Atzinums

Projekta ID
23-TA-2721
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos" ir sagatavots saskaņā ar Zvejniecības likuma 12. panta ceturto daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par atļaujas (licences) izsniegšanas kārtību zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos.
Savukārt projekts cita starpā paredz gadījumus, kad anulē izsniegtās atļaujas (licences), dokumentu un datu par atļaujas (licences) izsniegšanu glabāšanas termiņus u.tml.

Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2012. gada 2. maija sprieduma lietā Nr. 2011-17-03 13.3. apakšpunktu). Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz nepārprotamu likumdevēja pilnvarojumu (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu).

Vienlaikus atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2020. gada 22. oktobra sanāksmes protokola Nr. 2 1. § 2.1. apakšpunktā ir norādīts, ka, izstrādājot jaunu pilnvarojumu, savlaicīgi izsvērt nākotnes regulējuma saturu un gadījumā, ja uz pilnvarojuma pamata būs jāizdod arī materiāla rakstura tiesību normas, – izvairīties pilnvarojumā lietot vārdu "kārtība" vai papildināt pilnvarojumu ar vārdiem atbilstoši pilnvarojuma mērķim (piemēram, "Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus [..]", lai neradītu šaubas par pilnvarojuma apjomu.

Atbilstoši Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2020. gada 22. oktobra sanāksmes protokola Nr. 2 1. § 2.2. apakšpunktam pilnvarojošā norma – "noteikt kārtību" – neizslēdz Ministru kabinetam tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ja tās atbilst likuma mērķim un citiem Latvijas Republikas Satversmes un demokrātiskas valsts pamatprincipiem un neveido jaunas, pilnvarojumā neparedzētas tiesiskās attiecības. Vienlaicīgi nepieciešams gūt pārliecību (no tiesību akta anotācijas, Latvijas Republikas Saeimas sēžu stenogrammas, Latvijas Republikas Saeimas komisiju protokoliem, priekšlikumu vēstulēm vai citiem materiāliem), ka likumdevējs, pilnvarojot Ministru kabinetu "noteikt kārtību", ir vēlējies uzdot izstrādāt ne tikai procesuāla rakstura normas.

Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projektu un projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju vai paredzēt attiecīgus grozījumus Zvejniecības likuma 12. panta ceturtajā daļā un pēc to pieņemšanas veikt projekta saskaņošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 11. pants noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Latvijas Republikas Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldību saistošie noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Latvijas Republikas Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, vai pašvaldībām, izdodot saistošos noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību.
Savukārt no projekta 11. punktā minētā izriet, ka Valsts vides dienests var apturēt izsniegto atļauju (licenču) darbību un anulēt izsniegtās atļaujas (licences), bet Zvejniecības likuma 12. pantā nav attiecīga regulējuma. Turklāt Zvejniecības likuma 12. pantā nav arī regulējuma par to, ka Valsts vides dienests var pagarināt izsniegto atļauju (licenču) termiņu.

Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projektu un anotācijā ietverto informāciju vai paredzēt attiecīgus grozījumus Zvejniecības likuma 12. panta ceturtajā daļā un pēc to pieņemšanas veikt projekta saskaņošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 12. punktā ietvertā regulējuma izriet, ka Valsts vides dienesta izsniegtās atļaujas (licences) ir pieejamas tikai elektroniski valsts informācijas sistēmā "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma". Turklāt anotācijā norādīts, ka nepieciešams atteikties no atļaujas (licences) izsniegšanas papīra formā.
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likums neparedz, ka administratīvais process iestādē notiek tikai elektroniski. Vienlaikus atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība. Līdz ar to, ja projektā nepieciešams paredzēt regulējumu, kas neatbilst Administratīvā procesa likumā paredzētajam regulējumam, attiecīgs regulējums jāparedz Zvejniecības likumā, vienlaikus norādot pamatojumu šāda regulējuma nepieciešamībai.
Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projektu un anotācijā ietverto informāciju vai paredzēt attiecīgus grozījumus Zvejniecības likumā un pēc to pieņemšanas veikt projekta saskaņošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai, lūdzam papildināt projekta 10. punktu aiz vārda "saņemšanas" ar vārdu "dienas".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka projekta 15. punkts paredz, ka Valsts vides dienests pieņemto lēmumu par atļaujas (licences) anulēšanu personai paziņo triju darbdienu laikā, lūdzam precizēt projekta 14. punkta ievaddaļā noteikto, ka Valsts vides dienests triju darbdienu laikā personai paziņo par atļaujas (licences) anulēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-