Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-2826
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
14.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt arī pašvaldības kapitālsabiedrību par projekta iesniedzēju vai anotācijā ietvert attiecīgu pamatojumu, kāpēc par projekta iesniedzēju paredzēts noteikt tikai valsts kapitālsabiedrību un publiski privātu kapitālsabiedrību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no tiesību normas vārdus "izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pārvaldīšanā iestādei kā finansējuma saņēmējai", jo atbilstoši noteikumu projekta 6.3. apakšpunktam projekta iesniedzējs ir pašvaldība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt tiesību normu, jo projekta finansējuma mērķis nav nodrošināt valsts pārvaldes funkciju īstenošanu, bet gan veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu un energoefektivitātes uzlabošanu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka ar valsts pārvaldes funkciju saprot arī pašvaldības autonomo funkciju, savukārt ar valsts pārvaldes uzdevumu saprot arī no pašvaldības autonomās funkcijas izrietošu pārvaldes uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1275 par ēku energosniegumu (turpmāk – Direktīva 2024/1275 ) 10.panta 3. punkta b) apakšpunkta prasības paredz jaunus pienākumus esošām publiskām ēkām piemērotu saules enerģijas iekārtu izvietošanai un noteikumu projekta 21.1.3. un 21.1.1.apakšpunktā minētās atbalstāmās aktivitātes var veicināt minētās direktīvas prasības izpildi, kur minētās direktīvas prasības jāpārņem līdz 2026. gada 29. maijam un jaunie pienākumi stāsies spēkā jau noteikumu projektā ietverto projektu pēcuzraudzības periodā, vienlaikus noteikumu projektā tomēr nav noteikti vai definēti nosacījumi uzstādāmo sistēmu minimālajai vai maksimālajai jaudai un citiem apstākļiem, lai būtu iespējams konstatēt, vai uzstādāmās saules sistēmas ir piemērotas konkrētajām projektu ēkām. Ņemot vērā, ka nebūtu racionāli par vienām un tām pašām atbalstāmajām darbībām šo projektu pēcuzraudzības periodā veikt atkārtotas investīcijas (gadījumā, ja ar šo investīciju projektu netiks nodrošināta pilnīga atbilstība Direktīvas 2024/1275 10.panta prasībām), lai no tā izvairītos, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par investīciju atbilstību Direktīvas 2024/1275 10.panta prasībām, ja nepieciešams, papildinot noteikumu projektu ar detalizētākām prasībām saules sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Informācijas atklātības likuma 10.panta otrā daļa noteic, ievērojot labas pārvaldības principu, iestāde pēc savas iniciatīvas nodrošina piekļuvi noteikta veida vispārpieejamai informācijai. Savukārt, likuma 10.panta (21) daļa noteic, ka vispārpieejamai informācijai, ko ievieto internetā, iestāde pēc savas iniciatīvas, ja tas ir lietderīgi, nodrošina piekļuvi atvērto datu veidā kopā ar informācijas metadatiem.
Ņemot vērā minēto, aicinām noteikumu projektu papildināt ar informāciju, ka konkursa rezultāts t.sk. informācija par uzvarētāju, tā iesniegto un atbalstīto aktivitāti, un tai piešķirto finansējumu, tiek publicēts atvērto datu veidā Latvijas Atvērto datu portālā data.gov.lv.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 4. pielikumā ir noteikts CO2 emisijas samazinājuma gadā aprēķins, kur noteikts, ka CO2 emisijas ietaupījumu, kas iegūts aizstājot siltumenerģiju, nosaka atbilstoši CO2 emisijas faktoram – 0,264 kgCO2/kWh, to piemērojot visas uzstādāmās sistēmas saražojamai siltumenerģijai, savukārt izmaksu attiecināmības nosacījumos noteikumu projekta 25.3. apakšpunktā attiecībā uz siltumenerģijas ražošanas iekārtām ir pieļaujams ļoti plašs iespējamo situāciju definējums - plānota daļēja vai pilnīga atteikšanās no esošu elektrisko sildītāju, ūdens sildītāju un radiatoru izmantošanas siltumenerģijas ražošanai vai esoša fosilos energoresursus izmantojoša apkures katla izmantošanas. Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā plašos izmaksu attiecināmības nosacījumus, nav korekti aprēķinā iekļaut, ka pilnīgi visa atjaunīgo energoresursu iekārtu saražotā siltumenerģija būs aizstājusi siltumenerģiju, kas saražota no fosilajiem kurināmiem bez koģenerācijas1 un aprēķinos būtu nepieciešams ņemt vērā faktisko objektu saražotās/izmantotās (aizstājamās) enerģijas daudzumu un attiecīgo enerģijas resursa CO2 emisijas faktoru, kur gadījumos, ja tiks sagatavota noteikumu projekta 24.11 apakšpunktā minētā dokumentācija (energosertifikāts), CO2 emisiju aprēķins un arī tā ietaupījums nosakāms, izmantojot atšķirīgu aprēķina metodoloģiju. Lūdzam 4. pielikumā, pārskatīt izmantoto aprēķina metodi un faktorus un šo metodi piemērot tikai gadījumos, ja projekta īstenošanai nav nepieciešams izstrādāt citos normatīvajos aktos noteiktos dokumentus ar tajos iekļaujamu atšķirīgu CO2 emisiju novērtējumu. Vienkāršošanas nolūkos, lai novērstu neatbilstošu un nesamērīgu CO2 emisijas ietaupījumu projektos norādīšanu, CO2 emisijas faktora – 0,264 kgCO2/kWh vietā lūdzam noteikt, piemēram, vidējās Latvijā izmantotās siltumenerģijas CO2 emisijas faktora vērtību, piemēram, balstoties uz Latvijas energobilanci, ja tiek saglabāts šobrīd noteikumu projektā iekļautais vienkāršotais CO2 emisijas samazinājuma gadā aprēķins.  
  
1Atbilstoši 2021. gada 8. aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr. 222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi” 6.pielikuma 11. punktā minētais oglekļa dioksīda (CO2) emisijas faktors.
Piedāvātā redakcija
-