Atzinums

Projekta ID
23-TA-2718
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt iespēju posmot  projektus, kas netiks pabeigti līdz 2023.gada beigām (informācija no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras uzturētās informācijas sistēmas (KPVIS) par projektu riskiem):
1. Nr. 5.2.1.2/20/A/003 "Bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Cinīši”" – provizoriski kopējie attiecināmie izdevumi pēc 31.12.2023. 695 280,00 EUR;
2. Nr. 5.2.1.2/21/I/001 "Tādu bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Brakšķi”, kas izmanto anaerobo pārstrādes metodi” – provizoriski kopējie attiecināmie izdevumi pēc 31.12.2023. 748 977,00 EUR;
3. Nr. 5.2.1.2/21/I/002  "Tādu bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Janvāri”, kas izmanto anaerobo pārstrādes metodi” – provizoriski kopējie attiecināmie izdevumi pēc 31.12.2023. 670 845,00 EUR.
Vienlaikus lūdzam projektu Nr. 5.2.1.2/21/I/003 "Divu fāzu sausās anaerobas fermentācijas sistēmas izveide poligonā “Ķīvītes” organisko atkritumu pārstrādei", nenorādīt kā problemātisku projektu, jo projektā visi darbi ir pabeigti un projekta iesniedzējs gatavo noslēguma maksājuma pieprasījumu iesniegšanai.

Uzsveram, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra lēmumam (prot. Nr.47 43. §. 4.1 punkts) projektu pabeigšanai pēc 2023.gada beigām prioritāri jāvirza risinājums projektu izdevumus pilnībā vai daļēji finansēt ES kohēzijas politikas fondu programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk – programma), tai skaitā nepieciešamības gadījumā rosinot piešķīruma pārdales, programmas grozījumus.

Vēršam uzmanību, ka anotācijā šobrīd sniegtais pamatojums, kāpēc nav iespējama augstāk minēto trīs projektu posmošana, nav korekts, ņemot vērā, ka  projekti, par kuru īstenošanu līgumi/ vienošanās noslēgti  līdz 2022.gada 29.jūnijam, posmojami atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) (2021. gada 24. jūnijs) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 118.a panta, nevis 118.panta nosacījumiem, un 118.a pants paredz atšķirīgus nosacījumus gan, piemēram, attiecībā uz projekta apjoma limitu (1 milj. EUR), gan atlases procedūru (atlase nav jāveic).

Vienlaikus, tā kā programmā tiek plānotas arī investīcijas bioloģiski noārdāmu atkritumu pārstrādei, kā arī potenciāli atbilstoši intervences kodi (2.2.2.SAM “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” ietvaros), lūdzam pamatot, vai un kādi grozījumi attiecināmības nodrošināšanai programmā būtu nepieciešami.

Papildus uzsveram, ka  projektu posmošanas priekšrocība ir garāks periods projektu pabeigšanai, kā arī veicināta ātrāka n+3 izpilde 2021.–2027.gada plānošanas perioda ietvaros.

Tāpat  nav skaidrs pamatojuma otrajā daļā minētais, kādēļ tiek vērtēti izmaksu 10%  un 1 000 000 EUR apmērs: "Gadījumā, ja iestāsies iepriekš neparedzēti vai nepārvaramas varas apstākļi, tiks izvērtēti visi iespējamie risinājumi projektu pabeigšanai, tai skaitā prioritāri izskatot iespēju tos noteikt kā nefunkcionējošus projektus, par ko tiek ziņots Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" noslēguma ziņojumā. Atlikušo izmaksu provizoriskā 10% summa projekta līmenī ir robežās no 120 000 EUR līdz 600 000 EUR, t.i., tas nesasniedz 1 000 000 EUR apmēru.".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, svītrojot ietekmi uz pašvaldību budžetiem, ņemot vērā ka projektu īstenotāji ir pašvaldību kapitālsabiedrības.
Vēršam uzmanību, ka pašvaldības kapitālsabiedrība var saņemt aizņēmumu ar pašvaldības galvojumu investīciju projektu īstenošanai, tai skaitā Eiropas Savienības (turpmāk- ES)  fondu līdzfinansētiem projektiem,  atbilstoši valsts budžeta likumā noteiktajiem  galvojuma mērķiem. Līdz ar to lūdzam atbilstoši precizēt arī norādīto informāciju par pašvaldību kapitālsabiedrību iespējām saņemt aizņēmumus ES līdzfinansēto projektu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalsts šo noteikumu ietvaros tiek sniegts arī ar Komisijas paziņojumu "Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādnes" (2021/C 153/01), lūdzam precizēt 33.1 un 33.4 punktu, paredzot, ka šādos gadījumos projekta pabeigšana līdz 2024.gada 31.oktobrim ir iespējama, ja finansējuma saņēmējs izmaksas segs no saviem līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļā "Apraksts" norādi uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. punktu, ņemot vērā deleģējumu, uz kura pamata izdoti Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumi Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 588).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, vai plānotie grozījumi līgumos vai vienošanās par projektu īstenošanu tiek uzskatīti par būtiskiem un ietekmē projektu ietvaros veicamo darbību veidu, projektu mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pēdējo teikumu, papildinot, ka noteikumu projekta grozījumiem nav ietekme uz valsts budžeta izdevumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 33.1  punktu papildināt ar tekstu par termiņa pagarināšanas saskaņošanu.
 
Piedāvātā redakcija
Ja finansējuma saņēmējs projektā plānotās darbības nevar pilnībā pabeigt un sasniegt projektā plānoto iznākuma rādītāju, kas noteikts šo noteikumu 8.1. apakšpunktā un 1. pielikumā, finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju par saviem līdzekļiem līdz 2024.gada 31. oktobrim, ja sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde sniedz pozitīvu atzinumu par projekta termiņa pagarināšanu.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu Nr. 588 plānoto 33.1 punktu aiz skaitļa un vārda "31. oktobra" ar vārdiem "nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un funkcionalitāti".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidrību, kuru normu pārkāpumu gadījumā ir jāveic nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana, lūdzam šo noteikumu 57. punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasības vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanai vai reģionālā atbalsta jomā, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.