Atzinums

Projekta ID
23-TA-2398
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Satiksmes ministrija iebilst pret noteikumu projekta 1.14. apakšpunktā ietvertā 34.1 punkta svītrošanu. 
Vēršam uzmanību, ka atzītā uzņēmēja (turpmāk - AEO) statusa nozīme ir pārāk svarīga, ne tikai tā turētājiem, bet arī valsts tēlam kopumā, kad uzņēmēji no Latvijas startē starptautiskos darījumos ar šo statusu. 
Plānotie grozījumi akcīzes nodokļa nodrošinājuma atvieglojuma vērtēšanā tikai pēc praksē nepārbaudīta, viegli interpretējama VID reitinga (pakļaujot vienotai reitingu sistēmai visus uzņēmējus - AEO turētājus un kam šis statuss nav piešķirts) būtībā degradē atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā jēgu, būtību un prestižu.
 
Ņemot vērā minēto, lūdzam saglabāt noteikumu 34.1 punktu esošā redakcijā, kā arī precizēt normas, kas attiecas uz prasībām apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, saglabājot šo regulējumu šobrīd spēkā esošajā redakcijā, kas ļaus esošajiem uzņēmējiem, kam piešķirts AEO statuss, turpināt darbību atbilstoši striktajam, taču skaidram un strukturētam AEO regulējumam un pildīt ar darījumu partneriem uzņemtās saistības, bez bažām tikt pakļautiem subjektīvi vērtējamai reitingu sistēmai, vienlaicīgi ļaujot tiem komersantiem, kuru resurss vai apņēmība kvalificēties AEO statusam nav pietiekama, pretendēt uz akcīzes nodokļa nodrošinājuma atvieglojumiem.
Papildus jāuzsver, ka atzītā uzņēmēja (AEO) statusu regulē visupirms Eiropas Savienības likumdošana, proti, Savienības Muitas kodekss.
Satiksmes ministrijas ieskatā šajos sarežģītajos ģeopolitiskajos un ekonomiskajos apstākļos sevišķi svarīgi ir atbalstīt komersantus, kuri darbojas minētajā jomā, paaugstinot konkurētspēju un uzlabojot valsts ekonomiku.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā ietverto 6.1.apakšpunktu par nodrošinājuma atbrīvojumu attiecībā uz naftas produktu drošības rezervi, izsakot to jaunā redakcijā. Pretējā gadījumā uzņēmumi, kas uzglabā drošības rezervi tiek nostādīti nevienlīdzīgā situācijā ar citiem uzņēmumiem. Bez tam norādītais precizējums ļaus palielināt konkurenci attiecīgajos iepirkuma līgumos. 
Piedāvātā redakcija
6.1. par naftas produktu (degvielas) apjomu, ko komersants deklarē un faktiski uzglabā kā naftas produktu (degvielas) drošības rezervi akcīzes preču noliktavā saskaņā ar Ekonomikas ministrijas un attiecīgā komersanta savstarpēji noslēgto iepirkuma līgumu. Minētais noteikums attiecināms uz naftas produktu (degvielas) ar mērķi izveidot nepieciešamo apjomu arī pirms noslēgtā iepirkuma līguma, gan arī uz naftas produktu (degvielas) apjomu pēc noslēgtā iepirkuma līguma termiņa beigām līdz brīdim, kamēr deklarētais un faktiski uzglabātais kā naftas produktu (degvielas) drošības rezerve naftas produktu (degvielas) apjoms tiek izvests;
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā ietverto 30. punkta ievaddaļu, ietverot tajā regulējumu, kas paredz piešķirt vispārējā nodrošinājuma samazinājumu ne vairāk kā 99 % no nodrošinājuma apmēra uzņēmumiem, kuriem ir tiesības izveidot apvienoto noliktavu un kuriem ir atļauja muitas noliktavas darbībai, atļauja preču pagaidu uzglabāšanas vietas darbībai vai ir piešķirts brīvās zonas statuss un tiek izmantots kāds no muitas galvojuma veidiem. Tādējādi komersants tiktu atbrīvots no papildu administratīvā sloga, jo nebūtu nepieciešams papildus administrēt vēl vienu akcīzes nodokļa nodrošinājuma atļauju.
Piedāvātā redakcija
30. Apstiprinātam noliktavas turētājam (izņemot mazo alkoholisko dzērienu darītavu un šo noteikumu 33. punktā minēto apstiprināto noliktavas turētāju, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā vai Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss) ir tiesības saņemt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu ne vairāk kā 99 procentu apmērā no vispārējā nodrošinājuma apmēra saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumā minētajiem kritērijiem, bet iesniedzamais vispārējais nodrošinājums nedrīkst būt mazāks par šo noteikumu 32. punktā minēto minimālo lielumu. Valsts ieņēmumu dienests var nepiešķirt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu, ja:
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 3.pielikumu ar 4.7. apakšpunktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
4.7 ir atļauja muitas noliktavas darbībai, atļauja preču pagaidu uzglabāšanas vietas darbībai vai ir piešķirts brīvās zonas statuss, un tiek izmantots, kāds no muitas galvojuma veidiem, ja šie nodokļu maksātāji atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumiem Nr.136 “Noteikumi par apvienotajām noliktavām” ir ieguvuši tiesības izveidot apvienoto noliktavu. Procentpunkti - 99.