Atzinums

Projekta ID
23-TA-1472
Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Pārstāvības reģistrā interešu pārstāvības jomu vai jomas gadījumā, ja interešu pārstāvība tiek veikta vairākās no tām, ieraksta atbilstoši šo noteikumu pielikumam.
Iebildums
Noteikumu projekta pielikumā iekļauts interešu pārstāvības jomu saraksts, cita starpā, paredzot iespēju norādīt “Citas interešu pārstāvības jomas”. Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka “paredzēta iespēja atzīmēt klasifikatora vērtību “citas interešu pārstāvības jomas”, kurš aptver visas jomas, kuras sarakstā nav iekļautas. Šo var atzīmēt subjekti, kuru ikdienas darbs ir interešu pārstāvība dažādās jomās un nozarēs. Tāpat šo var atzīmēt subjekti kas, reģistrējoties Pārstāvības reģistrā, nevar paredzēt, kurās jomās pārstāvēs intereses.” Lai sasniegtu Interešu pārstāvības atklātības likuma mērķi nodrošināt interešu pārstāvības procesa atklātību, veicinot sabiedrības uzticēšanos interešu pārstāvjiem, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk -KNAB) ieskatā būtiski nodrošināt, ka ir iespējams identificēt, kādās tieši jomās darbojas interešu pārstāvji. Attiecīgi aicinām dzēst no anotācijas informāciju, ka “Šo var atzīmēt subjekti, kuru ikdienas darbs ir interešu pārstāvība dažādās jomās un nozarēs. Tāpat šo var atzīmēt subjekti kas, reģistrējoties Pārstāvības reģistrā, nevar paredzēt, kurās jomās pārstāvēs intereses”. Vienlaikus lūdzam paredzēt iespēju interešu pārstāvjiem norādīt, kāda ir šī cita joma, kura nav minēta pielikumā. KNAB norāda, ka detalizētāka informācija par citām interešu pārstāvības jomām ļaus analizēt jomas aktivitātes, kā arī, iespējams, nākotnē noderēs Ministru noteikumu papildināšanai.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Pārstāvības reģistra nepubliskajā daļā iekļauj ziņas par:
Iebildums
Noteikumu projekta 5.punkts paredz, ka Pārstāvības reģistra nepubliskajā daļā iekļauj ziņas par interešu pārstāvju personas kodiem vai, ja tāda nav, — dzimšanas datumu, personu apliecinoša dokumenta numuru un izdošanas datumu, valsti un institūciju, kas dokumentu izdevusi. Savukārt, no Noteikumu projekta 12.punkta izriet, ka par interešu pārstāvi, kas nav ierakstīts Pārstāvības reģistrā, Deklarēšanas sistēmā šāda pati informācija būs publiski pieejama. Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt un salāgot ziņu par interešu pārstāvi publisko pieejamību neatkarīgi no reģistrēšanās Pārstāvības reģistrā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
12. Par interešu pārstāvi, kas nav ierakstīts Pārstāvības reģistrā, pamatojoties uz to, ka tā īstenotā interešu pārstāvība uz ziņu publicēšanas brīdi neatbilst Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta otrajā daļā minētajai sistemātiskas interešu pārstāvības definīcijai, Deklarēšanas sistēmā publicē visas tās pašas ziņas, kas uzskaitītas Interešu pārstāvības atklātības likuma 3. panta ceturtajā daļā, izņemot minētā panta 4. punktā noteikto.
Iebildums
Lūdzam vērtēt Noteikumu 12.punkta regulējuma samērīgumu un administratīvo slogu, uzliekot par pienākumu publiskās varas pārstāvim iegūt visas nepieciešamās ziņas par interešu pārstāvi, kurš vēl nav reģistrējies Pārstāvības reģistrā, kā arī iespējas pārliecināties par šo ziņu patiesumu, novēršot riskus publicēt nepatiesu informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Priekšlikums Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko izveido saskaņotas prasības iekšējā tirgū attiecībā uz trešo valstu vārdā veiktas interešu pārstāvības pārredzamību un groza Direktīvu (ES) 2019/1937 paredz arī dalībvalstīm izveidot valsts reģistru, kas prasīs valsts budžeta līdzekļus.
Ņemot vērā minēto, ierosinām ietvert anotācijā analīzi, vai nebūtu lietderīgi salāgot plānotās Direktīvas priekšlikuma prasības ar interešu pārstāvības reģistra prasībām. Tādējādi nodrošinot valsts budžeta līdzekļu lietderīgu izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-