Atzinums

Projekta ID
22-TA-2640
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
09.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde kopumā neatbalsta normatīvā aktā tālāku virzību, jo piedāvātais regulējums vairākos būtiskos aspektos ir neskaidrs un nepilnīgs. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta tvērums ir nepilnīgs. Lūdzam papildināt ar jaunu apakšpunktu, nosakot, ka MK noteikumi nosaka arī datu devēja datu kopu uzskaitījumu, kurām kā minimums ir jābūt pieejamām DAGR, kā arī to glabāšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar tekstu, ka datu devējs ir arī atbildīgs par datu kvalitāti tādā minimālajā apjomā, kā nodefinēts Valsts informāciju sistēmu likumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 8. punktu - DAGR šajā savā attīstības stadijā nenodrošina informācijas apriti starp informācijas sistēmām. Ar datu krātuves starpniecību ir piekļuve datu kopām. Arī anotācijā norādīts, ka decentralizētais modelis, kad informācijas aprite starp informācijas sistēmām notiks nepastarpināti, ir tikai nākotnes iecere.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ludzam precizēt anotācijā vai noteikumu tekstā, kas ir 'citas institūcijas" un kā tām var būt piekļuve DAGR, ja darbības DAGR var veikt tikai datu devējs, datu saņēmējs un DAGR uzturētājs. Kādam pilnvarojumam citā normatīvajā aktā jāpastāv, lai cita institūcija varētu DAGR veikt pseidonimizēšanu un anonimizēšanu?
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 17. punktu, iekļaujot prasību saskaņot DAGR lietošanas noteikumus ar Centrālo statistikas pārvaldi, jo īpaši attiecībā uz datu krātuves lietošanas nosacījumiem, vienoto datu modeli, pseidonimizēšanas un anonimizēšanas risinājumiem. Iebildums attiecībā uz 17. punktu skatāms kopsakarā ar iebildumu par 6. punktu - nepieciešams ari izskatīt to, vai tomēr nav nepieciešams definēt arī kādas minimālās datu kvalitātes prasības, piemēram, datu kopu metadatu sagatavošanas un pieejamības prasības DAGR, elementārās pamatbārbaudes - ierakstu skaits laikrindā, PK atbilstība u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
20. punktā noteiktais informēšanas termiņš ir nesamērīgs attiecībā pret to, kā izmaiņas skars datu devēju un saņēmēju, un kādus pielāgojumus tiem nāksies veikt, lai turpinātu laicīgi saņemt datus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu un skaidrot tiesisko konstrukciju, kādu paredz šie noteikumi. Saskaņā ar 30. punktu DAGR tiek iekļautas punktā minētās sistēmas, kas nozīmē, ka attiecībā uz šiem datu devēju jau ir pieņemts lēmums sniegt datus. Ja citi valsts informāciju sistēmu pārziņi vēlēsies sniegt datus, izmantojot DAGR, tad tie varētu arī nebūt iekļauti 30. punktā, kas nozīmē, ka uz daļu no datu sniedzējiem attiecas obligāts pienākums sniegt datus, bet uz citiem šāda pienākuma nav. Šāda pieeja liek apšaubīt mērķtiecīgu un vienveidīgu pieeju datu aprites nodrošināšanā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai skaidrot 27. punktu, jo nav skaidrs ar ko atsevišķi vienojas datu devējs un ar ko - datu saņēmējs. Anotācijas 8. lpp.. ir rakstīts, ka datu devējs un datu saņēmējs savstarpēji vienojas par datu aprites apjomu, kas sevī iekļauj datu aprites nodrošināšanu, kā arī kārtību kādā datu saņēmējs informēs datu devēju par datu kvalitāti.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzam precizēt vai skaidrot anotācijā, ko nozīmē vārdkopa - datu kopa. Spēkā esošajos VIRSIS noteikumos šāds termina skaidrojums nav iekļauts. Vai plānots skaidrojumu iekļaut jaunajos VIRSIS noteikumos? Tāpat norādām, ka nav skaidrs, kāpēc ir jāsasaista DAGR ar VIRSIS. DAGR jābūt konkrētai datu kopai ar skaidri saprotamu datu apjomu un datu atjaunošanas periodiskumu, kā arī jābūt skaidrībai par izmaiņām datos. Noteikumu projekta pašreizējā redakcija nevieš skaidrību par šiem aspektiem.
Lūdzam iekļaut punktā arī citas valsts informācijas sistēmas, kas ir svarīgas oficiālās statistikas nodrošināšanai, vai skaidrot anotācijā, kāpēc šobrīd nav iekļautas tādas informācijas sistēmas, kas ir Nodarbinātības valsts aģentūras, Nacionālā veselības dienesta vai Labklājības ministrijas pārziņā? Pilnais ifnformācijas sistēmu saraksts, no kurām Pārvaldei nepieciešams saņemt datus:
Būvniecības valsts kontroles birojs
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD)
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA)
Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK)
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM)
Labklājības ministrija (LM)
Latvijas Banka (LB)
Lauksaimniecības datu centrs (LDC)
Lauku atbalsta dienests (LAD)
LR pašvaldības
LR Uzņēmumu reģistrs
Nacionālais veselības dienests (NVD)
Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA)
Pilsonības nu migrācijas lietu pārvalde  (PMLP)
Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC)
Tiesu administrācija
Valsts ieņēmumu dienests (VID)
Valsts kanceleja
Valsts kase
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA)
Valsts zemes dienests (VZD)
Veselības inspekcija
Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD)
Zemkopības ministrija (ZM)
Autotransporta direkcija (ATD)
Latvijas Jūras administrācija (LJA)
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD)
Civilās aviācijas aģentūra (CAA)
Latvijas viesnīcu un restorānu asociācija (LVRSA)
Sadales tīkls (ST)
Augstrpiegumu tīkls (AT)
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs (LVĢMC)
Valsts Mežu dienests (VMD)


Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu vai skaidrot anotācijā attiecībā uz to, kā tiks nodrošinātas datu saņēmēja intereses saņemt datus termiņos, kādas tam ir noteiktas savu funkciju izpildei. Datu devēja datu uzglabāšanas termiņi ne vienmēr var sakrist ar datu saņēmēja funkciju izpildes termiņiem.
Piedāvātā redakcija
-