Atzinums

Projekta ID
25-TA-1608
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
19.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
DAIF Latvija atkārtoti aicina papildināt fonda līdzekļu izmantošanas virzienus ar 6.punktu attiecībā uz piegādes drošības, kritiskās infrastruktūras, stratēģisko partneru un kritisko pakalpojumu sniedzēju darbības stiprināšanu sabiedrības noturības un to darbības nepārtrauktībai.

Ņemot vērā arī šobrīd nacionālā līmenī notiekošās diskusijas un normatīvā regulējuma izstrādi par papildus nepieciešamos finansējumu drošības un aizsardzības industrijām (kā Aizsardzības inovāciju fonds, lielie investīciju projekti), būtu svarīgi kāpināt ražošanas jaudas un kapacitāti stratēģiskajos drošības un aizsardzības uzņēmumos, kā arī kritisko pakalpojumu sniedzēju un produktu ražotāju krājumu (tai skaitā, izejmateriālu) veidošanu, lai nodrošinātu primāri drošības un aizsardzības iestāžu apgādi.
Būtiski arī nepieciešamais finansējuma nodrošinājums kritiskās infrastruktūras objektiem (kā osta, dzelzceļš, lidosta, ceļu infrastruktūra, kas saistās ar loģistiku, militāro mobilitāti un apgādes nodrošināšanu drošības un aizsardzības nozarei)  - to darbībai un nepārtrauktības nodrošināšanai.

DAIF Latvija norāda, ka šī priekšlikuma būtība ir tieši saistība ar Likuma mērķi - "nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai, izveidojot Valsts aizsardzības un drošības fondu (turpmāk – Fonds) un nosakot tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību.”

DAIF Latvija priekšlikums pilnībā atbilst arī Valsts aizsardzības koncepcijā noteiktajam, ka 
70. Aizsardzības industrijas noturība, attīstība un spēja funkcionēt krīzes un kara laikā ir viens no veiksmīgas valsts aizsardzības priekšnoteikumiem.
...

72. Ir būtiski stiprināt valsts lomu jomās, kas ir stratēģiski svarīgas NBS uzdevumu izpildei, tostarp, pilnveidojot tiesisko ietvaru un uzsākot stratēģisko partnerību tādās nodrošinājuma jomās kā munīcijas ražošana, transportlīdzekļu uzturēšana, papildus nodrošinot mērķtiecīgu stratēģisko partneru sagatavošanu nepārtrauktam darbam valsts apdraudējuma laikā. Valstij var nākties uzņemties riskus, ko nevar vai negrib privātais sektors.
Piedāvātā redakcija
6) Piegādes drošības, kritiskās infrastruktūras, stratēģisko partneru un kritisko pakalpojumu sniedzēju darbības stiprināšanai sabiedrības noturības un to darbības nepārtrauktībai.
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
DAIF Latvija atkārtoti aicina papildināt šo likumprojekta punktu ar kosmosa spēju attīstīšanu, jo tas nekādā gadījumā nav pretrunā ne ar likuma mērķi, ne uzdevumiem, turklāt attiecas ne tikai uz NBS un NATO Spēju attīstību (likuma panta 1.apakšpunkts), bet arī tieši uz visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanu (likuma panta 2.apakšpunkts). 

Saskaņā ar Aizsardzības ministrijas pausto viedokli - Visaptverošas valsts aizsardzības ietvarā pastiprināta uzmanība tiek vērsta uz tautsaimniecības kopējās noturības veicināšanu, sabiedrībai būtisku pakalpojumu darbības nepārtrauktības nodrošināšanu un kritiskās infrastruktūras stiprināšanu. Līdz ar to tieši arī kosmosa spējām ir būtiska loma noturības veicināšana un darbības nepārtrauktības nodrošināšanā. 

Arī Eiropas Savienība (ES) atzīst kosmosa stratēģisko nozīmi un to, ka kosmoss ir būtiski svarīgs ES rīcības brīvībai un autonomai lēmumu pieņemšanai drošības un aizsardzības jomā (2023.gadā tika pieņemta arī Eiropas kosmosa drošības un aizsardzības stratēģija). Kosmiskās sistēmas un pakalpojumi Eiropas Savienībā ir būtiski mūsu sabiedrības un ekonomikas funkcionēšanai, kā arī drošībai un aizsardzībai.


 
Piedāvātā redakcija
2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo drošību, kiberdrošību, kosmosa spējas un valsts robežas drošību;
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
DAIF Latvija atkārtoti aicina precizēt likumprojekta anotāciju attiecībā uz potenciālajiem fonda līdzekļu saņēmējiem. Piemēram, ja arī kā viens no fonda līdzekļu izmantošanas virzieniem ir civilā aizsardzība, tad šobrīd nav iespējams saprast, vai šādi līdzekļi varētu arī tikt novirzīti civilās aizsardzības jautājumu risināšanai pašvaldību, kā arī drošības un aizsardzības jomas kritisko uzņēmumu atbalstam. 
Diemžēl arī precizētā likumprojekta anotācija nesniedz pietiekamu informāciju par potenciālajiem saņēmējiem.
Ņemot vērā paredzēto, ka Ministru kabinets var izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību, šī likumprojekta anotācijā būtu arī jāparedz šādas instrukcijas pamata nosacījumi, saturs.

DAIF Latvija priekšlikums pēc būtības ir aicinājums identificēt plānotos kopējos pamata principus fonda finanšu līdzekļu izmantošanā, jau šobrīd nosakot, vai šādi finanšu līdzekļi varētu tikt prioritāri izmantoti Likuma 4.pantā noteiktajos virzienos pēc būtības (aktuālās (problēm)situācijas), neņemot vērā finanšu līdzekļu saņēmēja veidu (publiskais, privātais sektors) vai tomēr līdzekļi prioritāri tiktu novirzīti tieši publiskajā sektorā, sekundāri vērtējot aktuālās problēmsituācijas Likuma 4.pantā noteiktajās jomās dažādām mērķa grupām (piemēram, ja ir aktuāla problēmsituācija privātajā sektorā kiberdrošības jomā, kam ir arī ietekme uz kopējām valsts aizsardzības spējām - ir jābūt skaidram, vai šāds fonds būtu kā mehānisms, kas arī tiktu izmantots vai tomēr prioritāri fonda līdzekļi tiktu izmantoti situācijās publiskā sektora pusē). 

 
Piedāvātā redakcija
-