Projekta ID
24-TA-2837Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu projekta 14.1.apakšpunktam kā projekta iesniedzējs ir noteikta pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, saglabājot 4.3.5.1.pasākuma iepriekšējo kārtu ietvaros paredzēto, ka nacionālo līdzfinansējumu veido valsts un pašvaldību budžeta finansējums, vienlaikus norādot, ka pašvaldību budžetu kā līdzfinansējuma avotu projektā plāno šo noteikumu 14.1.apakšpunktā minētie projektu iesniedzēji, savukārt valsts budžetu kā līdzfinansējumu – šo noteikumu 14.2.apakšpunktā minētie projektu iesniedzēji. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus, papildus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajiem rādītājiem. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.2.apakšpunktu, vārda “snigšanu” vietā lietojot vārdu “sniegšana” un vienlaikus 27.punktu, vārda “saņem” vietā lietojot vārdu “saņemt”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 21. punktā ietvertās piebildes "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā" nepieciešamību.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta nosacījumiem darbībām, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas; savukārt no "ii" punkta izriet, ka darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka 4.3.5.1. pasākuma 4. kārtas viena projekta maksimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nevarēs būt lielākā par 426 300 euro.
Ievērojot minēto, aicinām svītrot noteikumu projekta 21. punktā vārdus "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā", ņemot vērā, ka paredzēts īstenot tikai tādus projektus, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), kā arī nav plānots komercdarbības atbalsts.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta nosacījumiem darbībām, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas; savukārt no "ii" punkta izriet, ka darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka 4.3.5.1. pasākuma 4. kārtas viena projekta maksimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nevarēs būt lielākā par 426 300 euro.
Ievērojot minēto, aicinām svītrot noteikumu projekta 21. punktā vārdus "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā", ņemot vērā, ka paredzēts īstenot tikai tādus projektus, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), kā arī nav plānots komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
21. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodaļu "Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi" ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājuma izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Gadījumā, ja noteikumu 14.2.apakšpunktā minētais cits sociālo pakalpojumu sniedzējs ir biedrība vai nodibinājums, tad tam ir jāizvērtē, vai iepirkumi ir jāveic, ievērojot Publiskā iepirkumu likuma vai Ministru kabineta noteikumu Nr.104 regulējumu. Lūgums atbilstoši precizēt noteikumu 31.2.apakšpunkta redakciju.
Vairāk informācijas par šo ir atrodama Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tīmekļvietnē:
https://www.cfla.gov.lv/lv/jaunums/noderigi-materials-biedribam-par-iepirkumu-veiksanu
Vairāk informācijas par šo ir atrodama Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tīmekļvietnē:
https://www.cfla.gov.lv/lv/jaunums/noderigi-materials-biedribam-par-iepirkumu-veiksanu
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar nacionālo dokumentu (pamatnostādnes, plāns, MKN utt.) kura ietvaros ir plānotas 4.3.5.1. pasākuma 4. kārtas īstenošanas darbības un mērķi, lai pārliecinātos, ka tiek veikta ieguldījumu priekšnosacījumu izpildes nodrošināšana visa plānošanas perioda ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam salāgot intervences kodu sadalījumu "ESF+ sekundārās tēmas" ietvaros, ņemot vērā, kā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam grozījumos Nr. 3 piedāvātais sadalījumu ir 50% un 50%: 06. kods “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” 2 389 672 euro un 09. kods “Nepiemēro” 2 389 671 euro.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē 2025.gadā, nepieciešams anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” tabulas ailēs precizēt norādītos periodus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Noteikumu projekta 10.punktā norādīts, ka ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus, līdz ar to ir precizējama anotācijas 3.sadaļas 6.punktā otrā rindkopa.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā noteikto, lūdzam aizpildīt anotācijas 4. sadaļu, ietverot informāciju par plānotajiem paralēli virzītajiem grozījumiem Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu "Nevalstiskās organizācijas". Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību un nodibinājumu iesaisti, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē, lai nodrošinātu atbilstību Ministru prezidenta rezolūcijā* noteiktajam vai skaidrot, kāpēc iesaiste nav iespējama.
*Skat. Ministru prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50
"Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
*Skat. Ministru prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50
"Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vienlaikus lūdzam ievērot tiesību akta projekta teksta stilistiku un precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu, skaitļa un vārda “4.kārtas” vietā lietojot vārdus “ceturtās kārtas” un skaitļa un vārda “1.kārtas” vietā lietojot vārdus “pirmās kārtas”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā ir norādīts, ka 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" (turpmāk – 4.3.5.1. pasākums) ceturtās kārtas ietvaros līgumi vai vienošanās par projektu īstenošanu ar finansējuma saņēmējiem tiks slēgti tikai pēc Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumu Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.173) spēkā stāšanās. Ņemot vērā, ka 2024.gada 4.decembrī Finanšu ministrijā uz atzinumu tika iesniegti grozījumi MK noteikumos Nr.173 (TAP 24-TA-2836), kas paredz precizēt minēto noteikumu nosaukumu, to papildinot ar 4.3.5.1.pasākuma piekto kārtu, precizējams Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts, norādot, ka nosacījums attiecas uz grozījumiem MK noteikumos Nr.173. Attiecīgi precizējama anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
