Atzinums

Projekta ID
23-TA-1675
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi"" (turpmāk – projekts) paredz papildināt Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumus Nr. 1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) ar jaunu regulējumu, kas paredz valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk — direkcija) tiesības organizēt valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoli. Savukārt no Ceļu satiksmes likuma 10. panta 1.4 daļā, 10.2 panta ceturtajā daļā un 21. panta otrajā daļā ietvertā pilnvarojuma Ministru kabinetam neizriet Ministru kabineta tiesības paredzēt šādu regulējumu noteikumos.
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2012. gada 2. maija sprieduma lietā Nr. 2011-17-03 13.3. apakšpunktu). Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz nepārprotamu likumdevēja pilnvarojumu (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu).
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka arī no Ceļu satiksmes likuma 4. panta piektajā daļā paredzētā regulējuma, kas noteic, kādi valsts pārvaldes uzdevumi ir deleģēti direkcijai, neizriet direkcijas tiesības organizēt valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoli.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektā paredzētā regulējuma atbilstību Ceļu satiksmes likuma 10. panta 1.4 daļā, 10.2 panta ceturtajā daļā un 21. panta otrajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un attiecīgi precizēt projektu vai papildināt projekta sākotnējās (ex-ante) ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija) ar skaidrojumu, no kuras Ceļu satiksmes likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības paredzēt šādu regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzētajā noteikumu 9.1 un 9.2 punktā ietverts regulējums par direkcijas izdotiem izsoles noteikumiem. Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturtajā daļā noteiktajam iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots. Līdz ar to projektā paredzētajā noteikumu 9.1 un 9.2 punktā ietvertais regulējums ir neskaidrs. Turklāt nav arī skaidrs, no kuras Ceļu satiksmes likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt šādu regulējumu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu vai papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 9.5 punkts noteic, ka informācija par izsoles dalībniekiem ir uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju. Vēršam uzmanību uz to, ka Informācijas atklātības likuma 5. panta pirmā daļa noteic, ka ierobežotas pieejamības informācija ir tāda informācija, kura ir paredzēta ierobežotam personu lokam sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu un kuras izpaušana vai nozaudēšana šīs informācijas rakstura un satura dēļ apgrūtina vai var apgrūtināt iestādes darbību, nodara vai var nodarīt kaitējumu personu likumiskajām interesēm.
Turklāt vēršam uzmanību uz to, ka Ceļu satiksmes likuma 14.1 pantā ir noteikts regulējums par transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā un traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā esošās informācijas un informācijas par speciālo militāro tehniku un tās piekabēm pieejamību, tādēļ nav skaidrs, kādēļ attiecīgais regulējums tiek paredzēts noteikumos, nevis Ceļu satiksmes likumā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzētajā noteikumu 9.6 punktā ietverts regulējums par valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles sākumcenu, projektā paredzētajā noteikumu 9.7 punktā ietverts regulējums par valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles dalības maksu, un projektā paredzētajā noteikumu 9.8 punktā ietverts regulējums par valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles soļa apmēru.
Vēršam uzmanību uz to, ka, sniedzot maksas pakalpojumu, t.i., reģistrējot transportlīdzekļus, piešķirot un izsniedzot valsts reģistrācijas numurus, direkcija sniedz maksas pakalpojumus deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros.
Atbilstoši likumā "Par budžetu un finanšu vadību" paredzētajam termina "maksas pakalpojums" skaidrojumam tas ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu. Savukārt Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumi Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" paredz maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku.
Turklāt arī Ceļu satiksmes likumā nav attiecīga pilnvarojuma, lai noteiktu projektā paredzētajā noteikumu 9.6, 9.7 un 9.8 punktā ietverto regulējumu. Līdz ar to normatīvajos aktos nav paredzēts, ka maksas pakalpojumus varētu sniegt izsoles veidā, t.sk., noteikt valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles sākumcenu, valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles dalības maksu un valsts reģistrācijas numura izvēles izsoles soļa apmēru. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzētajā noteikumu 9.7 punktā ietverts regulējums par to, kādos gadījumos netiek atmaksāta izsoles dalības maksa, un projektā paredzētajā noteikumu 9.16 punktā ietverts regulējums par to, kādos gadījumos netiek atmaksāta nosolītā maksa, kas ir privātpersonas tiesību ierobežojošs regulējums. Savukārt Ceļu satiksmes likumā nav attiecīga pilnvarojuma Ministru kabinetam, kā arī nav veikts šāda regulējuma samērīguma izvērtējums. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzētajā noteikumu 9.152. apakšpunktā ietverts regulējums, kas ierobežo privātpersonas tiesības noteiktu laika periodu piedalīties valsts reģistrācijas numuru izvēles izsolēs. Savukārt Ceļu satiksmes likumā nav attiecīga pilnvarojuma Ministru kabinetam, kā arī nav veikts šāda regulējuma samērīguma izvērtējums. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzētajā noteikumu 9.18 punktā noteikts, ka direkcijas izsoles komisijas lēmumu var apstrīdēt direkcijas valdei, bet direkcijas valdes lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 76. panta otrā daļa noteic, ka administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē. Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43. panta piektā daļa noteic, ka iestāde, kuras padotībā ir pilnvarotā persona, ir tās izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas iestāde, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektā paredzētajā noteikumu 9.18 punktā ietverto regulējumu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Priekšlikums: Ievērojot, ka noteikumos nav 103. punkta un Ceļu satiksmes likumā nav 141. panta, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-