Atzinums

Projekta ID
22-TA-1992
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
14.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Biedrības ieskatā nepamatoti ir dzēsta norāde un nepieciešamība informēt dienestu par faktiskajām prioritāro vielu un bīstamo vielu koncentrāciju ražošanas notekūdeņos.

Dienests operatoriem izsniedzot piesārņojošas darbības atļaujas vērtē arī ražošanas procesu/ tehnoloģiskos paņēmienus ražošanas laikā. Kā arī dienestam ir tiesības jebkurā laikā iekļūt ražošanas uzņēmumā un izsekot iespējamiem piesārņojuma riskiem, ja analīzēs ir uzrādījušās paaugstinātas prioritāro un bīstamo vielu koncentrācijas, turpretī, CKS operatoram nav juridiska pamata iekļūt ražošanas uzņēmumā un izvērtēt iespējamos riskus, kas saistīti ar neatbilstošas kvalitātes notekūdeņu novadīšanu. Komunālās saimniecības no operatoriem saņemot vai arī nesaņemot informāciju par 1. un 2.pielikuma vielām, nevar pilnībā izvērtēt vai operators veicot piesārņojošo darbību ir ievērojis ražošanas procesu objektā, vai tas atbilst atļaujā aprakstītajam. Tādējādi, 43.3. punktā saglabājot nepieciešamību informēt arī dienestu, tā redakcija papildinātu šo noteikumu 63. un 64. punktus, atbilstoši kuriem dienesta inspektori, pārbaudot operatoru novadītos notekūdeņus, atļaujas nosacījumus, spētu rīkoties preventīvi, attiecīgi, komunālās saimniecības saņemtu pilnīgāku informāciju par notekūdeņu kvalitāti. Turklāt, tādējādi tiktu vairota zināšanu, datu un pieredzes apmaiņa starp ražošanas uzņēmumiem, CKS operatoriem un dienestu, lai ilgtermiņā būtu iespējams pilnveidot normatīvo regulējumu atbilstoši faktiskajai situācijai un operatīvi reaģēt nepilnvērtīgas notekūdeņu apsaimniekošanas gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
informē notekūdeņu attīrīšanas iekārtu operatoru un dienestu par iepriekšējā kalendāra gadā ražošanas notekūdeņos mērījumu rezultātā konstatēto prioritāro vielu un bīstamo vielu koncentrāciju. Ražošanas notekūdeņu paraugus operators ņem vismaz divas reizes gadā (reizi sešos mēnešos) tā, lai paraugi raksturotu ražošanas procesu tā normālā darbības režīmā.
 
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Biedrība uztur spēkā priekšlikumu par nepieciešamību informēt ūdenssaimniecības par izmaiņām dienesta izsniegtajās par pārskatītajās piesārņojošās darbības atļaujās. Biedrība piekrīt, ka tiek prognozētas būtiskas normatīvā regulējuma izmaiņas, kas saistītas ar Komunālo notekūdeņu direktīvas 91/271/EEK pārskatīšanu un secīgu tās ieviešanu Latvijā, tomēr biedrības ieskatā ir būtiski jau šobrīd veidot normatīvo regulējumu, kas dod iespēju CKS operatoram uzzināt par ražošanas uzņēmumos notiekošajām izmaiņām un ar tām iespējami radītajiem draudiem notekūdeņu apsaimniekošanā un attīrīšanā. Turklāt, CKS operatori ir atbildīgi par visu notekūdeņu attīrīšanu un iespējamajiem to radītajiem vides piesārņojuma riskiem, līdz ar to laicīga informācijas saņemšana no sadabības organizācijām, šajā gadījumā dienesta ir ļoti būtiska, it īpaši iespējami negodprātīgu ražošanas notekūdeņu operatoru gadījumā, jo CKS operatoram vienīgais veids kā iegūt informāciju ir līgumattiecības ar ražošanas uzņēmumu, kuru ietvarā ir iekļautas atbildības, bet tās ne vienmēr ir pietiekami motivējošas sniegt nepieciešamo informāciju.
Piedāvātā redakcija

Dienestam, pārskatot piesārņojošās darbības atļaujas ražošanas uzņēmumam, kas ražošanas notekūdeņus novada centralizētā kanalizācijas sistēmā, atļaujā iekļaujot līdz tam tajā nebijušas prioritārās vai bīstamās vielas, kas novadāmas ražošanas notekūdeņos un secīgi centralizētā kanalizācijas sistēmā, jāziņo CKS operatoram par veiktajām izmaiņām ražošanas uzņēmuma piesārņojošās darbības atļaujā un prioritāro un bīstamo vielu iekļaušanu tajā.

3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Uzsveram, ka Aglomerācijas robežu pārskatīšana ir iespējama MK noteikumos norādītajā termiņā (līdz 2023.gada 31.decembrim) tikai pie nosacījuma, ka vienotā metodika aglomerācijas robežu noteikšanai ir pieejama ne vēlāk kā 2023.gada 1.jūlijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Punkta esošajā redakcijā ir minēts “operatori”, savukārt, 4.pielikuma 1.1. punktā ir teikts “notekūdeņu attīrīšanas iekārtās” kā atbilstošo atskaitīšanās procesu uzsākšanas un veikšanas kritērijs. Biedrības ieskatā ir un atbilstoši esošajam regulējumam viens operators var apsaimniekot vairākas notekūdeņu attīrīšanas iekārtas, tādējādi atbilstoši šī brīža punkta redakcijai, tiem būtu jāievēro 75.1. punkts ja vairāku notekūdeņu attīrīšanas iekārtu novadītā notekūdeņu apjoma summa pārsniegtu 1 miljonu m3 gadā, tomēr punkta un piedāvātā normatīvā regulējuma būtība ir prioritāro un bīstamo vielu apzināšanu tieši saistībā ar lielākajām notekūdeņu attīrīšanas iekārtām. Līdz ar to biedrība lūdz precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
operatori, kuri saskaņā ar atļaujas nosacījumiem atskaitās par prioritāro vielu vai bīstamo vielu emisijām virszemes ūdeņos vides aizsardzības oficiālās statistikas pārskatos, vai kuru novadītais notekūdeņu apjoms no vienām notekūdeņu attīrīšanas iekārtām kādā no pēdējiem pieciem gadiem pirms šo noteikumu 75. punkta stāšanās spēkā ir bijis vienāds vai pārsniedzis 1 miljonu m3 gadā