Atzinums

Projekta ID
22-TA-2819
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
03.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ietvertajai publikāciju vadības sistēmas definīcijai izveidota komplicēti uztverama struktūra, kas cita starpā iekļauj arī sistēmā esošās informācijas saturu, kā arī informācijas apmaiņas pienākumu starp iestādēm. Vieglākai uztveramībai, ierosinām veidot definīciju, vairākas reizes neatkārtojot Iepirkumu uzraudzības biroja un Eiropas Savienības Oficiālā Vēstneša nosaukumus, izvērtēt iespēju iekļaut papildu regulējumu par informācijas apmaiņu iestāžu starpā likuma pamattekstā vai vismaz sadalīt definīciju vairākos teikumos (pašreizējā redakcijā definīcija sastāv no virsteikuma un pieciem palīgteikumiem).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikt paziņojuma iesniegšanai viena mēneša termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Panta pirmais teikums noteic tiesības, savukārt panta otrais teikums noteic pienākumu pasūtītājam publicēt iepriekšējo informatīvo paziņojumu. Turklāt tas, vai pasūtītājam ir tiesības vai pienākums publicēt iepriekšējo informatīvo paziņojumu tiek vērtēts, izmantojot dažādus vērtēšanas kritērijus – pasūtītāja tiesības publicēt iepriekšējo informatīvo paziņojumu nav aprobežotas ar iepirkuma līguma paredzamās līgumcenas apmēru, savukārt pienākums publicēt iepriekšējo informatīvo paziņojumu ir tieši atkarīgs no iepirkuma līguma paredzamās līgumcenas.
Lai padarītu šo normu skaidrāku, lūdzam to sadalīt divās daļās, izsakot šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“(1) Pasūtītājs var informēt par plānotajiem iepirkumiem, publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto tikai informācijai, vai publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņu.
(2) Pasūtītājs publicē iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām vai lielāka.”
 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
2019. gada 23. septembra Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā (turpmāk - Regula), atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 no 2023.gada 25.oktobra, bet ir piemērojama no 2022.gada 14.novembra. Ņemot vērā, ka ar Regulu izveidotās standarta veidlapas var izmantot jau šobrīd, savukārt likumprojekta spēkā stāšanās noteikta 2023.gada 1.oktobrī un veidlapas tiks apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, kuri vēl tikai tiks izstrādāti (kā norādīts anotācijā – tiks pārizdoti Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi  Nr. 103 "Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība"), lūdzam izvērtēt, vai likumprojektam nav nepieciešami pārejas noteikumi.

Aizsardzības ministrijas padotības iestāde - Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs ir centralizēto iepirkumu institūcija, un iepirkumu izpratnē tam ir divas lomas – 1) Centrs kā pasūtītājs, kurš iepērk preces un pakalpojumus savām vajadzībām, 2) Centrs kā pasūtītājs, kurš veic iepirkumus citu pasūtītāju vajadzībām (neslēdz līgumus šo pasūtītāju vārdā, tikai rīko iepirkuma procedūru). Publisko iepirkumu likumā š.g. 1.janvārī stājās spēkā grozījumi, kuri paredz Līguma reģistra izveidi. Līgumu reģistrā pieejami dati, kas ietver informāciju par pasūtītāju, piegādātāju, līguma noslēgšanas datumu, līguma priekšmetu, līgumcenu, līguma izpildes termiņu, līguma grozījumiem, kā arī informāciju par faktisko līguma izpildi (līgumcena, izpildes termiņš, līguma izpildītājs un līguma izbeigšanas iemesls, ja attiecināms) un citu informāciju. Atbilstoši šī brīža regulējumam, informāciju Līgumu reģistrā par līguma izpildi var iesniegt tas pasūtītājs, kurš ir publicējis sākotnējo informāciju, kas tiek ielasīta Līgumu reģistrā. Ja nav iespējams rast citu risinājumu, kad pasūtītājs/līguma slēdzējs (nevis iepirkuma rīkotājs kā centralizētā iestāde, kas nodrošina iepirkuma veikšanu cita pasūtītāja vajadzībām) var nodrošināt Līguma reģistra informācijas aizpildīšanu, lūdzam papildināt paziņojumu veidlapas ar iespēju ne vien ļaut atzīmēt, ka iepirkums tiek veikts cita pasūtītāja vajadzībām, bet arī iespēju norādīt šo pasūtītāju un iespēju tālāk Līgumu reģistrā ielasīt un norādīt korektu informāciju par pasūtītāju, kurš ir noslēdzis līgumu (nevis rīkojis iepirkuma procedūru).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar mērķi panākt vēlamo skaidrību un teksta saprotamību, normatīvā akta teksts izsakāms tagadnē, darāmajā kārtā, īstenības izteiksmē. Publisko iepirkumu likuma 31. panta pirmajā daļā lietotā gramatiskā konstrukcija nav atbilstoša, jo paziņojumu par metu konkursu publicē pasūtītājs, kurš organizē nevis vēlas organizēt konkursu. Ievērojot minēto, aicinām Publisko iepirkumu likuma 31.panta pirmo daļu izteikt šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“ (1) Pasūtītājs, kurš organizē metu konkursu, publicē paziņojumu par metu konkursu.”
 
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai nodrošinātu likumā vienveidīgi lietotu terminoloģiju, pēc šī paša principa aicinām grozīt arī Publisko iepirkumu likuma 32.panta pirmās daļas pirmo teikumu, kopsakarā ar likumprojekta “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā” (22-TA-2819) 15.pantā paredzētajiem grozījumiem, izsakot to šādā redakcijā:”
 
Piedāvātā redakcija
“(1) Pasūtītājs, kurš organizē iepirkumu šā likuma 10.pantā noteiktajā kārtībā, publicē paziņojumu par līgumu attiecībā uz sociālajiem un citiem īpašiem pakalpojumiem.”