Projekta ID
25-TA-1618Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vai nebūtu precizējama otrās daļas redakcija, jo termins būvniecība ir skaidrots Būvniecības likuma 1.panta 12.punktā, būvniecība ir visu veidu projektēšana un būvdarbi. Lietderīgāk likumprojektā būtu lietot terminu "būvniecība". Papildus vēršam uzmanību, ka likuma tvērums ir plašāks un attiecas uz nekustamā īpašuma attīstīšanas procesiem, t.sk. ietekmes uz vidi novērtējumu, teritorijas attīstības plānošanu, nekustamā īpašuma pārvaldīšanas jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
Rail Baltica projekta īstenošana šā likuma izpratnē ir darbību kopums, kas ietver visas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai nepieciešamos procesus, tai skaitā nekustamo īpašumu atsavināšanu un dzelzceļa infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras būvju projektēšanu, būvniecību. Rail Baltica projekta īstenošanas teritorija atbilst Eiropas standarta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās izveidi saistīto būvju funkcionēšanai nepieciešamai teritorijai un tā ir iekļauta un tiek aktualizēta teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā tīmekļvietnē www.tapis.gov.lv kā nacionālo interešu objekta teritorija atbilstoši tās robežām.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka piedāvātā 11.panta trešās daļas regulējums ir vispārīgs un plaši interpretējams. Tas savukārt var radīt vēlāk piemērošanas problēmas.
Tik vērienīga projekta īstenošana var sastāvēt no darbībām, kas tiešā veidā ir nepieciešamas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai un tiešā veidā izriet no normatīvā regulējuma prasībām. Piemēram, dzelzceļam šķērsojot teritoriju, var tikt likvidēta piekļūšana pie nekustamajiem īpašumiem. Cita veida piekļūšanas nodrošināšana būtu uzskatāma par tādu darbību, kas ir nepieciešama saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Vienlaicīgi var rasties situācijas, ka kādas prasības vai darbības tiešā veidā neizriet no normatīvā regulējuma, taču ir saistītas, piemēram, ar dzīves telpas kvalitāti, pašvaldības teritorijas integritāti un attīstības iespējām. Ekonomikas ministrija piekrīt, ka šāda veida pasākumi nebūtu a priori finansējami Rail Baltica ietvaros. Taču iespējams valdība būtu jāatstāj rīcības brīvība lemt par šādu pasākumu īstenošanu Rail Baltica projektā, kā arī lemt par iespējamo finansējumu. Vispārējs aizliegums šāda pasākuma īstenošanai izmantot Rail Baltica finansējumu (arī budžeta, PPP vai cita veida) nebūtu lietderīgs.
Tik vērienīga projekta īstenošana var sastāvēt no darbībām, kas tiešā veidā ir nepieciešamas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai un tiešā veidā izriet no normatīvā regulējuma prasībām. Piemēram, dzelzceļam šķērsojot teritoriju, var tikt likvidēta piekļūšana pie nekustamajiem īpašumiem. Cita veida piekļūšanas nodrošināšana būtu uzskatāma par tādu darbību, kas ir nepieciešama saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Vienlaicīgi var rasties situācijas, ka kādas prasības vai darbības tiešā veidā neizriet no normatīvā regulējuma, taču ir saistītas, piemēram, ar dzīves telpas kvalitāti, pašvaldības teritorijas integritāti un attīstības iespējām. Ekonomikas ministrija piekrīt, ka šāda veida pasākumi nebūtu a priori finansējami Rail Baltica ietvaros. Taču iespējams valdība būtu jāatstāj rīcības brīvība lemt par šādu pasākumu īstenošanu Rail Baltica projektā, kā arī lemt par iespējamo finansējumu. Vispārējs aizliegums šāda pasākuma īstenošanai izmantot Rail Baltica finansējumu (arī budžeta, PPP vai cita veida) nebūtu lietderīgs.
Piedāvātā redakcija
(3) Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētos līdzekļus var izlietot tikai tādām darbībām, kas tiešā veidā saistītas ar Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras būvniecību vai ir obligāti veicamas atbilstoši normatīvā regulējuma prasībām. Citas darbības, kas ir lietderīgas Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai (piemēram, dzīves vides kvalitātes nodrošināšana) var finansēt no Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētiem līdzekļiem, tikai, ja ir saņemta Ministru kabineta piekrišana.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Planotajā Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 1.2 panta trīspadsmitajā daļā ir ietverts regulējuma priekšlikums, ka Ekonomikas ministrija nodrošina atbalstu būvniecības jautājumos Rail Baltica projekta īstenošanai. Lūdzam skaidrot anotācijā, kas šī likumprojekta ietvaros tiek sagaidīts no Ekonomikas ministrijas. Vēršam uzmanību uz to, ka Ekonomikas ministrija būvniecības procesa ietvaros nav tiesīga kādam dot saistošus norādījumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Par piedāvāto Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 13.pantu vēršam uzmanību uz to, ka tas ir neskaidrs. Ja mērķis bija pateikt, ka attiecībā uz Rail Baltica piemēro pašvaldības teritorijas plānojumu, kas bija spēkā uz pirmās būvatļaujas izdošanas brīdi, tad lūdzam to arī skaidro noteikt. Papildus par piedāvāto Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 14.pantu vēršam uzmanību uz to, ka nav skaidrs subjekts, kuram tiek piešķirtas šādas tiesība. Līdz ar to aicinām redakcionāli precizēt piedāvāto Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 13. un 14.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
