Atzinums

Projekta ID
23-TA-2761
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt pasākuma nosaukumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam un tās pielikumos norādītājam: "Atbalsta pasākumi diskriminācijas riskam pakļautajām sabiedrības grupām vienlīdzīgu iespēju un tiesību realizēšanai dažādās dzīves jomās", tādējādi arī mazinot pārpratumu risku par šī pasākuma dublēšanos ar 4.3.4.1. pasākumu "Vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas veicināšana". Vienlaicīgi veikt labojumus arī noteikumu 1.1. apakšpunktā, anotācijā un citos saistītos dokumentos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgu izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontekstā, lai ir skaidrs, vai finansējums netiek kvalificēts kā atbalsts finansējuma saņēmēja saimnieciskai darbībai un attiecīgi kā komercdarbības atbalsts.
Ja tiek secināts, ka atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumus ar attiecīgiem komercdarbības nosacījumiem, savukārt, ja tiek secināts, ka programmas ietvaros komercdarbības atbalsts netiek piešķirts, lūdzam papildināt noteikumus ar normu, kas nosaka, ka programmas ietvaros netiek plānots atbalsts tādām projekta īstenotāja darbībām, kurām atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam. Ja projekta īstenotājs vienlaikus veic gan programmā atbalstāmās darbības, gan saimnieciskās darbības, kam būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumu, projekta īstenotājs nodrošina šo darbību nodalīšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka FM metodikas Nr. 3.1 "Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodika 2021.–2027.gadam" 2. pielikumā noteiktais vienotais kritērijs Nr.1 par projekta iesniedzēja atbilstību un tā piemērošanas skaidrojums ir vispārīgs un attiecināts pret MK noteikumiem nevis anotāciju, lai projektu iesniegumu vērtēšanas procesā varētu konstatēt, ka projekta iesniedzējs atbilst MK noteikumos noteiktajam iesniedzēju lokam un attiecīgajām izvirzītajām prasībām, lūdzam MK noteikumos ietvert jau anotācijā pieminēto projekta iesniedzēja atbilstības konstatēšanas pieeju, proti, ka atbilstība tiks vērtēta pret to statūtos norādīto darbības mērķi. Vienlaikus aicinām punktu papildināt ar vārdu "reģistrēta" (ar to saprotot - reģistrēta LR UR Biedrību un nodibinājumu reģistrā).
Piedāvātā redakcija
Izteikt 14. punktu šādā redakcijā: "Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kas saskaņā ar tās statūtiem pārstāv šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupas personu intereses."
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Viens finansējuma saņēmējs jeb projekta īstenotājs nevar būt atbildīgs par visu pasākuma uzraudzības rādītāju sasniegšanu (pasākuma rādītāji tiks sasniegti ar vairākiem projektiem), turklāt finansējuma saņēmēja atbildība par projekta īstenošanu un tā mērķa un rādītāju sasniegšanu izriet no līguma par projekta īstenošanu, tādēļ no 15. punkta aicinām dzēst teikumu "Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu un pasākuma uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšanu."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atsaucoties uz 30.11.2023. fondu apakškomitejas sēdes laikā diskutēto uz potenciāli iespējamu risku par finansējuma saņēmēja (NVO) projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām un ņemot vērā, ka lielā daļā NVO esot tikai 1 (viens) nodarbinātais un lielā daļā NVO darbība notiekot uz brīvprātības principa, lūgums sniegt informāciju, kā tiks nodrošināta projekta vadība un īstenošana gadījumos, kur nav NVO nodarbināto? Lūdzam skaidrot anotācijā, vai plānots projekta vadību un īstenošanu iepirkt kā ārpakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060)  53.panta 2.punktam, projektos līdz 200 000 EUR (ieskaitot) visām izmaksām jābūt segtām, piemērojot vienkāršotās izmaksas. Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus Ministru kabineta noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz MK noteikumu projekta 18.1 apakšpunktu, jo atbilstoši anotācijā noteiktajam pārējās attiecināmās izmaksas, ko finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā, atbilstoši vadošās iestādes vadlīnijām Nr.1.1., 27.4.apakšpunktam ir noteikts, ka 40% rēķina no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kādas izmaksas ir plānots segt ar 40% vienoto likmi, lai skaidri saprotams, kādas izmaksas ietilpst pārējās projekta izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu noteikumu projekta 23.punktā izvērtēt prasības nepieciešamību avansu izlietot saimnieciskā gada ietvaros, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji būs biedrības un nodibinājumi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kur ir noteikts konkrēts SAM/pasākuma īstenošanas termiņš un tas nepārsniedz attiecināmības perioda beigu termiņu - 2029.gada 31.decembri.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atbalstāmās darbības atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam (Programmā) norādītajam, t.i. "Atbalstāmās darbības: Diskriminācijas RP sabiedrības grupām vienlīdzīgu iespēju un tiesību realizēšanai dažādās dzīves jomās plānoti pasākumi un pakalpojumi, kas veicinātu aktivitātes dzimumu segregācijas mazināšanai izglītībā un DT, personu ar invaliditāti un FT pilnvērtīgas dzīves nodrošināšanai, personām virs 50 gadu vecuma u.c. grupām sociālās iekļaušanas veicināšanai un sociālās atstumtības mazināšanai." Šobrīd noteikumu projekta redakcijā un anotācijā  neredzam darbības vai ievirzi, kas būtu vērstas uz pakalpojumu sniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 24.1.apakšpunktā minētos atbalsta pasākumu veidus, ierosinām papildināt 25.10. apakšpunktu, nosakot, ka datus uzkrāj par mērķa grupas personām, kas piedalījušās atbalsta pasākumā, kurš ilgst vairāk nekā astoņas stundas. (Līdzīgi kā 28.11.2023. MK noteikumos Nr.694 par 4.1.2.1.pasākuma īstenošanu.)
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, vai finansējuma saņēmējs (biedrība vai nodibinājums, kurš pasākumā jau īsteno projektu) drīkst iesniegt projekta iesniegumu, kā arī potenciāli var saņemt finansējumu kādā no nākamajām kārtām, proti, vai pieļaujama situācija, kad vienai organizācijai īstenošanā vienlaikus ir divi vai pat vairāki pasākuma projekti.
Vienlaikus aicinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā šādā gadījumā tiks uzskaitīts iznākuma rādītājs – biedrības un nodibinājumi, kuri saņēmuši atbalstu - uzskaitot īstenotos projektus vai tomēr skaitot unikālās NVO, proti, pieskaitot NVO tikai vienu reizi, kaut tā īsteno 2 vai vairākus pasākuma projektus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 9. punktu papildināt ar informāciju par kādu summu izsludina pirmo kārtu. Ja ir domāts, ka katru atlases kārtu (sanāk 3 kārtas) izsludina par norādīto finansējuma apmēru, tad no kopējā pieejamā finansējuma, tai skaitā ESF+ finansējuma, paliek pāri 2 euro.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 10.punkta beigu daļu, jo maksimālā ESF+ finansējuma intensitāte ir 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma un nacionālais līdzfinansējums nav mazāks par 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. (Skat. piedāvāto redakciju). Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijas  sadaļas "3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" 6.punktu "Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins".
Piedāvātā redakcija
Maksimālais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
 
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, ka noteikumu projektā norādīti tādu izmaksu pozīciju veidi kā: tiešās attiecināmās, netiešās attiecināmās, informācija par vienkāršoto izmaksu piemērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā skaidrāk atrunāt (ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji būs NVO), ka projektiem, kuru kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), PVN izmaksas ir attiecināmas. Vienlaikus gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir komercdarbības atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt informāciju, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā pasākuma mērķa sasniegšanai tiek pieļauti visai plaša spektra jeb veidu atbalsta pasākumi, un vienlaikus nepieciešams radīt maksimāli tiešāko ietekmi uz pasākuma mērķa sasniegšanu, kuru būtu iespējams veidot caur norādīto mērķa grupu iesaisti (nevis plašāku sabiedrību un problēmsituāciju ietekmējošām norisēm, piemēram kas nedaudz tiek veikts 4.3.4.1. pasākumā), aicinām 24. punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, tajā vēršot uzmanību uz vēlamajiem atbalsta pasākumu mērķiem (saturu un būtību), piemēros nosakot anotācijā jau pieminētos atbalsta pasākumu mērķus, proti, veicināt sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto personu izpratni un zināšanas par iespējamajiem diskriminācijas riskiem un to atpazīšanu, aktivizēt šo personu rīcībspēju, kā arī spēju un motivāciju apzināties savas problēmas, risināt tās un mainīt līdzšinējo situāciju.

Pret šo punktu būtu iespējams izvērtēt īstenoto atbalsta pasākumu kvalitatīvo atbilstību, efektivitāti un reālo ietekmi uz mērķa grupu personu dzīves kvalitāti un labbūtību un pasākuma mērķi. 
 
Piedāvātā redakcija
24.3. nodrošina, ka atbalsta pasākumi tiecas sasniegt piemēram šādus (bet ne tikai) mērķus: veicināt šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupas personu izpratni un zināšanas par iespējamajiem diskriminācijas riskiem un to atpazīšanu, aktivizēt šo personu rīcībspēju, kā arī veicināt spēju un motivāciju apzināties savas problēmas, risināt tās un mainīt līdzšinējo situāciju.
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šī 24.2.apakšpunkta redakcija ir atbilstoša noteikumu 3.punktam (mērķa grupa ir personas, kuras paļautas sociālās atstumtības riskam diskriminācijas invaliditātes, vecuma, dzimuma, etniskās piederības, reliģiskās pārliecības un seksuālās orientācijas dēļ) un 17.1.apakšpunktam (atbalsta pasākumu īstenošana šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupas personām vienlīdzīgu iespēju un tiesību realizēšanai dažādās dzīves jomās), t.i., vērtēt, vai 24.2.punkts nerada neatbilstoši veikto izdevumu risku. Lasām, ka 24.2.apakšpunktā norādītās tēmas atspoguļo sabiedrībā pastāvošās problēmas pret riska grupām un būtu adresējamas sabiedrībai kopumā. Tomēr šobrīd 24.2. apakšpunktu nolasām kā tādu, kas tiek adresētas risku grupām (piemēram, mērķa grupai pret kurām vērsta naida runa tiek ietverta tēma kā mērķa grupai mazināt naida runu) jeb saprotamāk un vienkāršā izsakoties – šeit saskatām zināmu neloģiskumu, ka persona, kura tiek diskriminēta tiks iesaistīta pasākumos par tēmām kā nediskriminēt. Drīzāk kā nediskriminēt un kā vienlīdzīgi iesaistīt būtu aktuāla tēma sabiedrībai kopumā nevis pašai diskriminētajai personai.


 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā paskaidrot, kas tieši domāts ar vārdiem "vietējā sabiedrība", minot piemērus ar uzsvaru uz ģeogrāfiskajiem mērogiem, ko aptver "vietējais", ņemot vērā, ka vārdi "vietējā sabiedrība" informācijas piekļūstamības kontekstā ir ietverti arī Projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodikas (kas ir būtisks dokuments projektu vērtēšanai) projektā un arī tajā nav sniegts plašāks skaidrojums.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai:
1. ņemot vērā projektu iesniedzēju juridisko formu (privāto tiesību subjekts) un plānotās darbības (nav paredzēts sniegt finansiālu atbalstu tālāk galasaņēmējiem), tiem ir saistoša Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 un publiskos iepirkumus regulējošie normatīvie akti, jo pēc būtības biedrībām un nodibinājumiem jāveic iepirkumi saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumiem Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem", un to ietvaros finansējuma saņēmējs paraksta interešu konflikta apliecinājumu, un projekta vadības un īstenošanas personālam nav nepieciešams parakstīt interešu konflikta apliecinājumu;
2. interešu konflikta apliecinājuma parakstīšana tiešām ir nepieciešama iepirkumu līgumu izpildītājiem.

Apsverot šādu un līdzīgu prasību noteikšanu finansējuma saņēmējam (biedrībai vai nodibinājumam), ņemot vērā to darbības specifiku, aicinām pārliecināties, vai tas nerada nesamērīgu administratīvo slogu.

Vienlaikus aicinām anotācijā precizēt pēdējo rindkopu 8.2. punktā "Cita informācija", to salāgojot ar prasībām, kas ir atbilstošas biedrībām un nodibinājumiem).
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 25.9. apakšpunktā norādi uz normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.—2027. gada plānošanas periodā. Vēršam uzmanību, ka attiecīgajos Ministru kabineta 2023. gada 23. marta noteikumos Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" nav noteikta kārtība, kādā veic mērķa grupas personu atbilstības pārbaudi un personu identificēšanu un uzskaiti.
Taču lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādā veidā (piemēram, IT sistēmā, vai veicot noteiktu dokumentu pārbaudi u.c.) finansējuma saņēmējs pārbaudīs mērķa grupas dalībnieka (fiziskas personas) atbilstību dalībai attiecīgās atlases projektā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja 26. punktu ir plānots attiecināt uz visām atlases kārtām, tad būtu lietderīgi šo punktu papildināt ar informāciju par pieļaujamo projektu īstenošanas gala termiņu, piemēram, "bet ne ilgāk kā līdz 2028. gada 31. decembrim" (saskaņā ar anotācijā pieminēto indikatīvo projektu  īstenošanas termiņu) vai "bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim" (programmas un pasākuma rādītāju sasniegšanas termiņš).
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt un anotācijā iekļaut informācija par sinerģiju, papildinātību ar ES un citiem atbalsta instrumentiem, piemēram, Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām, norādot, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Risinājuma apraksts" pie informācijas par attiecināmajām izmaksām papildināt, ka pārējās attiecināmās izmaksas ietver arī netiešās attiecināmās izmaksas. Aicinājums izriet no bažām par to, ka biedrības un nodibinājumi, iespējams, nav labi pazīstami ar ES fondu finansēšanas pieeju, tai skaitā var nepārzināt Finanšu ministrijas vadlīnijas Nr. 1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros", tādēļ būtu lietderīgi precizēt, ka netiešās izmaksas drīkst būt iekļautas pārējās izmaksās un tās netiek plānotas papildus vai atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, kurā Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā tiks plānots finansējums noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 6.punktam finansējums plānots no 2024.gada 3.ceturkšņa, savukārt 3.sadaļas tabulas 3.ailē norādīta ietekme 2023.gadam, nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas tabulas 1., 2., 3. un 5.punkta un 1.1., 2.1. un 3.1.apakšpunkta 3., 5., 7. un 8.ailē norādīto informāciju. Vienlaikus lūdzam aizpildīt 5.1.apakšpunkta 5., 7. un 8.aili.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, ka par projektam nepieciešamo finansējumu 2025.gadam un turpmākajiem gadiem FM iesniegs priekšlikumu attiecīgā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.9.sadaļas aprakstu ar informāciju, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem (HP): “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”; “Klimatdrošināšana”; “Energoefektivitāte pirmajā vietā”; “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Vienlaikus lūdzam pārvērtēt anotācijas 8.1.9.sadaļas šī brīža redakcijas aprakstu, ņemot vērā tādus aspektus, kā: 1) finansējuma saņēmējs būs NVO; 2) lielai daļai NVO var nebūt tīmekļa vietnes 3) vai iespējama projekta vadības un īstenošanas personāla atlase, ja lielā daļā NVO esot tikai 1 (viens) nodarbinātais un lielā daļā NVO darbība notiekot uz brīvprātības principa. Kā liecina Latvijas Pilsoniskās alianses (LPA) NVO sektora monitorings 2023.gadā - NVO sektorā samazinās nodarbināto skaits. Ja 2018. gadā tas bija 29,6 tūkstoši, tad 2022. gadā 21,9 tūkstoši (samazinājums par 7,7 tūkst. personu). Pie tam lai gan kopējais nodarbināto personu skaits ir šķietami liels, tomēr tie tiek nodarbināti nelielā daļā no visām biedrībām. Tikai 21% biedrību ir vismaz viens nodarbinātais, kamēr 79% nenodarbina nevienu.
 
Piedāvātā redakcija
-