Atzinums

Projekta ID
22-TA-3784
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 18.9., 19.2.12., 21.4., 22.8. un 23.8. apakšpunktā minēta personu datu uzkrāšana atbilstības pārbaudes mērķa grupai veikšanas nolūkā.
Savukārt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļā minēts, ka mērķa grupas atbilstību pārbaudīs finansējuma saņēmējs.
Lūdzam skaidrot, kā finansējuma saņēmējs varēs pārbaudīt personas atbilstību mērķa grupai, ja profesionālās kompetences pilnveides pasākumus, supervīzijas u.c. īstenos pakalpojumu sniedzēji un pašvaldības. Aicinām izvērtēt, vai finansējuma saņēmējs neveiks tikai atbilstības pārbaudes pēcpārbaudi.
Lūdzam sniegt skaidrojumu un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projektu un anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar regulējumu, kas paredz pašvaldības kā sadarbības partnerus, un finansējuma saņēmēja pienākumu slēgt sadarbības līgumus ar pašvaldībām, ņemot vērā, ka noteikumu projektā pašvaldībām paredzēti pienākumi, tostarp pret finansējuma saņēmēju.
Papildus vēršam uzmanību, ka izziņā skaidrots, ka līdzšinēji kompensācija pašvaldībām par supervīziju nodrošināšanu sociālā darba speciālistiem tika nodrošināta Labklājības ministrijas īstenotā pasākuma Nr. 9.2.1.1. projekta ietvaros. Norādām, ka Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumi Nr. 686 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" paredz pašvaldības kā sadarbības partnerus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no šobrīd esošās MK noteikumu projekta 26.2.apakšpunkta redakcijas nav nepārprotami skaidrs, ka visās MK noteikumu projekta 12.punktā minētajās darbībās finansējuma saņēmējs preču un pakalpojumu sniedzējus izvēlēsies saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru, tādējādi izslēdzot komercdarbības atbalsta sniegšanas risku pakalpojuma sniedzēju līmenī.
Aicinām pasākuma virzītāju pārskatīt un izvērtēt 4.3.5.4.pasākumu un, ja komercdarbības atbalsta sniegšanas riska novēršanai ir iespējams pakalpojuma sniedzējus izvēlēties saskaņā ar 26.2.apakšpunktā noteikto, lūdzam to atbilstoši norādīt MK noteikumu projektā. Piemēram šobrīd nav skaidrs, vai 20.,22.,23.,24.,25.punktā paredzētās aktivitātes nodrošinās tāds finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, kas piesaistīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu 29.punkts neatspoguļo anotācijā norādīto, ka: "sociālo pakalpojumu sniedzējiem, augstskolām, augstskolu mācībspēkiem un  sociālā darba studiju programmu studentiem, izņemot sociālo pakalpojumu sniedzējus, augstskolas, kas nodarbojas ar saimnieciskām aktivitātēm un kuriem piešķirtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (turpmāk – atbalsta saņēmēji) un tiks sniegts saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013);". Atbilstoši anotācijā skaidrotajam, MK noteikumu projektā arī ir jābūt norādītam, ka finansējuma saņēmējs vērtēs saimnieciskās darbības veicējus, vai tiem piešķiramais publiskais finansējums kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu pieņems tikai tad, ja tiks secināts, ka uz konkrēto atbalsta piešķīrumu izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās pazīmes vienlaikus. Aicinām atbilstoši precizēt MK noteikumu projektu, kā arī anotācijā norādīt, ka finansējuma saņēmējs izstrādās metodiku izvērtējumam, lai secinātu, vai sociālo pakalpojumu sniedzēji un augstskolas uzskatāmi par saimnieciskās darbības veicējiem un vai tiem piešķiramais publiskais finansējums kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, kuram piemērojami MK noteikumu projekta V.sadaļas nosacījumi par de minimis atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kurā izmaksu pozīcijā tiek plānots iekļaut noteikumu projekta 12.6. apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību, un pēc nepieciešamības attiecīgi papildināt noteikumu projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 19.2.1. un 19.2.2.apakšpunktus apvienot vienā punktā, nosakot, ka supervīzijas pakalpojums veicams atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai būtu nosakāmas atšķirīgas prasības supervīzijas pakalpojumu sniedzējiem, piemērojot dažādu normatīvo aktu regulējumu, ņemot vērā, ka saskaņā ar profesionālo maģistra grāda kvalifikāciju šāda mācību programma atbilst Eiropas Nacionālo supervīzijas organizāciju asociācijas (ANSE) vadlīnijām un supervizora profesijas standarta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka dati ievācami par visām noteikumu projekta 3.1.apakšpunktos minētajām mērķa grupas personām, lūdzam izvērtēt, vai nebūtu norādāma atsauce uz 3.1.apakšpunktu, neizdalot detalizētāk.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs izstrādās kārtību, kādā pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.

Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Labklājības ministrija ir norādījusi, ka:
"saskaņā ar Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” īstenošanu, kas izskatīts MK 2022. gada 20.septembra sēdē, 4.3.5.4. pasākuma īstenošana tika uzsākta 2022. gada 4. ceturksnī, t.i., pirms MK noteikumu par 4.3.5.4. pasākuma īstenošanu izstrādes".

Ņemot to vērā, piekrītam, ka pasākumam, kura īstenošana ir uzsākta, izmaksu un ieguvumu analīzes veikšana nav lietderīga. Vienlaikus lūdzam svītrot pārējos argumentus, kas izmantoti, lai neveiktu izmaksu un ieguvumu analīzi.
Skaidrojam, ka atbalsta pasākuma paredzēšana politikas plānošanas dokumentos vai tiesību aktos nav arguments izmaksu un ieguvumu analīzes neveikšanai, un tas negarantē, ka ieguvumi no pasākuma īstenošanas būs vismaz tikpat lieli, cik pasākumam piešķirtais finansējums.
Iestādes darbībai ir jābūt orientētai uz rezultātu, nevis procesu. Kā pasākuma mērķis ir norādīts - paaugstināt sociālā darba efektivitāti un sociālajā jomā strādājošo speciālistu profesionalitāti, bet gala labuma guvēji tomēr ir personas, kurām šie speciālisti sniedz palīdzību. Attiecīgi pasākuma efektivitāte jāmēra, balstoties uz gala labuma guvējus pozitīvi ietekmējošām izmaiņām, piemēram, par cik samazināsies valsts sociālā budžeta izmaksas, ņemot vērā to personu skaita samazinājumu, kurām profesionālāku pakalpojumu sniegšanas rezultātā vairs nebūs nepieciešama sociālā palīdzība u.tml.

Papildus lūdzam precizēt pretrunīgu informāciju, jo anotācijā ir norādīts, ka "vienlaikus 4.3.5.4. pasākuma ietvaros plānots veikt īstenoto darbību ietekmes novērtējumu, īstenojot projekta ex-post izvērtējumu", savukārt anotācijas 1.5.sadaļā "Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums" ir norādīts, ka pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums netiks veikts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst šo rindkopu:
Likmes aprēķinā iekļautā informācija nav tieši izmantojama projekta īstenošanai nepieciešamā valsts budžeta līdzekļu plānošanai, jo likmes aprēķins ir balstīts uz pieņēmumiem (proti, tā ir personāla un tam nepieciešamā finansējuma prognoze). 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" precizēt teikumu "Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju 7 procentu apmērā no 4.3.5.4. pasākuma kopējām attiecināmajām izmaksām", ņemot vērā, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīnijām Nr.1.1. "Vadlīnijas vienkāršoto izmaksu izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā"  netiešo izmaksu aprēķina bāze ir tiešās attiecināmās izmaksas, nevis pasākuma kopējās attiecināmās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar Labklājības ministriju un papildināt anotācijas 2.1. sadaļas atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts", ka Labklājības ministrija pildīs atbildīgās iestādes un finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-