Atzinums

Projekta ID
23-TA-444
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
27.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) ieskatā, noteikumu projektā nav nepieciešams kā priekšnoteikumu iespējai iesniegt investīciju projektu noteikt konkrētu bērnu skaitu rindā uz vietām pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē (PII) . Pašvaldībai neatkarīgi no konkrētajā brīdī esošā bērnu skaita rindā uz vietu pašvaldības PII jābūt iespējai realizēt investīciju projektu, ja tas nepieciešams, izvērtējot pašvaldībā deklarēto un nākotnē prognozējamo bērnu skaitu vecumā no pusotra gada līdz septiņiem gadiem un esošās PII infrastruktūras iespējas.  
Piedāvātā redakcija
"3.1. pašvaldībā ir rinda uz vietām pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē. Informācija par bērnu skaitu, kas ir iekļauti rindā uz vietu pirmsskolas izglītības iestādē, ir iesniegta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā līdz 2022. gada 22. novembrim, un tā ir publicēta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē;"
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 3.2.punktu, jo punktā noteiktais maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs vienas jaunas vietas izveidei PII ir neatbilstošs izmaksām būvniecības tirgū. LPS ieskatā noteikumu projektā nav nepieciešams norādīt maksimālo valsts budžeta aizdevuma apmēru vienas jaunas vietas izveidei PII.   
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta nosacījumiem jaunas PII būvniecības vai esošas PII paplašināšanas investīciju projekti, kā arī PII infrastruktūras investīciju projekti ir īstenojami vidējā termiņā, tos uzsākot 2023.gadā. Līdz ar to LPS ieskatā noteikumu projekta 3.6. punktā ir ietverta nepamatota prasība pašvaldībām līdz 31.12.2023. segt ne mazāk kā 20% no projekta kopējām plānotajām būvdarbu izmaksām.
LPS lūdz izteikt noteikumu projekta 3.6.punktu šādā redakcijā: "3.6.investīciju projekta īstenošanu pašvaldība uzsāk līdz 2023. gada 31. decembrim un īsteno ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim;" 
Piedāvātā redakcija
"3.6.investīciju projekta īstenošanu pašvaldība uzsāk līdz 2023. gada 31. decembrim un īsteno ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim;" 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka daļa pašvaldību PII ir celtas pirms 30 - 50 gadiem, ir PII ēkas, kas ir kritiskā tehniskā stāvoklī (bīstamas ekspluatācijai) un vairs nav piemērotas izglītības iestādes specifikai, un racionālākais risinājums ir jaunas PII būvniecība vai esošas PII vai citas izglītības iestādes paplašināšana. Līdz ar to jaunas PII būvniecības vai esošas PII paplašināšanas jautājums ir aktuāls arī tajās pašvaldībās, kurās nav rindu uz vietām PII. Ņemot to vērā, aicinām papildināt noteikumu projekta 4.punktu, paredzot , ka PII infrastruktūras attīstība ietver arī jaunas PII būvniecību vai esošas PII paplašināšanu, ja PII ir avārijas situācijā un kļuvusi izglītības funkcijām neatbilstoša.
Ņemot vērā iepriekš minēto, LPS lūdz 4.punktu izteikt šādā redakcijā: "4. Pašvaldība var iesniegt investīciju projektu pirmsskolas izglītības iestādes infrastruktūras attīstībai, tai skaitā jaunas PII būvniecības vai esošas PII paplašināšanas investīciju projektu, ievērojot šādus nosacījumus:"
 
Piedāvātā redakcija
"4. Pašvaldība var iesniegt investīciju projektu pirmsskolas izglītības iestādes infrastruktūras attīstībai, tai skaitā jaunas PII būvniecības vai esošas PII paplašināšanas investīciju projektu, ievērojot šādus nosacījumus:"
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta nosacījumiem jaunas PII būvniecības vai esošas PII paplašināšanas investīciju projekti, kā arī PII infrastruktūras investīciju projekti ir īstenojami vidējā termiņā, tos uzsākot 2023.gadā. Līdz ar to LPS ieskatā noteikumu projekta 4.1. punktā ir ietverta nepamatota prasība pašvaldībām līdz 31.12.2023. segt ne mazāk kā 20% no projekta kopējām plānotajām būvdarbu izmaksām.
LPS lūdz izteikt noteikumu projekta 4.1.punktu šādā redakcijā: "4.1.pašvaldība apliecina, ka investīciju projekta īstenošanu uzsāks līdz 2023. gada 31. decembrim un projektu pabeigs līdz 2025. gada 31. decembrim;" 
Piedāvātā redakcija
"4.1.pašvaldība apliecina, ka investīciju projekta īstenošanu uzsāks līdz 2023. gada 31. decembrim un projektu pabeigs līdz 2025. gada 31. decembrim;" 
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS iebilst pret maksimālā valsts budžeta aizdevuma apmēra vienam objektam noteikšanu noteikumos. Pašvaldībai valsts budžeta aizdevuma apmērs jānosaka atbilstoši iepirkuma rezultātam, ņemot vērā, ka pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums projektam nav mazāks par 10%. LPS lūdz noteikumu projekta 4.2. punktu izteikt šādā redakcijā: "4.2. valsts budžeta aizdevuma kopējais apmērs nav mazāks par 50 000 euro;"
Piedāvātā redakcija
"4.2. valsts budžeta aizdevuma kopējais apmērs nav mazāks par 50 000 euro;" 
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS iebilst pret noteikumu projekta 4.3.punktā izvirzīto prasību pirmskolas vecuma bērnu skaita prognozi noteikt valstspilsētu teritoriālo iedalījumu (apkaimju, mikrorajonu, u.c.) griezumā, jo oficiālie statistikas dati par valstspilsētu iedzīvotājiem netiek izdalīti valstspilsētu teritoriālo iedalījumu griezumā. Prognožu izteikšana par bērnu skaitu valstspilsētu teritoriālo iedalījumu griezumā būtu neobjektīva. Lūdzam noteikt, ka valstspilsētas minēto informāciju par pirmsskolas vecuma bērnu skaita prognozi turpmākajos piecos gados sniedz par valstspilsētu kopumā.
LPS lūdz noteikumu projekta 4.3. punktu izteikt šādā redakcijā: "4.3. pašvaldība sniedz prognozi, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits turpmākajos piecos gados pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu griezumā būs stabils vai palielināsies;"
Piedāvātā redakcija
"4.3. pašvaldība sniedz prognozi, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits turpmākajos piecos gados pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu griezumā būs stabils vai palielināsies;"
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret noteikumu projekta 5.7.punktā izvirzīto prasību pirmskolas vecuma bērnu skaita prognozi noteikt valstspilsētu teritoriālo iedalījumu (apkaimju, mikrorajonu, u.c.) griezumā, jo oficiālie statistikas dati par valstspilsētu iedzīvotājiem netiek izdalīti valstspilsētu teritoriālo iedalījumu griezumā. Prognožu izteikšana par bērnu skaitu valstspilsētu teritoriālo iedalījumu griezumā būtu neobjektīva. Lūdzam noteikt, ka valstspilsētas minēto informāciju par pirmsskolas vecuma bērnu skaita prognozi turpmākajos piecos gados sniedz par valstspilsētu kopumā.
LPS lūdz noteikumu projekta 5.7. punktu izteikt šādā redakcijā: "5.7. pamatojums pirmsskolas izglītības iestādes nepieciešamībai – pieejamības uzlabošana un iespēju nodrošināšana iegūt pirmsskolas izglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Ņemot vērā iedzīvotāju skaita izmaiņas, ir sniegta prognoze, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits turpmākajos piecos gados pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu griezumā būs stabils vai palielināsies;"
Piedāvātā redakcija
"5.7. pamatojums pirmsskolas izglītības iestādes nepieciešamībai – pieejamības uzlabošana un iespēju nodrošināšana iegūt pirmsskolas izglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Ņemot vērā iedzīvotāju skaita izmaiņas, ir sniegta prognoze, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits turpmākajos piecos gados pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu griezumā būs stabils vai palielināsies;"
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts regulē kārtību, kādā tiks izvērtēti pašvaldību investīciju projekti ar realizācijas termiņu 2023.-2025.gads, LPS neredz pamatojumu noteikumu projektā iekļaut prasību pašvaldībām, kuras saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu 2029.gadā ir plānots apvienot, iesniedzot investīciju projektu, pievienot abu apvienojamo pašvaldību domes lēmumus, ar ko tiek saskaņota investīciju projekta realizācija.  Lūdzam no noteikumu projekta izslēgt 6.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju rast iespēju pašvaldību investīciju projektu pieteikumus izvērtēt 10 darbdienu laikā nevis kā paredzēts - mēneša laikā. Lūdzam noteikumu projekta 7.punktu izteikt šādā redakcijā: "7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 10 darbdienu laikā pēc projektu pieteikumu iesniegšanas izvērtē pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 3., 4., 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem. Ja investīciju projekts neatbilst šo noteikumu 3., 4., 5. un 6.punktā minētajiem nosacījumiem, tas tālāk netiek virzīts."
Piedāvātā redakcija
"7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 10 darbdienu laikā pēc projektu pieteikumu iesniegšanas izvērtē pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 3., 4., 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem. Ja investīciju projekts neatbilst šo noteikumu 3., 4., 5. un 6.punktā minētajiem nosacījumiem, tas tālāk netiek virzīts."
11.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par Ministru kabineta noteikumu projektu saturu, lūdzam atbilstoši iebildumiem precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta anotāciju.  
Piedāvātā redakcija
-