Atzinums

Projekta ID
25-TA-1838
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Studentu apvienība
Atzinums iesniegts
25.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Likumprojekta 52. panta otrajā daļā noteikts, ka studiju maksa, kuru sedz studējošie vai citas personas, ir izmantojama tikai attīstībai, infrastruktūras uzturēšanai un attīstībai, kā arī personāla atlīdzībai un studējošo studiju un sociālo vajadzību materiālai nodrošināšanai.

Savukārt 53. pants imperatīvi nosaka, ka studējošo pašpārvaldi no augstskolas budžeta finansē apmērā, kas nav mazāks par vienu divsimto daļu no augstskolas gada budžeta.

Šāda redakcija rada normu kolīziju, jo 52. panta formulējums var tikt interpretēts kā ierobežojošs un nesniedz skaidru pamatu pašpārvalžu finansēšanai no studiju maksas līdzekļiem, lai gan 53. pants paredz šādu garantiju. Pastāv risks, ka neskaidra normu savstarpējā piemērošana var vājināt studējošo pārstāvniecību un radīt sarežģījumus pašpārvalžu pienācīgas darbības nodrošināšanā.

Lai izvairītos no šādas pretrunas un stiprinātu tiesisko noteiktību, 52. panta otrajā daļā nepieciešams iekļaut skaidru atrunu, ka tajā minētie izlietojuma virzieni neierobežo 53. pantā noteikto studējošo pašpārvaldes finansējuma garantiju vai atbilstoši jāprecizē 52. pantā noteiktais līdzekļu izlietojums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Likumprojekta 78. pantā ir noteikti valsts finansējuma veidi un izlietojuma virzieni, paredzot, ka valsts piešķirtais finansējums studiju nodrošināšanai tiek novirzīts akadēmiskā personāla atlīdzībai, infrastruktūras uzturēšanai un attīstībai, komunālo pakalpojumu apmaksai, nodokļiem, vispārējā personāla darba samaksai, doktorantūras nodrošināšanai un noteiktu mērķu īstenošanai.

Vienlaikus 53. pants noteic skaidru garantiju studējošo pašpārvaldes finansēšanai – ne mazāk kā vienu divsimto daļu no augstskolas gada budžeta.

Esošā redakcija rada potenciālu normu kolīziju, jo 78. panta otrajā daļā paredzētais finansējuma izlietojuma saraksts ir formulēts kā slēgts, neparedzot tiešu sasaisti ar studējošo pašpārvaldes finansēšanu. Pastāv risks, ka šāda norma var tikt interpretēta tādējādi, ka valsts piešķirtais finansējums nav izmantojams pašpārvaldes vajadzībām, kaut arī 53. pants imperatīvi nosaka obligātu šādu finansējumu no kopējā budžeta.

Šāda neskaidrība var radīt risku studējošo pārstāvniecības nodrošinājumam, jo studējošo pašpārvalžu darbība kļūtu atkarīga no interpretācijas par to, kurus līdzekļus drīkst izmantot. Tas var vājināt studējošo līdzdalību un pārstāvniecību augstskolu pārvaldē, kas ir neatņemama augstākās izglītības demokrātiskas pārvaldības sastāvdaļa.

Lai novērstu iespējamo pretrunu un stiprinātu tiesisko noteiktību, nepieciešams papildināt 78. pantu ar atrunu, ka tajā minētie finansējuma izlietojuma virzieni neierobežo 53. pantā noteikto studējošo pašpārvaldes finansējuma garantiju.
Piedāvātā redakcija
-