Projekta ID
24-TA-704Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
11.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vērtējot noteikumu projekta 5. panta satura atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) nosacījumiem, Datu valsts inspekcija konstatē šādas neatbilstības:
1. Saskaņā Datu regula 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteikto minimizācijas principu, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkam. Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienests un finansējuma saņēmējs apstrādās "dzimuma" datus.
No noteikumu projekta secināms, ka "dzimuma" personas datu apstrādei nav konkrēta nolūka, kas nozīmē, ka šāda personas datu apstrāde ir lieka un neatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas nosacījumiem. Vēršam uzmanību, ka arī anotācijā nav ietverts skaidrojums par “dzimuma” datu apstrādes nolūku un secinājums, ka konkrētu nolūku nav iespējams sasniegt bez šo datu apstrādes.
Ņemot vērā šajā punktā minēto, lūdzam izslēgt no noteikumu projekta 5. punkta redakcijas "dzimuma" personas datus.
2. Vērtējot noteikumu projektu, Inspekcija secina, ka noteikumu projekta 5. punkta redakcijā nav iekļauti personas dati, kuri norādīti noteikumu projekta 7. un 16.1. punktā, proti, deklarētās dzīvesvietas dati.
Ņemot vērā, ka, no noteikumu projekta 7. un 16.1. punkta izriet nepieciešamība pārzinim apstrādāt fiziskas personas deklarētās dzīvesvietas datus, kas pēctecīgi fiziskai personai (gala labuma guvējam) rada noteiktas sekas, šie personas dati būtu iekļaujami noteikumu projekta 5. punkta personas datu uzskaitījumā.
3. Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim un pēc tam tos iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
Saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteikto personas datu glabāšanas ierobežojuma principu, personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts un anotācija nepaskaidro personas datu glabāšanas termiņa nepieciešamību līdz 2037. gada 31. decembrim, Inspekcijas ieskatā noteiktais termiņš neatbilst Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteiktajam principam.
Noteikumu projekta 1. punktā ir noteikts datu apstrādes nolūks, proti, konsultāciju sniegšana (vienreizēja vai daudzgadu), kas nozīmē, ka, piemēram, sniedzot vienreizēju konsultāciju, datu apstrādes nolūks tiek sasniegts un personas dati būtu dzēšami, ja vien uz pārzini nav attiecināmi tiesību akti, kas nosaka konkrētu personas datu glabāšanas pienākumu (veidojas cits datu apstrādes nolūks).
Nosakot personas datu glabāšanas termiņu, tas ir jāpamato. Konkrētajā gadījumā, personas datu glabāšanas termiņi attiecībā uz vienreizējām konsultācijām uz ilggadējām konsultācijām varētu atšķirties.
Ņemot vērā šajā punktā minēto, nepieciešams pārskatīt personas datu glabāšanas termiņu (-s) un tos pamatot, iekļaujot anotācijā atbilstošu detalizētu skaidrojumu.
1. Saskaņā Datu regula 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteikto minimizācijas principu, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkam. Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienests un finansējuma saņēmējs apstrādās "dzimuma" datus.
No noteikumu projekta secināms, ka "dzimuma" personas datu apstrādei nav konkrēta nolūka, kas nozīmē, ka šāda personas datu apstrāde ir lieka un neatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas nosacījumiem. Vēršam uzmanību, ka arī anotācijā nav ietverts skaidrojums par “dzimuma” datu apstrādes nolūku un secinājums, ka konkrētu nolūku nav iespējams sasniegt bez šo datu apstrādes.
Ņemot vērā šajā punktā minēto, lūdzam izslēgt no noteikumu projekta 5. punkta redakcijas "dzimuma" personas datus.
2. Vērtējot noteikumu projektu, Inspekcija secina, ka noteikumu projekta 5. punkta redakcijā nav iekļauti personas dati, kuri norādīti noteikumu projekta 7. un 16.1. punktā, proti, deklarētās dzīvesvietas dati.
Ņemot vērā, ka, no noteikumu projekta 7. un 16.1. punkta izriet nepieciešamība pārzinim apstrādāt fiziskas personas deklarētās dzīvesvietas datus, kas pēctecīgi fiziskai personai (gala labuma guvējam) rada noteiktas sekas, šie personas dati būtu iekļaujami noteikumu projekta 5. punkta personas datu uzskaitījumā.
3. Noteikumu projekta 5. punktā noteikts, ka personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim un pēc tam tos iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
Saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteikto personas datu glabāšanas ierobežojuma principu, personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts un anotācija nepaskaidro personas datu glabāšanas termiņa nepieciešamību līdz 2037. gada 31. decembrim, Inspekcijas ieskatā noteiktais termiņš neatbilst Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteiktajam principam.
Noteikumu projekta 1. punktā ir noteikts datu apstrādes nolūks, proti, konsultāciju sniegšana (vienreizēja vai daudzgadu), kas nozīmē, ka, piemēram, sniedzot vienreizēju konsultāciju, datu apstrādes nolūks tiek sasniegts un personas dati būtu dzēšami, ja vien uz pārzini nav attiecināmi tiesību akti, kas nosaka konkrētu personas datu glabāšanas pienākumu (veidojas cits datu apstrādes nolūks).
Nosakot personas datu glabāšanas termiņu, tas ir jāpamato. Konkrētajā gadījumā, personas datu glabāšanas termiņi attiecībā uz vienreizējām konsultācijām uz ilggadējām konsultācijām varētu atšķirties.
Ņemot vērā šajā punktā minēto, nepieciešams pārskatīt personas datu glabāšanas termiņu (-s) un tos pamatot, iekļaujot anotācijā atbilstošu detalizētu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 22. punktu, izstrādājot anotāciju ir jāņem vērā sagatavotās vadlīnijas un tajā ietvertās rekomendācijas.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz apstrādāt fiziskas personas personas datus (vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimumu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi, nekustamā īpašuma kadastra numuru, dzīvesvietas adresi), Inspekcija aicina izstrādāt anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf).
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz apstrādāt fiziskas personas personas datus (vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimumu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi, nekustamā īpašuma kadastra numuru, dzīvesvietas adresi), Inspekcija aicina izstrādāt anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf).
Piedāvātā redakcija
-