Atzinums

Projekta ID
23-TA-2814
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
14.5. vērtējuma obligātuma princips – nepieciešams iegūt pozitīvu vērtējumu par moduļu vai studiju kursu apguvi; 
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 14.5.punktu ar  norādi arī par profesionāliem mācību priekšmetiem, kuri tiek īstenoti tālākizglītības programmās izglītības tematiskajā jomā “Mākslas”.
Piedāvātā redakcija
vērtējuma obligātuma princips – nepieciešams iegūt pozitīvu vērtējumu par moduļu, mācību priekšmetu vai vai studiju kursu apguvi; 
2.
Noteikumu projekts
14.6. pozitīvo sasniegumu summēšanas princips – profesionālās kvalifikācijas eksāmenā vai noslēguma pārbaudījumā novērtēt sasniegto, ja secīgi apgūti un novērtēti visi profesionālie moduļi vai studiju kursi. 
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 14.6.punktu ar  norādi arī par profesionāliem mācību priekšmetiem, kuri tiek īstenoti tālākizglītības programmās izglītības tematiskajā jomā “Mākslas” .
Piedāvātā redakcija
pozitīvo sasniegumu summēšanas princips – profesionālās kvalifikācijas eksāmenā vai noslēguma pārbaudījumā novērtēt sasniegto, ja secīgi apgūti un novērtēti visi profesionālie moduļi, profesionālie mācību priekšmeti, vai studiju kursi. 
3.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Profesionālās izglītības likuma 1.panta pirmās daļas  2.3 punktā sniegts termina "prakse" ietvars, nosakot, ka tā ir attiecīgās profesionālās izglītības programmas praktiskās daļas profesionālo kompetenču apguve izglītības iestādē vai darba vidē. Ņemot vērā, ka mākslu jomā, piemēram, mūzikas jomas kvalifikācijā ir iespēja praksi īstenot izglītības iestādē, lūdzam rast iespēju papildināt noteikuma projekta 1.pielikuma 1.tabulā "Profesionālās tālākizglītības programmas no pirmā līdz ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmeni" trešo atsauci ar iespēju, ka prakse var tikt īstenota gan darba gan mācību vidē.
Piedāvātā redakcija

1. tabula 

Profesionālās tālākizglītības programmas no pirmā līdz ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim 

 

Profesionālās kvalifikācijas līmenis  Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību  Iegūstamā profesionālā kvalifikācija  Programmas minimālais apjoms1,2 Prakses darba vidē minimālais kopapjoms3
Pirmais un otrais līmenis  Bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma  Profesionālā kvalifikācija  480 stundas   240 stundas 
Trešais līmenis  Bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma  Profesionālā kvalifikācija  640 stundas  240 stundas 
Profesionālā kvalifikācija un tās specializācija  880 stundas 

320 stundas 

(240+80)4
Iegūta atbilstošā PKL trešā līmeņa profesionālā kvalifikācija  Profesionālās kvalifikācijas specializācija  480 stundas  240 stundas 
Ceturtais līmenis 

Vidējā izglītība vai arodizglītība 

Profesionālā kvalifikācija  960 stundas  240 stundas 
Profesionālā kvalifikācija un tās specializācija  1200 stundas 

320 stundas 

(240+80)4
Profesionālā kvalifikācija izglītības tematiskajā jomā “Mākslas” vismaz 2184 stundas6  vismaz 320 stundas 
Iegūta atbilstoša vismaz PKL ceturtā līmeņa profesionālā kvalifikācija7   Profesionālā kvalifikācija izglītības tematiskajā jomā “Mākslas”  vismaz 1200 stundas  vismaz 320 stundas 
Iegūta atbilstoša PKL ceturtā līmeņa profesionālā kvalifikācija  Profesionālās kvalifikācijas specializācija  640 stundas  240 stundas 

 

Piezīmes. 

1 Profesionālās kvalifikācijas ar specializāciju prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses minimālais kopapjoms – 320 stundas – ietver vismaz 240 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas, kas nepieciešamas profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, un vismaz 80 prakses moduļu vai kvalifikācijas prakses stundas specializācijas iegūšanai. 

2 Profesionālās izglītības programmās teorētisko daļu  veido 25 līdz 35 procenti un praktisko daļu 65 līdz 75 procenti no programmas apjoma.

3  Noslēguma prakses profesionālās kvalifikācijas vai tā daļas ieguvei īstenošanas ilgums ir  160 stundas,  tas ir nepārtraukts vismaz četrās nedēļās, izņemot izglītības programmām izglītības tematiskajā grupā  “Mūzika un skatuves māksla”. Izglītības programmās izglītības tematiskajā jomā “Mākslas” praksi var īstenot gan izglītības iestādē, gan darba vidē.

4  Profesionālās tālākizglītības programmās apjomu profesionālās kvalifikācijas daļas apguvei nosaka attiecīgā izglītības programma.

5 Izņemot izglītības programmu grupā “Audiovizuālā māksla un mediju māksla”. 

6 Profesionālās tālākizglītības programmas īstenošanas ilgums ir vismaz 18 mēneši.  

7 Izglītības programmām izglītības tematiskajā grupā  “Mūzika un skatuves māksla” (izņemot izglītības programmu kopā “Teātra māksla”) uzņemšanas nosacījumi - priekšzināšanas vismaz pamatizglītības pakāpes profesionālās ievirzes izglītības programmas līmenī (20V). 

 

2. tabula 

Profesionālās tālākizglītības programmas no piektā līdz astotajam profesionālās kvalifikācijas līmenim 

 

Profesionālās kvalifikācijas līmenis  Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību  Iegūstamā profesionālā kvalifikācija  Programmas minimālais apjoms 1, 2  Prakses darba vidē minimālais kopapjoms  
Piektais līmenis 

Vidējā izglītība  

Profesionālā kvalifikācija  60 kredītpunkti 

Ne mazāk kā 30% no programmas apjoma 

 

Nozarē/sektorā LKI 4., 5. līmenis un saistītā profesionālā kvalifikācija, kas iekļauta profesijas standartā 

Profesionālā kvalifikācija  20 kredītpunkti 
Nozarē/sektorā LKI 5. līmenis profesionālā kvalifikācija    Profesionālā kvalifikācija  30 kredītpunkti 
Sestais līmenis  Vidējā izglītība   Profesionālā kvalifikācija  90 kredītpunkti  

Ne mazāk kā 30% no programmas apjoma 

Nozarē/sektorā LKI 5., 6. līmenis un saistītā profesionālā kvalifikācija, kas iekļauta profesijas standartā 

Profesionālā kvalifikācija  40 kredītpunkti  

Nozarē/sektorā LKI 5., 6. līmenis profesionālā kvalifikācija 

Profesionālā kvalifikācija  60 kredītpunkti  
Septītais līmenis  Pirmā cikla augstākā izglītība  Profesionālā kvalifikācija  60 kredītpunkti  Ne mazāk kā 30% no programmas apjoma 

Profesionālā kvalifikācija  nozarē/sektorā LKI 6., 7. līmenis 

Profesionālā kvalifikācija 

40 kredītpunkti 

Nozarē/sektorā LKI 6., 7. līmenis un saistītā profesionālā kvalifikācija, kas iekļauta profesijas standartā 

Profesionālā kvalifikācija 

20 kredītpunkti 

Astotais līmenis  Otrā cikla augstākā izglītība  Profesionālā kvalifikācija  90 kredītpunkti Ne mazāk kā 30% no programmas apjoma 
Profesionālā kvalifikācija nozarē/sektorā LKI  8. līmenis3 Profesionālā kvalifikācija  60 kredītpunkti

Piezīmes. 

1  Kredītpunktu apjoms noteikts saskaņā ar Augstskolu likumu. 

Programmas minimālo apjomu  piemēro atbilstoši reglamentētās profesijas tiesību aktiem. 

Piemērojams veselības nozares specializāciju ieguvei. 

4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. punktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" norādīts "Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot  likuma 16.2 pantā noteikto, ka  tehnikums ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Tehnikuma īstenotajās profesionālās tālākizglītības programmās, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, varēs tikt iegūta piektā līmeņa profesionālā kvalifikācija, bet ne augstākā izglītība." Vēršam uzmanību, ka sasakaņā ar Profesionālās izglītības likuma 16.3. pantā otrajā daļā noteikto  Mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju šādā redakcijā:
"Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot  likuma 16.2 un 16.3 pantā noteikto, ka  tehnikums un mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums/mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Tehnikuma/mākslu izglītības kompetences centra īstenotajās profesionālās tālākizglītības programmās, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, varēs tikt iegūta piektā līmeņa profesionālā kvalifikācija, bet ne augstākā izglītība."
 
Piedāvātā redakcija
-