Projekta ID
25-TA-341Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
07.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumos Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 242. nr.) šādus grozījumus:
Iebildums
6. Ja pašvaldība ir elektroenerģijas energokopienas biedrs, pašvaldībai ir pienākums vismaz 10% no tās elektroenerģijas kopīgošanas objektos saražotās elektroenerģijas novirzīt sociāli mazaizsargāto personu grupām.
6. pants šobrīd ir formulēts tā, ka tas ir sarežģīti izpildāms un, iespējams, pat neizpildāms. Proti, elektroenerģijas ražošanas apjomu ir iespējams precīzi uzskaitīt vienīgi tajos gadījumos, ja uzstādīta iekārtas iekšējā mērierīce, tomēr šī mērierīce nav obligāta visās situācijās. Turklāt, ja iekšējā mērierīce nav uzstādīta, nav pieejama iespēja objektīvi uzskaitīt saražotās elektroenerģijas daudzumu, un, līdz ar to, konkrēta enerģijas daudzuma novirzīšana mazaizsargātām personu grupām kļūst praktiski neiespējama.
Iespējams, ka pašvaldība varētu zināt enerģijas daudzumu, kas atbilst 10% no kopējā apjoma, tomēr, ņemot vērā, ka šādu informāciju nevar iegūt no tirgotāja, Sadales tīkla vai arī no BVKB kā kontrolējošās iestādes, rodas nopietnas problēmas attiecībā uz pārskatatbildību un kontroli.
Tāpēc, lai nodrošinātu skaidru un izpildāmu noteikumu ieviešanu, ieteicams precizēt formulējumu attiecībā uz enerģijas apjomu, kas jānovirza mazaizsargātām personu grupām, norādot, ka šis apjoms tiek noteikts kā daļa no kopīgotā elektroenerģijas apjoma.
6. pants šobrīd ir formulēts tā, ka tas ir sarežģīti izpildāms un, iespējams, pat neizpildāms. Proti, elektroenerģijas ražošanas apjomu ir iespējams precīzi uzskaitīt vienīgi tajos gadījumos, ja uzstādīta iekārtas iekšējā mērierīce, tomēr šī mērierīce nav obligāta visās situācijās. Turklāt, ja iekšējā mērierīce nav uzstādīta, nav pieejama iespēja objektīvi uzskaitīt saražotās elektroenerģijas daudzumu, un, līdz ar to, konkrēta enerģijas daudzuma novirzīšana mazaizsargātām personu grupām kļūst praktiski neiespējama.
Iespējams, ka pašvaldība varētu zināt enerģijas daudzumu, kas atbilst 10% no kopējā apjoma, tomēr, ņemot vērā, ka šādu informāciju nevar iegūt no tirgotāja, Sadales tīkla vai arī no BVKB kā kontrolējošās iestādes, rodas nopietnas problēmas attiecībā uz pārskatatbildību un kontroli.
Tāpēc, lai nodrošinātu skaidru un izpildāmu noteikumu ieviešanu, ieteicams precizēt formulējumu attiecībā uz enerģijas apjomu, kas jānovirza mazaizsargātām personu grupām, norādot, ka šis apjoms tiek noteikts kā daļa no kopīgotā elektroenerģijas apjoma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumos Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 242. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
34.1 Elektroenerģijas tirgotājs elektroenerģijas kopīgošanas pakalpojumu piedāvājumos iekļauj energokopienas universālo pakalpojumu, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
34.11. energokopienas saražotās elektroenerģijas iepirkuma cena tiek noteikta atbilstoši elektroenerģijas biržas "Nord Pool AS" Latvijas tirdzniecības apgabala tirdzniecības intervāla cenai, kas publicēta elektroenerģijas biržas tīmekļvietnē, piemērojot tai samazinājumu, kas nepārsniedz 20 euro par megavatstundu;
34.12. šo noteikumu 34.11. apakšpunktā minētā elektroenerģijas iepirkuma cena nav zemāka par 0 euro par megavatstundu;
34.13. energokopienas universālā pakalpojuma līguma minimālais darbības periods ir 12 mēneši;
34.14. energokopienai ir tiesības izbeigt energokopienas universālā pakalpojuma līgumu pirms līguma termiņa beigām bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas.
Komentārs.
34.12. punktā noteikta, ka atpērkamās elektroenerģijas cena nav zemāka 0 EUR. Faktiski, tas nozīmē, ka negatīvas cenas gadījumā zaudējumus sedz tirgotājs. Lai arī tā ir aizsardzība lietotājam, nav skaidrs vai tirgotāji neatkāpsies no šādu līgumu noslēgšanas un izpildes, kas potenciāli kādiem objektiem var radīt lielākus zaudējumus nekā ieņēmumus.
Tirgotājam atkāpjoties no līguma, energokopienas biedriem tiks ierobežotas iespējas kopīgot elektroenerģiju savā starpā.
34.11. energokopienas saražotās elektroenerģijas iepirkuma cena tiek noteikta atbilstoši elektroenerģijas biržas "Nord Pool AS" Latvijas tirdzniecības apgabala tirdzniecības intervāla cenai, kas publicēta elektroenerģijas biržas tīmekļvietnē, piemērojot tai samazinājumu, kas nepārsniedz 20 euro par megavatstundu;
34.12. šo noteikumu 34.11. apakšpunktā minētā elektroenerģijas iepirkuma cena nav zemāka par 0 euro par megavatstundu;
34.13. energokopienas universālā pakalpojuma līguma minimālais darbības periods ir 12 mēneši;
34.14. energokopienai ir tiesības izbeigt energokopienas universālā pakalpojuma līgumu pirms līguma termiņa beigām bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas.
Komentārs.
34.12. punktā noteikta, ka atpērkamās elektroenerģijas cena nav zemāka 0 EUR. Faktiski, tas nozīmē, ka negatīvas cenas gadījumā zaudējumus sedz tirgotājs. Lai arī tā ir aizsardzība lietotājam, nav skaidrs vai tirgotāji neatkāpsies no šādu līgumu noslēgšanas un izpildes, kas potenciāli kādiem objektiem var radīt lielākus zaudējumus nekā ieņēmumus.
Tirgotājam atkāpjoties no līguma, energokopienas biedriem tiks ierobežotas iespējas kopīgot elektroenerģiju savā starpā.
Piedāvātā redakcija
-
