Atzinums

Projekta ID
23-TA-2711
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
6.6. deklarētās dzīvesvietas adrese;
Iebildums
Gadījumā, ja projekta 6.6.apakšpunktā norādītas ziņas paredzēts iegūt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”, aizstāt projektā 6.6.apakšpunktā vārdus “deklarētās dzīvesvietas adrese” ar vārdiem “deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adrese”, ņemot vērā, ka atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likumā un Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmās daļas 12.punktā noteiktajam valsts informācijas sistēmā “Fizisko personu reģistrs” iekļauj ziņas par personas deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
11.1. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistrs;
Iebildums
Projekta 11.1.apakšpunktā norādīts, ka Sistēma saņem informāciju no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu) Patērētāju tiesību aizsardzības centra lietu pārvaldības un bīstamo iekārtu reģistrācijas valsts informācijas sistēmai Uzraugs 2.0.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projektu un projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot:
1) no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” saņemamo datu apjomu un to apstrādes mērķi;
2) kāda risinājuma ietvaros Patērētāju tiesību aizsardzības centrs plāno datu saņemšanu no valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”. Vēršam uzmanību, ka atkarībā no izvēlētā risinājuma attiecīgi izriet tā nodrošināšanai nepieciešamais laika resurss un darbietilpība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No projekta 13.3.apakšpunkta izriet, ka Portāls nodos datus Atvērto datu portālam.
Ņemot vērā minēto, precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot, no kurām informācijas sistēmām izgūtie dati tiks publicēti Atvērto datu portālā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk - Centrs) lietu pārvaldības un bīstamo iekārtu reģistrācijas valsts informācijas sistēmas Uzraugs 2.0 (turpmāk – sistēma):
Priekšlikums
Precizēt Projekta saturu atbilstoši Projekta 1. punktam un saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 2.4. apakšpunktu, proti normatīvā akta projekta tekstu raksta izklāstot to loģiskā secībā. No minētā izriet, ka vispirms būtu jāparedz valsts informācijas sistēmas Uzraugs 2.0 (turpmāk – sistēma) izveides, uzturēšanas un aktualizēšanas kārtība, tad informācijas iesniegšanas kārtību, sekojoši - sistēmas saturu un tajā iekļautās informācijas aprites kārtību un visbeidzot nosacījumi piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
6. Šo noteikumu 3. un 4. punktā paredzētās informācijas apstrādei par fizisko personu sistēmā var iekļaut šādu informāciju:
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību noteikumu projekta ietvaros paredzēt arī datu par personas statusu Fizisko personu reģistrā “aktīvs/pasīvs” saņemšanu, atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 9. panta pirmās daļas 1. punktam Fizisko personu reģistrā norāda personas statusu aktīvs, ja Fizisko personu reģistrā iekļautas ziņas par Latvijas pilsoni, Latvijas nepilsoni un ārzemnieku, kurš Latvijā saņēmis uzturēšanās atļauju, Eiropas Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecību vai Eiropas Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecību. Šā likuma 9. panta pirmās daļas 2. punkta “b” apakšpunktā noteiks, ka Fizisko personu reģistrā norāda personas statusu pasīvs, ja personai Latvijā zudis tiesiskais statuss un jauns statuss nav noteikts.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
14. Autentifikācija ir sistēmas lietotāja identifikācijas process, kura gaitā sistēmas lietotājs apliecina savu identitāti. Pēc lietotāja autentifikācijas tiek veikts autorizācijas process, kura laikā noskaidro, vai sistēmas lietotājs ir pilnvarots izmantot vai apstrādāt informāciju, kā arī izmantot noteiktus sistēmas darbības režīmus.
Priekšlikums
Precizēt 14. punkta pirmo teikumu, jo tas daļēji dublē Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 1. panta 1. punktu. Ar minēto izpildot Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunktu, proti normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-