Projekta ID
24-TA-3280Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Atzinums iesniegts
02.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ar Plāna 5.5. punkta pasākumu (Izstrādāt klīniskā vēža reģistra koncepciju) un 5.9. punkta pasākumu (Izstrādāt vienotu elektronisko konsiliju veidlapu) ir uzlikti jauni pienākumi, kuriem budžets nav paredzēts. Lūdzam skaidrot, kāpēc jaunu pienākumu izpildei nav paredzēts atbilstošs finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam aizvietot vārdus “elektronisko konsiliju veidlapa” ar vārdiem “Multidisciplinārās komandas (MDK) slēdziena par pacientu ar onkoloģisku slimību veidlapa”.
Lūdzu precizēt 5.9. pasākuma izpildes termiņu uz 2025. gada II pusgadu, ņemot vērā to, ka Plāna projekts TAP iesniegts pirmreizējai starpiestāžu saskaņošanai un Plāna apstiprināšanas termiņš prognozējams 2025. gada 2. pusgadā.
Lūdzu precizēt 5.9. pasākuma izpildes termiņu uz 2025. gada II pusgadu, ņemot vērā to, ka Plāna projekts TAP iesniegts pirmreizējai starpiestāžu saskaņošanai un Plāna apstiprināšanas termiņš prognozējams 2025. gada 2. pusgadā.
Piedāvātā redakcija
5.9. pasākums.
Izstrādāt vienotu Multidisciplinārās komandas (MDK) slēdziena par pacientu ar onkoloģisku slimību veidlapu.
Termiņš: 2025. gada II pusgads
Izstrādāt vienotu Multidisciplinārās komandas (MDK) slēdziena par pacientu ar onkoloģisku slimību veidlapu.
Termiņš: 2025. gada II pusgads
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot 5.5. pasākumu “Izstrādāt klīniskā vēža reģistra koncepciju” un precizēt atbildīgo institūciju, svītrojot no kolonas “Atbildīgā institūcija” RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Atbilstoši SPKC nolikuma 4.12.6. apakšpunktam, SPKC veido, uztur un papildina ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistru. Atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 15. septembra noteikumu Nr.746 “Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība” 3. punktam, noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra pārzinis un turētājs ir SPKC. Savukārt, saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” 2. punktu, vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas pārzinis ir Latvijas Digitālās veselības centrs (LDVC).
Attiecīgi reģistra koncepcijas izveidē RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā var sniegt atbalstu SPKC, LDVC vai citai atbildīgajai institūcijai.
Atbilstoši SPKC nolikuma 4.12.6. apakšpunktam, SPKC veido, uztur un papildina ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistru. Atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 15. septembra noteikumu Nr.746 “Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība” 3. punktam, noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra pārzinis un turētājs ir SPKC. Savukārt, saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” 2. punktu, vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas pārzinis ir Latvijas Digitālās veselības centrs (LDVC).
Attiecīgi reģistra koncepcijas izveidē RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā var sniegt atbalstu SPKC, LDVC vai citai atbildīgajai institūcijai.
Piedāvātā redakcija
5.5. pasākums.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
4.
Plāna projekts
Iebildums
4.11. pasākums
Lūdzam kolonā “Atbildīgā institūcija” svītrot RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā un pievienot kolonā “Līdzatbildīgā institūcija” kā līdzatbildīgi RAKUS metodiskās vadības institūciju. onkoloģijas jomā.
Lūdzam kolonā “Atbildīgā institūcija” svītrot RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā un pievienot kolonā “Līdzatbildīgā institūcija” kā līdzatbildīgi RAKUS metodiskās vadības institūciju. onkoloģijas jomā.
Piedāvātā redakcija
4.11. pasākums.
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: BKUS.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: BKUS.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
5.
Plāna projekts
Iebildums
3.21. pasākums
Lūdzam precizēt atbildīgās iestādes nosaukumu:
Reto slimību koordinācijas centra Bērnu slimnīcā (BKUS) atbalsta vienība “Gaiļezerā”
Lūdzam precizēt atbildīgās iestādes nosaukumu:
Reto slimību koordinācijas centra Bērnu slimnīcā (BKUS) atbalsta vienība “Gaiļezerā”
Piedāvātā redakcija
3.21. pasākums.
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: Reto slimību koordinācijas centra Bērnu slimnīcā (BKUS) atbalsta vienība “Gaiļezerā”
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: Reto slimību koordinācijas centra Bērnu slimnīcā (BKUS) atbalsta vienība “Gaiļezerā”
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atbildīgo un līdzatbildīgās institūcijas, t.sk., svītrot RAKUS kā līdzatbildīgo institūciju un pievienot kā līdzatbildīgo institūciju RAKUS metodiskās vadības institūciju onkoloģijas jomā.
Lūdzam 3.10. pasākuma termiņu precizēt uz 2026. gada II pusgadu.
Lūdzam 3.10. pasākuma termiņu precizēt uz 2026. gada II pusgadu.
Piedāvātā redakcija
3.10. pasākums.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Izpildes termiņš: 2026. gada II pusgads
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Izpildes termiņš: 2026. gada II pusgads
7.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā minēto, ka SPKC ir vadošā institūcija skrīninga jautājumos, lūdzu svītrot 3.1. pasākuma kolonā “Atbildīgā institūcija” RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Piedāvātā redakcija
3.1. pasākums.
Atbildīgā institūcija: SPKC.
Atbildīgā institūcija: SPKC.
8.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka MVI onkoloģijas jomā ir izveidots RAKUSā un 2.4. pasākums (2.4.1. un 2.4.2. darbības rezultāti) vērsts uz kvalitātes kritēriju noteikšanu krūts vēža onkoloģiskajā aprūpē un pilotēšanu, aicinām kā līdzatbildīgo institūciju noteikt RAKUS metodiskās vadības institūciju onkoloģijas jomā.
Piedāvātā redakcija
2.4. pasākums (2.4.1. un 2.4.2. darbības rezultāti).
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
9.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka MVI onkoloģijas jomā ir izveidots RAKUSā un 2.3. pasākums vērsts uz nacionālā līmeņa plāna sagatavošanu onkoloģiskajā aprūpē, aicinām kā līdzatbildīgo institūciju noteikt RAKUS metodiskās vadības institūciju onkoloģijas jomā.
Piedāvātā redakcija
2.3. pasākums
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
Kolona “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS metodiskās vadības institūcija onkoloģijas jomā.
10.
Plāna projekts
Iebildums
1.25. pasākuma termiņš ir noteikts 2026. gada I. pusgads. Lūdzam pārcelt 1.25. pasākuma izpildi uz 2026. gada 2. ceturksni.
Atbilstoši 25.02.2025. noslēgtajam līgumam starp Veselības ministriju (VM), Nacionālo veselības dienestu (NVD) un RAKUS, tiek apmaksāta metodiskās vadības institūcijas (turpmāk arī - MVI) vadītāja amats (1 nodarbinātais), bet MVI uzdevumu izpildes resurss – koordinatori un eksperti – ir piesaistāmi ārpakalpojumā, t.i., jāveic iepirkums, kas ir laikietilpīgs pasākums. Arī pieejamais finansējums 2026. gadam tiek precizēts un piešķirts 2026. gadā. Iepirkumu labā prakse paredz nesludināt iepirkumu, kamēr netiek piešķirts finansējums.
Atbilstoši 25.02.2025. noslēgtajam līgumam starp Veselības ministriju (VM), Nacionālo veselības dienestu (NVD) un RAKUS, tiek apmaksāta metodiskās vadības institūcijas (turpmāk arī - MVI) vadītāja amats (1 nodarbinātais), bet MVI uzdevumu izpildes resurss – koordinatori un eksperti – ir piesaistāmi ārpakalpojumā, t.i., jāveic iepirkums, kas ir laikietilpīgs pasākums. Arī pieejamais finansējums 2026. gadam tiek precizēts un piešķirts 2026. gadā. Iepirkumu labā prakse paredz nesludināt iepirkumu, kamēr netiek piešķirts finansējums.
Piedāvātā redakcija
1.25. pasākums
2026. gada II pusgads
2026. gada II pusgads
11.
Plāna projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2012. gada 3. aprīļa noteikumu Nr. 241 “Slimību profilakses un kontroles centra nolikums” (turpmāk – SPKC nolikums) 3.12. apakšpunkts uzdod Slimību profilakses un kontroles centram (turpmāk – SPKC) nodrošināt valsts organizētā vēža skrīninga programmu vadību; 3.11. apakšpunkts: sagatavot izstrādājamo klīnisko vadlīniju sarakstu, izvērtēt klīniskās vadlīnijas un nodrošināt to ieviešanas metodisko vadību, kā arī 4.23.uzdevums: izvērtēt valsts organizētā vēža skrīninga, tai skaitā jaunās vēža skrīninga, programmas un sagatavot ieteikumus to pilnveidošanai, kā arī nodrošināt programmu un ieteikumu ieviešanu atbilstoši Eiropas Komisijas vēža skrīninga kvalitātes rekomendācijām. Secināms, ka SPKC ir atbildīgā institūcija par skrīninga procesa izveidi, ieviešanu un atbilstošas dokumentācijas izveidi un uzturēšanu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta 10. daļa nosaka, ka valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Secināms, ka funkciju dublēšana nav pieļaujama vairāku institūciju starpā.
Ņemot vērā minēto, aicinām 10. pasākumā (1.10.1., 1.10.2., 1.10.4. darbības rezultāti) un 1.11. pasākumā (1.11.1., 1.11.2., 1.11.3. darbības rezultāti), 1.13.. pasākumā, 1.16. pasākumā (1.16.1., 1.16.2. darbības rezultāti) un 1.22. pasākumā svītrot pasākumu kolonā “Atbildīgā institūcija” RAKUS MVI onkoloģijas jomā un pārcelt uz kolonu “Līdzatbildīgā institūcija”.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta 10. daļa nosaka, ka valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Secināms, ka funkciju dublēšana nav pieļaujama vairāku institūciju starpā.
Ņemot vērā minēto, aicinām 10. pasākumā (1.10.1., 1.10.2., 1.10.4. darbības rezultāti) un 1.11. pasākumā (1.11.1., 1.11.2., 1.11.3. darbības rezultāti), 1.13.. pasākumā, 1.16. pasākumā (1.16.1., 1.16.2. darbības rezultāti) un 1.22. pasākumā svītrot pasākumu kolonā “Atbildīgā institūcija” RAKUS MVI onkoloģijas jomā un pārcelt uz kolonu “Līdzatbildīgā institūcija”.
Piedāvātā redakcija
1.10. pasākums (1.10.1., 1.10.2., 1.10.4. darbības rezultāti).
1.11. pasākums (1.11.1., 1.11.2., 1.11.3. darbības rezultāti).
1.13. pasākums
1.16. pasākums (1.16.1., 1.16.2. darbības rezultāti).
1.22.pasākums
Atbildīgā institūcija: VM, SPKC.
1.11. pasākums (1.11.1., 1.11.2., 1.11.3. darbības rezultāti).
1.13. pasākums
1.16. pasākums (1.16.1., 1.16.2. darbības rezultāti).
1.22.pasākums
Atbildīgā institūcija: VM, SPKC.
12.
Plāna projekts
Iebildums
1. Dokumenta pielikumā "Plāna projekts (Pielikums_finansējums)" norādīta atsauce "Pasākumu, kam finansējums ir norādīts nulle "0", īstenošanai nepieciešamais finansējums nav precīzi aprēķināms un tiks nodrošināts piešķirto līdzekļu ietvaros" ir jāuztver kā pagaidu risinājums. Vēršam uzmanību, ka visām aktivitātēm būtu jāpievieno skaidri finansiāli aprēķini. Finansiālais ietvars konkrētam pasākumam ir nepieciešams, lai atbildīgās un līdzatbildīgās institūcijas varētu plānot konkrētus soļus, kas ir izmērāmi, lai sasniegtu izvirzītos mērķus. Šādā veidā tiks nodrošināta pasākumu efektivitāte un to saskaņotība ar valsts budžeta prasībām.
2. Atsaucoties uz starptautisko praksi un vienotiem standartiem, izvērtēt lietotā termina “konsilijs” lietojumu. Ņemot vērā jaunāko praksi, rekomendējam lietot terminu “multidisciplinārā komanda (MDK)”.
3. SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) iepriekš iesniegtajam priekšlikumam, kas iekļauts Institūciju sabiedriskās apspriedes laikā izteikto priekšlikumu apkopojumā ar Nr. 137 (69. lpp.) nav norādīta risinājuma atbilde – ir ņemts vērā vai nav ņemts vērā. Vēršam uzmanību, ka tas bija būtisks priekšlikums.
2. Atsaucoties uz starptautisko praksi un vienotiem standartiem, izvērtēt lietotā termina “konsilijs” lietojumu. Ņemot vērā jaunāko praksi, rekomendējam lietot terminu “multidisciplinārā komanda (MDK)”.
3. SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) iepriekš iesniegtajam priekšlikumam, kas iekļauts Institūciju sabiedriskās apspriedes laikā izteikto priekšlikumu apkopojumā ar Nr. 137 (69. lpp.) nav norādīta risinājuma atbilde – ir ņemts vērā vai nav ņemts vērā. Vēršam uzmanību, ka tas bija būtisks priekšlikums.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
3.1. pasākums
Ņemot vērā savlaicīgu un kvalitatīvu priekšvēža stāvokļu ārtēšanas nozīmi kuņģa-zarnu traktā (polipi, augstas pakāpes displāzija) ierosinām papildināt iekavās minēto uzskaitījumu ar “augsta riska polipi un displāzijas kuņģa zarnu traktā”, kā arī pie līdzatbildīgajām institūcijām pievienot ārstu profesionālās asociācijas.
Ņemot vērā savlaicīgu un kvalitatīvu priekšvēža stāvokļu ārtēšanas nozīmi kuņģa-zarnu traktā (polipi, augstas pakāpes displāzija) ierosinām papildināt iekavās minēto uzskaitījumu ar “augsta riska polipi un displāzijas kuņģa zarnu traktā”, kā arī pie līdzatbildīgajām institūcijām pievienot ārstu profesionālās asociācijas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Precizējums pie 02.06.2025. RAKUS iesniegtā priekšlikuma pie 3.9. pasākuma- Sniedzam priekšlikumu pievienot kā līdzatbildīgo institūciju RAKUS.
Piedāvātā redakcija
3.9. pasākums.
Kolona: “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS.
Kolona: “Līdzatbildīgā institūcija”: RAKUS.
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
II sadaļa 2.2.Smēķēšana (21.lpp.)
Jāuzsver ne tikai tabakas, bet arī tai līdzīgo produktu un e-cigarešu smēķēšanas kaitīgums. Tabaku ne tikai smēķē, bet arī košļā, kaut gan šādas tabakas tirgošana Latvijā ir aizliegta, bet internetā to diezgan vienkārši var iegādāties. RAKUS priekšlikums, šo rindkopu uzrakstīt aktuālāku, atbilstoši šodienas realitātei.
Jāuzsver ne tikai tabakas, bet arī tai līdzīgo produktu un e-cigarešu smēķēšanas kaitīgums. Tabaku ne tikai smēķē, bet arī košļā, kaut gan šādas tabakas tirgošana Latvijā ir aizliegta, bet internetā to diezgan vienkārši var iegādāties. RAKUS priekšlikums, šo rindkopu uzrakstīt aktuālāku, atbilstoši šodienas realitātei.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
III sadaļa
Rosinām izskatīt iespēju pievienot informāciju par sadarbību ar pacientu biedrībām un to lomu.
Rosinām izskatīt iespēju pievienot informāciju par sadarbību ar pacientu biedrībām un to lomu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Priekšlikums
Rosinām papildināt III sadaļu “Rīcības virzieni” ar informāciju par Eiropas Vēža uzveikšanas plāna (Eiropas Europe`s Beating Cancer Plan) mērķu un uzdevumu sasaisti ar Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānu 2025.–2027. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Priekšlikums
3.9. pasākums
Sniedzam priekšlikumu pievienot kā līdzatbildīgo institūciju RAKUS.
Sniedzam priekšlikumu pievienot kā līdzatbildīgo institūciju RAKUS.
Piedāvātā redakcija
3.9. pasākums.
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: RAKUS.
Kolona: “Atbildīgā institūcija”: RAKUS.
19.
Plāna projekts
Priekšlikums
Sniedzam priekšlikumu svītrot 3.8. pasākumu.
Multidisciplināro komandu sanāksmes noris bez pacienta klātbūtnes. Līdz ar to FRM ārsts vai funkcionālais speciālists nevarēs sniegt ieguldījumu tieši “onkokonsīlija” darbībā.
Preventīvs un agrīns darbs ar pacientu, komplikāciju mazināšana, atbilstoša rehabilitācijas, tehnisko palīglīdzekļu, psihoemocionālā atbalsta nodrošināšana notiek primārā un sekundārā konsultācijā ar pacientu.
Multidisciplināro komandu sanāksmes noris bez pacienta klātbūtnes. Līdz ar to FRM ārsts vai funkcionālais speciālists nevarēs sniegt ieguldījumu tieši “onkokonsīlija” darbībā.
Preventīvs un agrīns darbs ar pacientu, komplikāciju mazināšana, atbilstoša rehabilitācijas, tehnisko palīglīdzekļu, psihoemocionālā atbalsta nodrošināšana notiek primārā un sekundārā konsultācijā ar pacientu.
Piedāvātā redakcija
-
