Atzinums

Projekta ID
22-TA-1939
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, to, ka gadījumos, kad uzņēmums neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru, nav iespējams pārliecināties publiski pieejamos resursos un tas ir jāvērtē pamatojoties uz uzņēmuma apliecinājumu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka komersants iesniedz apliecinājumu Eiropas Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014,  ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regulas Nr.651/2014)  2.panta 18.punkta c) apakšpunktā ietvertā nosacījuma, ka uzņēmumam netiek piemērota maksātnespējas procedūra, vai tas neatbilst savas valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru ievērošanai. Papildus lūdzam redakcionāli precizēt, ka nosacījums ir jāizpilda atbalsta pretendentam kā komercdarbības atbalsta saņēmējam. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 30.punktu par neattiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonda ietvaros neattiecināmās izmaksas nav plānojamas atbilstoši vadlīniju Nr.1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu”  32.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta pirmās daļas 2.punktu pašvaldības var saņemt aizņēmumus AF finansēto projektu īstenošanai ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta AF finansējuma kopsummu, un pievienotās vērtības nodokļa izmaksām. Līdz ar to  lūdzam svītrot teikuma beigu daļu “vai pašvaldības aizņēmumu Valsts kasē uz tirgus nosacījumiem” un attiecīgi precizēt arī anotācijas 1.3. daļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi”  sadaļas “Pašreizējā situācija” attiecīgo rindkopu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka 100% atbalsta intensitāte atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 36a panta 5.punktā noteiktajam ir iespējama, ja tiek ievērota atklāta, pārredzama, nediskriminējoša un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūra (kā aprakstīts Komisijas regulas Nr.651/2014 36a panta 4.punktā). Lūdzam ietvert šo nosacījumu piemērošanas nepieciešamību šajā punktā. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz normā ietverto: "vai gadījumos, ja plānots piesaistīt komersantu infrastruktūras apsaimniekošanas nodrošināšanai", vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja infrastruktūra ir pieejama visiem bez maksas un diskriminācijas un to nav plānots izmantots saimnieciskās darbības veikšanai, piem., iznomāt, tas vien, ka infrastruktūras uzturēšanai tiek piesaistīts apsaimniekotājs, vēl nenozīmē, ka atbalsts šādai infrastruktūrai kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un jāpiemēro, piem.,  Komisijas regulas Nr.651/2014 56.pants. Lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar "pamatdarbības peļņas" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 39.punktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Piedāvājam izslēgt teikuma beigas: " ja pēc projekta iesniegšanas attiecīgo darbību īstenošanai tiek piemēroti komercdarbības atbalsta nosacījumi, saskaņā ar šo noteikumu 40.3.  un 40.4.  apakšpunktiem." vai precizēt. Skaidrojam, ka, lai netiktu pārkāptas stimulējošās ietekmes prasības, tostarp tiktu nodrošināta atbilstība darbu sākumu definīcijai un tajā minētajiem izņēmumiem, lūdzam ievērot, ka uzskaitītajām izmaksām jāpiemēro de minimis atbalsta regulējums, ja plānotās investīcijas ir investīcijas tādā infrastruktūrā, kuru plānots izmantot saimnieciskās darbības veikšanai, atbalsts, kurai tiek sniegts piemērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 36a vai 56.panta nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, jo komercdarbības atbalsta gadījumā, ja ir pārkāptas stimulējošās ietekmes prasības, viss projekts ir noraidāms.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt minēto normu tā, lai ir skaidrs, ka šos nosacījumus ievēro, ja atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo punktu svītrot, jo Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 1.punkts vispārīgi nosaka atbalsta kategorijas, kurām piemēro atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, ka Komisijas regulu Nr. 651/2014 nepiemēro tās 1. panta 2. punkta c) un d) noteiktajos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam normā svītrot vārdus: "tai skaitā ad hoc atbalstam uzņēmumiem, kā arī atbalstam grūtības nonākušiem uzņēmumiem, izņemot atbalsta shēmas atsevišķu dabas katastrofu radīto zaudējumu atlīdzināšanai", lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta a)apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidra 101., 126. un 128.apakšpunktu definīciju lietošana, ņemot vērā, ka tas attiecas uz vides atbalstu. Lūdzam pārskatīt minēto punktu iekļaušanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, nosakot, ka minētie apakšpunktu nosacījumi izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 5.panta 2.punkta. Vienlaikus iepriekšējā saskaņošanas etapā mūsu izpratne bija, ka atbalstu plānots sniegt granta veidā un no noteikumu projekta teksta nav nolasāms, ka šo noteikumu ietvaros atbalstu sniegs aizdevumu veidā un atmaksājamo avansu veidā. Lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka rakstisks projekta iesniegums satur Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteikto informācijas apjoma pieprasījumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot arī kumulācijas normu, ja atbalstu plānots sniegt, ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 56.panta nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šajā apakšpunktā ir ietvertas prasības, kas ir attiecināmās, ja atbalstu piešķir ar Komisijas regulu Nr.651/2014, lūdzam svītrot vārdus "2018. gada 21. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem” (turpmāk - Ministru kabineta notekumi Nr. 715) un", jo šim nosacījumam būtu jāattiecas uz atbalstu, ko piešķir ar Eiropas Komisijas  2013.gada 18.decembra regulu (ES) Nr.1407/2013, par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk Komisijas regula Nr. 1407/2013).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Satiksmes ministrija ar šo punktu pārņem 2023.gada 9.martā Eiropas Komisijas apstiprinātos grozījumus Komisijas regulā Nr.651/2014, taču grozījumi Komisijas regulā Nr.651/2014 vēl nav stājušies spēkā, lūdzam anotācijā skaidrot, ka normas, kas pārņemtas ar Komisijas regulas Nr.651/2014 grozījumiem, stāsies spēkā pēc tam, kad stāsies spēkā grozījumi Komisijas regulā Nr.651/2014, t.i., nākamajā dienā pēc to publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, taču vienlaikus grozījumi Komisijas regulā Nr.651/2014 paredz retroaktivitātes klauzulu (lūdzam skatīt GBER_amendment_2023_EC_communication_annex_0.pdf (europa.eu) 56.punktu par grozījumiem 58.panta 3a punktā).
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta nav skaidrs, kurš veiks šādu ex ante sabiedrisko apspriešanu vai neatkarīgu tirgus pētījumu. Ņemot vērā to, ka atbalstu šī pasākuma ietvaros plānots sniegt jau iepriekš zināmiem mobilitātes punktiem, tad visdrīzāk šo regulas nosacījumu varētu būt iespējams izpildīt ar to dokumentāciju (sabiedrisko apspriešanu vai neatkarīgu tirgus pētījumu), kas bija pamatā lēmumam par ieguldījumiem konkrētajos mobilitātes punktos. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un iekļaut skaidrojumu anotācijā. Lūdzam šo komentāru ņemt vērā arī attiecībā uz noteikumu projekta 47.7.punktu un atbilstoši precizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, ietverot pilnu normatīvā akta nosaukumu - Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumi Nr.715  “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka nosacījums de minimis 6. panta 4. punktam, izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Komisijas regulas Nr.1370/2007 atbalsta saņēmējs ir Rīgas Satiksme, nav skaidrs, kādu tieši uzraudzību nodrošinās ministrija, ja, kā tas ir atspoguļots arī 52.2.punktā, Rīgas valsts pilsēta nodrošina uzraudzību pār Rīgas Satiksmi noslēgtā līguma ietvaros saskaņā ar Komisijas regulas Nr.1370/2007 noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nosacījumu par Komisijas regulas Nr.1407/2013 prasību pārkāpumu iekļaut atsevišķā noteikumu projekta punktā, jo de minimis atbalsta gadījumā atgūst visu saņemto de minimis atbalstu, piem., šādā redakcijā: "Ja tiek konstatēts Komisijas regulas Nr.1407/2013 pārkāpums, [finansējuma saņēmējam] ir pienākums atmaksāt [Aģentūrai] visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt arī ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.1407/2013 7.panta 4.punktu par pārejas periodu, kā arī lūdzam noteikumos ietvert nosacījumu, līdz kuram termiņam var piešķirt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projektā kopš iepriekšējā atzinuma sniegšanas veikti apjomīgi precizējumi, kā arī izrietoši atzinumā iekļauti vairāki iebildumi, aicinām izvērtēt nepieciešamību organizēt starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi, lai izrunātu neskaidros jautājumus un paātrinātu MK noteikumu tālāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā vārdus "plāna (turpmāk - AF plāns)" ar vārdiem "(turpmāk - AF) plāna".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 17.punkta otro teikumu, jo tam nav juridiskā sloga, vai precizēt redakciju tā, lai tās piemērotajam būtu skaidrs ar normu uzliktais pienākums un tiesības. Gadījumā, ja redakcija tiek precizēta aicinām to iekļaut kā jaunu punktu, ņemot vērā, ka regulējums attiecas uz finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24.1.apakšpunktu ar vārdu "starpposma" aiz vārda "avansa", ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumu projekta 24.3.apakšpunktu tiek paredzēti arī starpposma maksājumi.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 26.10.apakšpunktā un arī turpmāk noteikumu projekta tekstā pieturēties pie vienā Atveseļošanas fonda apzīmējuma, proti, pilna nosaukuma vai saīsinājuma.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 31.punktā vārdus "nav attiecināmas" ar vārdiem "netiek segtas".
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 37.2.apakšpunktā frāzi "Vadības informācijas sistēmā AF plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai" ar frāzi "Vadības informācijas sistēmā AF plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr.2021/241) 27.pantu) un maksājuma pieprasījuma (saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 22.pantu) sagatavošanai;".
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 40.2.apakšpunktu ar frāzi "šo noteikumu" pirms skaitļa un vārda "29.13.apakšpunktā".
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 40.3.apakšpunktu ar frāzi "šo noteikumu" pirms skaitļa un vārda "29.11.apakšpunktā".
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam šeit un turpmāk atsaucoties uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 pantiem, ietvert arī Komisijas regulas Nr.651/2014 referenci.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šajā punktā minētais nedublē noteikumu projekta 40.4.apakšpunkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izskaidrot anotācijā, kāpēc šeit tiek uzsvērts darbības izmaksu aizliegums piemērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 56.pantu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sasaistīt ar 29.punktā minētajām attiecināmo izmaksu pozīcijām, ievērojot to pašu pieeju kā ir citos iepriekšējos šī noteikumu projekta punktos, kur darbības un izmaksas tiek sasaistītas ar piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 56.1.apakšpunktu ar vārdu "neatkarīga" pirms vārda "revidenta".
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 58.punktu ar frāzi "šo noteikumu" pirms skaitļa un vārda "11.3.apakšpunktā".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – Aģentūra) nodrošina vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanu ar finansējuma saņēmējiem (ar RP SIA Rīgas satiksme tiek noslēgts līgums, ar pašvaldībām – vienošanās), izlases veidā interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas, kā arī dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaužu veikšanu, pārbaužu projektu īstenošanas vietās veikšanu, projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes, tai skaitā pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, datu ticamības pārbaudes, tai skaitā atbalsta piešķiršanu un uzraudzības nodrošināšanu atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr.621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība".

Lūdzu pasvītroto teikuma daļu dzēst, jo CFLA neveiks komercdarbības atbalsta piešķiršanas un uzraudzības nodrošināšanu, jo to neparedz MK 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr.621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība".
 
Piedāvātā redakcija
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – Aģentūra) nodrošina vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanu ar finansējuma saņēmējiem (ar RP SIA Rīgas satiksme tiek noslēgts līgums, ar pašvaldībām – vienošanās), izlases veidā interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas, kā arī dubultfinansējuma riska novēršanas pārbaužu veikšanu, pārbaužu projektu īstenošanas vietās veikšanu, projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes, tai skaitā pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, datu ticamības pārbaudes.
41.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto grozījumu nozīmi un pienesumu Latvijas kopējai izaugsmei un tautsaimniecības attīstībai, t.sk. pēc iespējas ilustrējot to ar izmērāmiem rezultātiem, ņemot vērā Finanšu ministrijas 2023.gada vēstulē Nr. 5.1-24/21/ 1076 “Par Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda investīciju pienesumu tautsaimniecībai” ietverto aicinājumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteikto, izstrādājot sākotnējās ietekmes novērtējumu (anotāciju), ir jāizvērtē arī normatīvā akta ietekme uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus/ uzlabojumus. Pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem, u.c.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 1.3.apakšsadaļā minēto Regulu pieņemšanas datumus, kā arī pieturēties pie vienā Regulu apzīmējuma, proti, pilnais nosaukums vai saīsinājums.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā lūdzam papildus norādīt kā aprēķināta finansiālā ietekme uz pašvladību budžetiem (PVN izmaksas).
Piedāvātā redakcija
-