Atzinums

Projekta ID
24-TA-2391
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumos Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta  2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr.108) 140. punktam grozījumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā izstrādā jaunus noteikumus. Vēršam uzmanību, ka projekts skar vismaz pusi no Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumu Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk - noteikumi) vienībām. Ievērojot minēto, lūdzam izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus par govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un nodrošināt pilnīgu un precīzu informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļai Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu “brīvs no slimības” papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk - regula 2020/689) ieviesta arī, piemēram, 24.14.1. apakšpunktā, savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) (turpmāk - regula 2016/429) 31. panta 2. punkts noteikumu 6.2.apakšpunktā, nevis viss tā 6. punktā. Attiecīgi, lūdzam salāgot anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar skaidrojumiem anotācijas 5. sadaļā;
2) atbilstoši projekta redakcijai regulas 2020/689 12., 13., 14. un 15. pants ieviests nevis visā noteikumu 7. punktā, bet konkrēti tā 7.2. apakšpunktā, bet no 6. punkta redakcijas izriet arī regulas 2016/429 31. panta 2. punkta ieviešana
3) atbilstoši projekta redakcijai noteikumos nav 1.12. vai 20.3. apakšpunkta;
4) nav pilnībā skaidrota no Eiropas Savienības tiesību aktiem izrietošo dalībvalstu un to kompetento iestāžu rīcības brīvību izmantošana. Piemēram, regulas 2020/689 12. panta 2. punkts paredz, ka "Lai nodrošinātu, ka tiek ilgtspējīgi sasniegti programmas mērķi, kompetentā iestāde var izskaušanas programmā iekļaut koordinētus pasākumus pie kopīgās sauszemes vai jūras robežas ar citām dalībvalstīm vai trešām valstīm.";
5) atbilstoši Regulas 2016/429 31. panta 2. punkta redakcijai tas neparedz dalībvalstij rīcības brīvību, bet gan nosaka, rīcību, kas ievērojama dalībvalstīm, kuras veido slimības izskaušanas programmu (piemēram, programmas projekta iesniegšana apstiprinājumam Komisijai). 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
7.2. fakultatīvo izskaušanas programmu dienests sagatavo atbilstoši regulas 2020/689 12., 13., 14. un 15. panta prasībām un saskaņo to ar Eiropas Komisiju.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projektu un veikt tajā visus nepieciešamos labojumus, ņemot vērā, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums noteikts arī Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Gadījumā, ja tomēr projektā ir nepieciešams pārrakstīt regulā noteikto, lūdzam regulas normas pārrakstīt identiski, jo Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnojams vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus, ko attiecīgi lūdzam skaidrot anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka tiek dublēts, piemēram:
1) 6. punkts (noteikumu 7.2. apakšpunkts), jo Regulas 2016/429 31. panta 2. punkts nosaka, ka fakultatīvo izskaušanas programmu saskaņo ar Eiropas Komisiju;
2) 16. punkts (noteikumu 14. apakšpunkts), jo regulas 2020/689 30. panta 1. punkta apakšpunkti, līdzīgi kā projekta vienība paredz, piemēram, transportlīdzekļu tīrīšanu un dezinficēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļu un nodrošināt pilnīgus un precīzus projekta skaidrojumus. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) projekta 7. punkts ievieš regulu 2020/689, bet 24.12. apakšpunkts regulu 2020/2002;
2) pamatojoties uz projektu, noteikumos vairs nav 20.3.apakšpunkta;
3) nav skaidrots viss no projekta izrietošais, piemēram, noteikumu 6.1., 7.2., 18.1., 18.4., 24.14.3. un 24.13 apakšpunkts,  6., 7. un 24.1 punkts.
Tāpat, iesakām izvērstāk skaidrot, kā tieši projekts ievieš konkrētas Eiropas Savienības tiesību normas, nevis vispārīgi norādīt, piemēram "lai attiecībā uz govju enzootiskās leikozes uzraudzību ieviestu regulas 2020/689 prasības, [..]". 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumos iepriekš veiktajiem grozījumiem ar projektā grozījumiem pakļautajiem punktiem ir ieviesta arī, piemēram, Komisijas 2011. gada 25. februāra Regula (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai vai Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula). Attiecīgi lūdzam pārskatīt projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās) Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunktu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas. Ja pārņemšana/ieviešana tiek ietekmēta, tad lūdzam skaidrot, kā tieši.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
1. Noteikumi nosaka govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumus, kuri piemērojami Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (turpmāk – regula 2020/689) 2. panta 7. punktā minēto ģinšu dzīvniekiem (turpmāk – dzīvnieks).
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projekta 1. punktu (noteikumu 1. punkts) un izvērtēt nepieciešamību tajā ietvert atsauci uz regulu, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 100. punktam projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
1.12. tiek turēti regulas 2020/689 19. pantā minētajos objektos 2020/689.
Priekšlikums
Lūgums precizēt projekta 2. punktu (noteikumu 1.12.apakšpunktu), svītrojot dublējošu atsauci uz regulu.
Piedāvātā redakcija
tiek turēti regulas 2020/689 19. pantā minētajos objektos.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
6.1. govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu, ja valsts ir brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL);
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projektu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz projektā paralēli lietoto nosaukums "govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programma" un tā nepieteikto saīsinājumu "valsts uzraudzības programma".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
13.2. pēc dzīvnieka nosūtīšanas nokaušanai pārējiem dzīvniekiem objektā īsteno pasākumus saskaņā ar regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 3. punkta "b" apakšpunkta un 4. punkta prasībām, un dienests konstatē, ka govju enzootiskā leikoze ir apkarota, un objektam tiek piešķirts statuss "brīvs no govju enzootiskās leikozes (EBL)";
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projekta 14. punktu (noteikumu 13.2.apakšpunktu), ņemot vērā, ka tajā noteikts uzdevums ko jāveic dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem, bet tā nobeigumā izriet arī paralēls pienākums Pārtikas un veterinārajam dienestam "[..] un dienests konstatē,[..]". Attiecīgi iesakām izvērtēt vai izsakot konkrēto noteikumu vienību jaunā redakcijā, līdzīgi kā spēkā esošajā redakcijā nav nosakāms: "[..] līdz dienests konstatē, [..]".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
17. Dienests objektu atzīst par brīvu no govju enzootiskās leikozes un piešķir tam statusu "brīvs no govju enzootiskās leikozes (EBL)", ievadot attiecīgu informāciju Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā, ja ir izpildīta viena no šādām prasībām:
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt iespēju vienkāršot projekta 19. punkta (noteikumu 17. punkts) redakciju. Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā piedāvātās noteikumu 17. punkta apakšpunktu redakcijas, konstatējams, ka tās ir praktiski vienādas un ir iespējams tās apvienot lieki neizvēršot konkrēto projekta vienību.
Piedāvātā redakcija
Dienests objektu atzīst par brīvu no govju enzootiskās leikozes un piešķir tam statusu "brīvs no govju enzootiskās leikozes (EBL)", ievadot attiecīgu informāciju Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā, ja dzīvnieki atbilst regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 1. iedaļas 1. vai 2. punkta prasībām.