma guvēja darbībām, kas sniedz ieguldījumu RIS3 stratēģijas mērķu sasniegšanā. Būtu precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
