Atzinums

Projekta ID
23-TA-3076
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka no projekta un anotācijas izriet, ka projekts netiks izdots saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 7. punktu, lūdzam precizēt norādi uz projekta izdošanas tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka projektā nav noteikta kārtība, kādā Valsts vides dienests apstiprina tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas plānu. No Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta neizriet, ka tiek apstiprināts tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas plāns. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 4. punktu vai papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas plāns tiek apstiprināts ar lēmumu par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojumu no nodokļa samaksas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, tostarp, elektroniski. Savukārt Dabas resursu nodokļa likumā un Atkritumu apsaimniekošanas likumā nav paredzēts, ka iesniegumi vai jebkuri citi dokumenti būtu iesniedzami tikai Valsts vides dienesta informācijas sistēmā. Dokumentu iesniegšanu tikai elektroniski konkrētā valsts informācijas sistēmā var noteikt tikai ar likumu. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 8. un 40. punktu vai norādīt, kurā likumā ir paredzēts, ka projektā paredzētā dokumentu iesniegšana notiek elektroniski konkrētajā informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmā daļa noteic, ka pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestāde iegūst informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir nepieciešama, lai pieņemtu attiecīgo lēmumu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem norādījumus un ieteikumus. Tādējādi iestādes pienākums iegūt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju jau izriet no Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmās daļas. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt projekta 19. punkta pēdējā teikumā, 20. punktā, 23. punkta otrajā un trešajā teikumā un projekta 25., 33. un 36. punktā paredzēto tiesību pieņemt lēmumu par nodokļa maksātājam piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 6. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esoša iestāde pieņem lēmumu par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem. No minētā izriet Ministru kabineta tiesības noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par atbrīvojuma piemērošanu vai atteikumu piemērot atbrīvojumu. Savukārt Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta piektajā un sestajā daļā ir paredzēts, ka tiek pieņemts lēmums par vienpusēju atkāpšanos no līguma, kā rezultātā nodokļa maksātājs zaudē tiesības uz nodokļa atbrīvojumu. Lūdzam norādīt, vai no 2023. gada 7. decembra likuma "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" izstrādes materiāliem izriet, ka ar Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 6. punktu likumdevējs ir gribējis pilnvarot Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā tiek lemts par piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu. Papildus atkārtoti norādām, ka Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 pantā nav minēta atbrīvojuma piemērošanas no samaksas atjaunošana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 22. punktu un precizēt projekta 25. un 33. punktu, ņemot vērā to, ka projekts netiek izdots saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 7. punktu, kas pilnvaroja Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā groza apsaimniekošanas līgumu un šī līguma grozīšanas nosacījumus. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 22., 25. un 33. punkts paredz kārtību, kādā tiek veikti grozījumi apsaimniekošanas līgumā, tādējādi šis regulējums būtu ietverams Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 19. maija noteikumos Nr. 450 "Kārtība, kādā piemēro finanšu nodrošinājumu, slēdz un izbeidz nolietotu transportlīdzekļu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas līgumu"" (24-TA-98), kur, ņemot vērā anotācijā norādīto, ir paredzēts noteikt apsaimniekošanas līguma grozīšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmā daļa noteic, ka pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestāde iegūst informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir nepieciešama, lai pieņemtu attiecīgo lēmumu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem norādījumus un ieteikumus. Tādējādi iestādes pienākums iegūt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju jau izriet no Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmās daļas. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 33. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 1. pielikumu un veikt tajā nepieciešamos precizējumus vai sniegt papildu skaidrojumus anotācijā un papildināt tās 5. sadaļu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Gadījumā, ja tomēr noteikumu projektā nepieciešams pārrakstīt regulā noteikto, lūdzam regulas normas pārrakstīt identiski, jo Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnojams vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus, ko attiecīgi lūdzam skaidrot anotācijā.
Iepriekš minētais attiecināms uz noteikumu projekta 1. pielikumā iekļautajiem kodiem, kuri jau noteikti Komisijas Īstenošanas 2023. gada 26. septembra regulas (ES) 2023/2364, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - Regula 2023/2364) pielikumā, un, ņemot vērā regulu tiešo piemērojamību, to pārrakstīšana, dublēšana nacionālajos tiesību aktos nav nepieciešama. 
Iziņā un anotācijā nekorekti norādīts uz to, ka "Noteikumu projektā netiek pārņemta Regula 2023/2364. Nomenklatūras kodi un tiem atbilstošie produkti apkopoti tabulā, izmantojot Eiropas Komisijas pieeju, lai precizētu,  tieši uz kādiem tekstilizstrādājumiem no plaša klāsta tiek attiecinātas prasības". No noteikumu projekta 1. pielikuma redakcijas izriet daļēja regulas 2023/2364 pielikuma pārrakstīšana, kas ir uzskatāma par tās ieviešanu un ir attiecīgi skaidrojama anotācijā. Tāpat, ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam anotācijas skaidrojumos uzsvērt pamatoto nepieciešamību ieviest (daļēji pārrakstīt) Regula 2023/2364 pielikumu, piemēram, uzsverot indivīdu intereses saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu. Tāpat, lūdzam ņemt vērā, ka pārrakstot regulā noteikto, tas noteikumu projektā jāpārraksta identiski (viens pret vienu).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Atkārtoti lūdzam atbilstoši "Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, jo ar noteikumu projekta 5. pielikumu, paredzot atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 14. jūnija Regulas (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem, domājams tieši I A un VII pielikumu un Bāzeles Konvencija par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu automātiski tiek nodrošināta minēto tiesību aktu pārņemšana.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 5.4. apakšpunkta ievaddaļu, ņemot vērā to, ka projektā netiek paredzēts, ka tiek pieņemts lēmums par grozījumu veikšanu apsaimniekošanas plānā. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar projekta 15. punktā noteikto apsaimniekošanas līguma neatņemama sastāvdaļa ir apsaimniekošanas plāns. Ievērojot minēto, ja būs nepieciešams veikt grozījumus apsaimniekošanas plānā, tiks veikti grozījumi līgumā.
Piedāvātā redakcija
-