Projekta ID
25-TA-1058Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 7. uzdevuma 1. punktu, jo saskaņā ar Augstskolu likuma 15.1 pantu Augstskolas senāts var lemt par studiju programmu saturu. Šajā punktā vārdi "izglītības līmenis" jāmaina uz izglītības pakāpēm atbilstošajā locījumā, saskaņā ar Izglītības likuma 5. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pārfrāzēt aktivitāti 49. lapaspusē: "Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar starpnozaru grupu un augstākās izglītības iestādēm, ņemot vērā uzņēmēju nākotnes vajadzības, izstrādāt mācību programmas profesionālajām un augstākās izglītības iestādēm, lai sagatavotu speciālistus ūdeņraža nozarē, ņemot vērā ES Ūdeņraža akadēmijas pieredzi un priekšlikumus", jo atbilstoši Augstskolu likuma 5. panta 2. daļai augstskolas izstrādā studiju programmas, nevis Izglītības un zinātnes ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
15. lpp.
Veicināt reģionālo inovāciju atbalsta programmu un centru attīstību un specializāciju kādā no neto nulles emisiju tehnoloģiju attīstības jomām, izejot no vietējām kompetencēm (izglītības un pētniecības iestādes, rūpniecības uzņēmumi, akseleratori, utt.) un resursu potenciāla, piemēram, Latgalē vai Zemgalē bioekenomikas (biodegvielu) jomā, Kurzemē vēja enerģijas un ūdeņraža tehnoloģiju jomā, lai tādējādi veicinātu iedzīvotāju skaita samazināšanos reģionos un radītu jaunu tautsaimniecības sektoru attīstību un līdz ar to ienākumu bāzes pieaugumu.
Veicināt reģionālo inovāciju atbalsta programmu un centru attīstību un specializāciju kādā no neto nulles emisiju tehnoloģiju attīstības jomām, izejot no vietējām kompetencēm (izglītības un pētniecības iestādes, rūpniecības uzņēmumi, akseleratori, utt.) un resursu potenciāla, piemēram, Latgalē vai Zemgalē bioekenomikas (biodegvielu) jomā, Kurzemē vēja enerģijas un ūdeņraža tehnoloģiju jomā, lai tādējādi veicinātu iedzīvotāju skaita samazināšanos reģionos un radītu jaunu tautsaimniecības sektoru attīstību un līdz ar to ienākumu bāzes pieaugumu.
Piedāvātā redakcija
Vai tiešam mērķis ir iedzīvotāju skaita samazināšanās reģionos?
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt uzdevuma formulējumu, kas attiecas uz profesionālās izglītības programmu izstrādi vai pilnveidi (piemēram, 16., 17. un 49. lpp.), papildinot to ar nosacījumu, ka par obligātu priekšnoteikumu jāparedz, lai attiecīgās nozares/ starpinstitucionālā darba grupa izstrādā profesionālās kvalifikācijas prasības jaunām kvalifikācijām vai aktualizē esošās kvalifikācijas prasības.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 22. panta otro punktu un 24. panta trešo daļu profesijas standarts un tajā ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības ir pamatdokumenti, kas reglamentē profesionālās izglītības saturu. Tie ir obligāts priekšnoteikums izglītības iestādēm, lai izstrādātu jaunas profesionālās izglītības programmas vai pilnveidot esošās.
Pēc profesionālās kvalifikācijas prasību apstiprināšanas Izglītības un zinātnes ministrija būs pilnvarota uzraudzīt šo prasību iekļaušanu profesionālās izglītības programmās un veicināt to ieviešanu ministrijas padotībā esošajās izglītības iestādēs.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 22. panta otro punktu un 24. panta trešo daļu profesijas standarts un tajā ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības ir pamatdokumenti, kas reglamentē profesionālās izglītības saturu. Tie ir obligāts priekšnoteikums izglītības iestādēm, lai izstrādātu jaunas profesionālās izglītības programmas vai pilnveidot esošās.
Pēc profesionālās kvalifikācijas prasību apstiprināšanas Izglītības un zinātnes ministrija būs pilnvarota uzraudzīt šo prasību iekļaušanu profesionālās izglītības programmās un veicināt to ieviešanu ministrijas padotībā esošajās izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
49. lpp.
Izglītot sabiedrību un veicināt akceptu:
Izglītot sabiedrību un veicināt akceptu:
Piedāvātā redakcija
Izglītot sabiedrību un veicināt pieņemšanu / akceptēšanu:
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
24. lpp.
5. Attēls. Enerģijas gala patēriņš rūpniecībā. (Eurostat 2023. gada dati)
5. Attēls. Enerģijas gala patēriņš rūpniecībā. (Eurostat 2023. gada dati)
Piedāvātā redakcija
Sektoru diagrammā nav norādīts ko apzīmē dzeltenais sektors.
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
15. lpp.
Sniegt atbalstu pētniecības organizācijām neto nulles emisiju tehnoloģiju attīstībai, piemēram, izmantojot valsts pētījumu programmas, fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas, kā arī atbalstot pētniecības organizāciju, jaunuzņēmumu un komercuzņēmumu dalību ES un starptautiskajos projektos, piemēram, pilnīgi vai daļēji kompensējot ES fondu projektu pieteikuma rakstīšanas izmaksas, tādējādi audzējot zinātnisko un pētniecības kompetenci.
Sniegt atbalstu pētniecības organizācijām neto nulles emisiju tehnoloģiju attīstībai, piemēram, izmantojot valsts pētījumu programmas, fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas, kā arī atbalstot pētniecības organizāciju, jaunuzņēmumu un komercuzņēmumu dalību ES un starptautiskajos projektos, piemēram, pilnīgi vai daļēji kompensējot ES fondu projektu pieteikuma rakstīšanas izmaksas, tādējādi audzējot zinātnisko un pētniecības kompetenci.
Piedāvātā redakcija
Sniegt atbalstu pētniecības organizācijām neto nulles emisiju tehnoloģiju attīstībai, piemēram, izmantojot valsts pētījumu programmas, fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas, kā arī atbalstot pētniecības organizāciju, jaunuzņēmumu un komercuzņēmumu dalību ES un starptautiskajos projektos, piemēram, pilnīgi vai daļēji kompensējot ES fondu projektu pieteikuma rakstīšanas izmaksas.
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
13. lpp. Potenciālās uzglabāšanas prasa detalizētus pētījumus, ietekmes uz vidi novērtējumu un finansiāli ietilpīgas riska investīcijas sākotnējā ģeoloģiskajā izpētē. Ja tās izrādās nepiemērotas vai nedrošas, projekti var kļūt neīstenojami vai dārgāki.
Piedāvātā redakcija
Potenciālās uzglabāšanas prasa detalizētus pētījumus, ietekmes uz vidi novērtējumu un finansiāli ietilpīgas investīcijas sākotnējā ģeoloģiskajā izpētē. Ja tās izrādās nepiemērotas vai nedrošas, projekti var kļūt neīstenojami vai dārgāki.
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
11 lpp. 1.3. Riski
Kvalificēta darbaspēka trūkums var palēnināt inovāciju un ražošanas attīstību. Izglītības sistēmai būs jāpielāgojas, lai apmācītu speciālistus
Kvalificēta darbaspēka trūkums var palēnināt inovāciju un ražošanas attīstību. Izglītības sistēmai būs jāpielāgojas, lai apmācītu speciālistus
Piedāvātā redakcija
Kvalificēta darbaspēka trūkums var palēnināt inovāciju un ražošanas attīstību. Lai apmācītu kvalificētus speciālistus izglītības sistēmai būs jāpielāgojas.
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
11 lpp 2. rindkopa
NACO Technologies[1], kuri attīsta un piedavā tirgū nano pārklājumu uzklāšanas iekārtas ūdeņraža tehnoloģiju (elektrolīze un degvielas šunas) ražošanai būtiskajām biopolārajām platēm.
NACO Technologies[1], kuri attīsta un piedavā tirgū nano pārklājumu uzklāšanas iekārtas ūdeņraža tehnoloģiju (elektrolīze un degvielas šunas) ražošanai būtiskajām biopolārajām platēm.
Piedāvātā redakcija
NACO Technologies[1], kuri attīsta un piedavā tirgū nano pārklājumu uzklāšanas iekārtas ūdeņraža tehnoloģiju (elektrolīze un degvielas šūnas) ražošanai būtiskajām biopolārajām platēm.
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
7lpp 1.1. sadaļa
IEA norāda, ka energoefektivitātes progress ir pozitīvs, taču nepietiekams, un aicina uz straujāku inovāciju ieviešanu, lai dekarbonizētu smago rūpniecību. IEA arī uzsver, ka energoefektivitātes uzlabošana ir īpaši svarīga, lai padarītu elektrifikāciju ekonomiski dzīvotspējīgu.
IEA norāda, ka energoefektivitātes progress ir pozitīvs, taču nepietiekams, un aicina uz straujāku inovāciju ieviešanu, lai dekarbonizētu smago rūpniecību. IEA arī uzsver, ka energoefektivitātes uzlabošana ir īpaši svarīga, lai padarītu elektrifikāciju ekonomiski dzīvotspējīgu.
Piedāvātā redakcija
7lpp 1.1. sadaļa
IEA norāda, ka energoefektivitātes progress ir pozitīvs, taču nepietiekams, un aicina uz straujāku inovāciju ieviešanu smagās rūpniecības dekarbonizācijai. IEA arī uzsver, ka energoefektivitātes uzlabošana ir īpaši svarīga, lai padarītu elektrifikāciju ekonomiski dzīvotspējīgu.
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
5 lpp. Ievads
Neto nulles emisiju industrijas akta mērķis ir uzlabot Eiropas neto nulles emisiju tehnoloģiju un to galveno komponenšu izgatavošanas jaudu, novēršot šķēršļus ražošanas paplašināšanai Eiropā. Regula palielinās neto nulles emisiju tehnoloģiju nozares konkurētspēju, piesaistīs investīcijas un uzlabos tīro tehnoloģiju piekļuvi tirgum ES, vienlaikus atbalstot pāreju uz tīru enerģiju un uzlabojot ES enerģētisko noturību.
Neto nulles emisiju industrijas akta mērķis ir uzlabot Eiropas neto nulles emisiju tehnoloģiju un to galveno komponenšu izgatavošanas jaudu, novēršot šķēršļus ražošanas paplašināšanai Eiropā. Regula palielinās neto nulles emisiju tehnoloģiju nozares konkurētspēju, piesaistīs investīcijas un uzlabos tīro tehnoloģiju piekļuvi tirgum ES, vienlaikus atbalstot pāreju uz tīru enerģiju un uzlabojot ES enerģētisko noturību.
Piedāvātā redakcija
Neto nulles emisiju industrijas akta mērķis ir stiprināt Eiropas neto nulles emisiju tehnoloģiju un to galveno komponenšu ražošanas jaudu, novēršot šķēršļus ražošanas paplašināšanai Eiropā. Regula palielinās neto nulles emisiju tehnoloģiju nozares konkurētspēju, piesaistīs investīcijas un uzlabos tīro tehnoloģiju piekļuvi tirgum ES, vienlaikus atbalstot pāreju uz tīru enerģiju un uzlabojot ES enerģētisko noturību.
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 7. uzdevuma aktualitāti, ņemot vērā, ka "zaļās prasmes" jau ir integrētas profesionālās izglītības programmās.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes 2018. gada 22. maija ieteikumu par pamatkompetencēm mūžizglītībā, zaļās kompetences ir iekļautas profesionālās izglītības saturā kā atsevišķs mācību modulis “Zaļās prasmes”. Kopš 2020. gada šis saturs ir obligāts profesionālajā vidējā izglītībā un profesionālās izglītības programmās.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes 2018. gada 22. maija ieteikumu par pamatkompetencēm mūžizglītībā, zaļās kompetences ir iekļautas profesionālās izglītības saturā kā atsevišķs mācību modulis “Zaļās prasmes”. Kopš 2020. gada šis saturs ir obligāts profesionālajā vidējā izglītībā un profesionālās izglītības programmās.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā lietoto terminoloģiju, ievērojot izglītības un zinātnes nozares atbilstošos apzīmējumus:
1) visā tekstā aizstāt vārdu "apmācības" ar "mācības" vai jēdzienu "izglītība", atkarībā no konteksta;
2) visā tekstā aizstāt vārdus "mācību programmas" / "apmācību programmas" ar jēdzienu "izglītības programmas";
3) 15. lappusē vārdus "augstākām mācību iestādēm, pētniecības institūtiem" aizstāt ar "augstākās izglītības iestādes" un "zinātniskās institūcijas", attiecīgajā locījumā un skaitlī;
4) Saīsinājumu sarakstā - precizēt Izglītības un zinātnes ministrijas akronīmu - IZM
1) visā tekstā aizstāt vārdu "apmācības" ar "mācības" vai jēdzienu "izglītība", atkarībā no konteksta;
2) visā tekstā aizstāt vārdus "mācību programmas" / "apmācību programmas" ar jēdzienu "izglītības programmas";
3) 15. lappusē vārdus "augstākām mācību iestādēm, pētniecības institūtiem" aizstāt ar "augstākās izglītības iestādes" un "zinātniskās institūcijas", attiecīgajā locījumā un skaitlī;
4) Saīsinājumu sarakstā - precizēt Izglītības un zinātnes ministrijas akronīmu - IZM
Piedāvātā redakcija
-
