Atzinums

Projekta ID
23-TA-875
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidrs, kas ir domāts ar noteikumu projektā ietvertajā Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumu Nr. 10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumi Nr. 10) 25.7. apakšpunktā norādīto savstarpējās uzraudzības principu, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu tā anotācijā. Lai gan anotācijā norādīts, ka pieteikumu izvērtēšana veicama saskaņā Latvijas Investīciju un attīstības iekšējā kārtībā noteikto, tomēr minētā kārtība kā iekšējs tiesību akts nav saistošs pieteikumu iesniedzējiem,  un no noteikumu projekta un tā anotācijas būtu jāizriet minētā principa konkretizācijai (skaidrojot, kā būtu jānodrošina uzraudzība).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 15. punktā skaidrot, kādos gadījumos (ar kādu nolūku) Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pēc savas iniciatīvas vai pēc Ekonomikas ministrijas lūguma precizē un iesniedz saskaņošanai šo noteikumu 25.6. apakšpunktā minēto dokumentāciju. Norādām, ka šobrīd sanāk, ka visos gadījumos precizējumi ir veicami un iesniedzami.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 17. punktā skaidrot, vai atbalsts 32 000 000 euro apmērā ir pieejams visiem gala labuma guvējiem, sasaistot noteikumu Nr. 10 30. punktu ar 27. un 29. punktu, ņemot vērā, ka atbalsta apmērs ir konkrēti noteikts vairākiem gala labuma guvējiem - sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem, kā arī biedrībām un nodibinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā skaidrot, par kādiem Eiropas digitālās inovācijas centra pakalpojumiem ir runa noteikumu projekta 18. punkta ievaddaļā, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 18. punkta ievaddaļas atbilstību noteikumu projekta izdošanas pamatam - Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrajai daļai. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā pieļaujams regulēt cita starpā attiecīgās investīcijas atbalsta (konkrētajā gadījumā - granta veidā) piešķiršanas nosacījumus un kārtību (tai skaitā arī investīciju projektu uzraudzības kārtību), bet nevis noteiktu pakalpojumu saņemšanas nosacījumus, ja tie nav tieši saistīti ar attiecīgās investīcijas ieviešanu. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam precizēt minēto noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā noteikumu projektu papildināt ar iepriekš noteikumu projektā iekļauto regulējumu, kas paredzēja kā izslēgšanas kritēriju arī personas atzīšanu par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktā skaidrot, kurš tiesību subjekts ir projekta iesniedzējs. Norādām, ka ar projekta iesniedzēju varētu tikt saprasta arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, ņemot vērā noteikumu Nr. 10 2.8. apakšpunktā ietvertā termina skaidrojumu, taču minētajai aģentūrai kā tiešai pārvaldes iestādei nav valdes vai padomes locekļa vai prokūrista.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 22. punktā svītrot norādi "tādējādi līguma slēgšanai nav piemērojami MK noteikumu Nr. 104 IV nodaļas nosacījumi par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, vienlaikus ievērojot MK noteikumu Nr. 104 III nodaļas prasības un, ja attiecināms, piemērojams V un VI nodaļas regulējums un I un II nodaļas vispārīgie noteikumi", tādējādi neskaidrojot minēto Ministru kabineta noteikumu piemērošanas kārtību. Tāpat līdzīgi lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 21. punktu, svītrojot tajā norādi "tai skaitā ievērojot līgumu slēgšanas ierobežojumus un līgumcenas pamatotības izvērtēšanu". Skaidrojam, ka minētajām norādēm nav juridiskas slodzes, bet nepieciešamības gadījumā atbilstoši skaidrojumi būtu ietverami noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 23. punktā ietvertā noteikumu Nr. 10 41. punkta otro teikumu kā noteikumu projekta 10. punktā ietvertā noteikumu Nr. 10 18.2.2. apakšpunkta dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzturam izziņas 22. punktā ietverto iebildumu un atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 23. punktu. Izziņā skaidrots, ka pakalpojumu apmērs un konsultāciju specifika atkarībā no pakalpojuma var atšķirties, tādējādi noteiktu procentu apmēru nav iespējams prognozēt. Tomēr vēršam uzmanību, ka norāde, ka grantu nevar pilnībā izmantot tikai konsultāciju pakalpojumiem, ir subjektīva un praksē var tikt izmantota ļaunprātīgi, piemēram, paredzot projektā grantu izmantot galvenokārt konsultāciju pakalpojumiem, bet šo noteikumu 18.2.1. apakšpunktā minēto pakalpojumu izmaksām atvēlot nenozīmīgu (formālu) granta daļu. Ierosinām neparedzēt precīzu procentu apmēru, bet paredzēt proporciju (konsultāciju izmaksām pret citām izmaksām) vai citādi formulēt kritērijus konsultāciju pakalpojumu izmaksu ierobežojuma noteikšanai, kas ir noteikumu projekta 23. punkta mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 31. punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Norādām, ka:
pirmkārt, atbilstoši noteikumu Nr. 10 74. punktam biedrībām un nodibinājumiem atbalsts šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētajām izmaksām tiek sniegts tikai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013. Attiecīgi nav saprotams noteikumu projekta 31. punktā noteiktais, no kā izriet, ka cita starpā biedrības un nodibinājumi atbalstu varētu saņemt saskaņā ar šo noteikumu 62. punktā minētajiem nosacījumiem, no kā savukārt netieši izriet, ka biedrības un nodibinājumi varētu saņemt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;
otrkārt, atsauce uz šo noteikumu Nr. 10 62. punktā minētajiem nosacījumiem nav skaidri saprotama, jo nosacījums 62. punktā būtībā ir viens. Ja noteikumu projekta 31. punktā tiek dublēts noteikumu Nr. 10 62. punkta saturs, lūdzam izvērtēt iespēju svītrot 62. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 11. punktu, norādot uz licences iegādes izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 10 34.2., 34.3. un 34.4.3. apakšpunktā vārdu "Kritērijs" aizstāt ar vārdiem "Šis nosacījums", ņemot vērā, ka 34. punkta ievaddaļā runa ir par nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 18. punktā ietverto noteikumu Nr. 10 34.4.2. apakšpunktu:
pirmkārt, pirms vārdiem "to neattiecas" papildinot ar vārdu "uz";
otrkārt, skaidri un uztverami sasaistot norādi "uz to neattiecas tāds attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmums, prokurora priekšraksts par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams" ar norādi, ka gala labuma guvējs "nav atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā (..)".
Piedāvātā redakcija
"34.4.2. gala labuma guvējs ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tas nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;"
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 25. punktā svītrot vārdus "šo noteikumu 2.4. apakšpunktā noteiktajam", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām apvienot noteikumu Nr. 10 60.1. un 60.5. apakšpunktus, ņemot vērā, ka abos minētajos apakšpunktos regulēti līdzīgi un vienā grupā liekami izņēmumi.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 36. punktā konkrētāk norādīt Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta apakšvienību, kas paredz attiecīgo nosacījumu, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-