Atzinums

Projekta ID
23-TA-1049
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
15.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā paredzētais Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 2. apakšpunkts pārkāpj Ventspils pašvaldības tiesības uz līdzvērtīgiem pamatiem piedalīties akciju sabiedrības «Ventas osta» pārvaldībā, kas apsaimnieko milzīgu pašvaldības īpašumu apjomu. Šāds apgalvojums izriet no turpmāk norādītajiem juridiskiem un praktiskiem apsvērumiem:
1) Ventspils osta ir teritoriāli un funkcionāli integrēta Ventspils valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas daļa, kuras ietvaros tās dome saskaņā ar Pašvaldību likumu plāno pašvaldības administratīvās teritorijas attīstību, īsteno autonomo kompetenci un atbild par tās izpildi. Ostu likums paredz, ka gandrīz pusi Ventspils pašvaldības administratīvās teritorijas turpmāk pārvaldīs privāto tiesību juridiskā persona - AS «Ventas osta», kurā pašvaldība būs tiesīga būt tikai par mazākuma akcionāru.
Līdz ar to ir objektīvi gan valstij, gan pašvaldībai piešķirt līdzvērtīgas pārvaldības tiesības AS «Ventas osta», kas izrietētu no jaunas Ostu likuma normas noteikuma, ka kapitāla daļas (akcijas) AS «Ventas osta» pieder valstij un Ventspils valstspilsētas pašvaldībai vienādās daļās, piebilstot, ka esošā Ventspils brīvostas pārvaldei piederošā manta un aktīvi, kas ar likumu tiek ieguldīti akciju sabiedrības «Ventas osta» pamatkapitālā, laika gaitā veidojās kā valsts un pašvaldības kopīgas saimniekošanas rezultāts;
2) ja saskaņā ar esošo Ostu likumu Ventspils valstspilsētas pašvaldības dome izteiks piekrišanu piedalīties akciju sabiedrībā «Ventas osta», tad pašvaldība būs mazākuma akcionārs, bez reālām līdzdalības tiesībām kapitālsabiedrības pārvaldē, ko pēc būtības regulēs tikai un vienīgi akcionāru līgums, ko vairākuma kapitāla daļu turētājam būs tiesības viegli grozīt. Savukārt kapitāla daļu īpašnieku akciju sabiedrībā «Ventas osta» «paritāte» ļaus pašvaldībai pēc būtības piedalīties Ventspils ostas pārvaldībā, nevis atrasties tikai neko neietekmējoša «statista pozīcijās»;
3) Ventspils brīvosta aizņem 42,36% no Ventspils valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas. Izstumjot pašvaldību no gandrīz puses tās teritorijas pārvaldības, ko paredz Ostu likuma regulējuma ietvarā par labu AS «Ventas osta» nostiprinātais pašvaldības nekustamā īpašuma valdījuma institūts, tiek pārkāpts pašvaldības princips, kas paredz vietējās varas tiesības un spēju likumā noteiktajās robežās regulēt un vadīt nozīmīgu valsts lietu daļu uz savu atbildību un vietējo iedzīvotāju interesēs, ievērojot nosacījumu, ka Ventspils valstspilsētas pašvaldība kļūst tikai par AS «Ventas osta» mazākuma akcionāru;
5) pārveidojot Ventspils brīvostas pārvaldi par atvasinātu publisko tiesību juridisko personu, valsts un pašvaldības izvirzītie pārstāvji līdz pat 2019. gadam tās valdē darbojas uz līdztiesīgiem pamatiem, jo gan valsts, gan pašvaldība valdē izvirzīja līdzīgu locekļu skaitu, kas laika gaitā ir pierādījies kā labākais iespējamais Ventspils ostas pārvaldības modelis, vienlaikus vēl arī piebilstot, ka joprojām nav ekonomiska pamatojuma ostas pārvaldību nodot valsts kapitālsabiedrībai - AS «Ventas osta», atsakoties no atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas, kas joprojām darbojas Liepājas ostas pārvaldībā;
6) 54% no Ventspils brīvostas platības, kas saskaņā ar Ostu likumu tiks nodota valdījumā AS «Ventas osta», šobrīd atrodas Ventspils valstspilsētas pašvaldības īpašumā. Neskatoties uz minēto, spēkā esošajā Ostu likumā ir paredzētas tiesības AS «Ventas osta» pēc saviem ieskatiem izmantot Ventspils valstspilsētas pašvaldībai piederošos nekustamā īpašuma objektus, tos izīrējot, iznomājot, apbūvējot, apgrūtinot un brīvi rīkojoties ar visiem ienākumiem, kas iegūti, izmantojot pašvaldības īpašumus.
Šāda rīcība ir krasā pretrunā pašvaldības pienākumam ar savu īpašumu rīkoties savu iedzīvotāju interesēs, ko nespēj novērst Ventspils valstpilsētas pašvaldības kā mazākuma akcionāra statuss AS «Ventas osta».
Turklāt Ventspils brīvostas pārvaldei (vēlāk AS «Ventas osta») valdījumā ir nodots milzīgs pašvaldības nekustamā īpašuma objektu skaits, kas šobrīd nemaz nav vajadzīgs Ventspils brīvostas pārvaldei un turpmāk arī nebūs vajadzīgs akciju sabiedrībai «Ventas osta» ar ostas darbību saistīto valsts pārvaldes funkciju izpildei. Jau šobrīd praksē tas izraisa pašvaldības autonomo funkciju izpildes sarežģījumus un pašvaldības ekonomiskā pamata aizskārumu, pašvaldībai negūstot ieņēmumus no sava īpašuma izmantošanas, kas būtu nekavējoši jānovērš, tostarp papildinot likumprojektu ar attiecīgām normām.
Šobrīd Ostu likumā noteiktās pašvaldības īpašuma valdījuma tiesības par labu Ventspils brīvostas pārvaldei (vēlāk AS «Ventas osta») neatbilst Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam.

Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam izteikt Likuma 7. panta 1 prim daļu šādā redakcijā:
«(11) Ostas pārvalde Rīgas ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un var piederēt arī Rīgas pašvaldībai. Valstij šajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas kapitāla daļu (akciju). Ostas pārvalde Ventspils ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un Ventspils pašvaldībai vienādās daļās. Šī kapitālsabiedrība īsteno ostas pārvaldes funkcijas Rīgas ostā un Ventspils ostā un atrodas Satiksmes ministrijas pārraudzībā attiecībā uz šajā likumā, Rīgas brīvostas likumā un Ventspils brīvostas likumā  noteikto ostas pārvaldes funkciju, uzdevumu un pienākumu īstenošanu. Kapitālsabiedrības kapitāla daļas (akcijas) nav ieķīlājamas, un tās ir atsavināmas vienīgi savstarpēji starp kapitāla daļu (akciju) turētājiem. Ostas pārvaldes Ventspils ostā  kapitālsabiedrības dividendes prioritāri tiek ieguldītas ostas teritorijas attīstīšanai. Ja kapitāla daļu (akciju) turētāji nevienojas par šādu dividenžu ieguldīšanu, dividendes tiek izmaksātas katram turētājam proporcionāli tam piederošos kapitāla daļu (akciju) nominālvērtību summai».
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Likuma 7. panta 1 prim daļu šādā redakcijā:
«(11) Ostas pārvalde Rīgas ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un var piederēt arī Rīgas pašvaldībai. Valstij šajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas kapitāla daļu (akciju). Ostas pārvalde Ventspils ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un Ventspils pašvaldībai vienādās daļās. Šī kapitālsabiedrība īsteno ostas pārvaldes funkcijas Rīgas ostā un Ventspils ostā un atrodas Satiksmes ministrijas pārraudzībā attiecībā uz šajā likumā, Rīgas brīvostas likumā un Ventspils brīvostas likumā  noteikto ostas pārvaldes funkciju, uzdevumu un pienākumu īstenošanu. Kapitālsabiedrības kapitāla daļas (akcijas) nav ieķīlājamas, un tās ir atsavināmas vienīgi savstarpēji starp kapitāla daļu (akciju) turētājiem. Ostas pārvaldes Ventspils ostā  kapitālsabiedrības dividendes prioritāri tiek ieguldītas ostas teritorijas attīstīšanai. Ja kapitāla daļu (akciju) turētāji nevienojas par šādu dividenžu ieguldīšanu, dividendes tiek izmaksātas katram turētājam proporcionāli tam piederošos kapitāla daļu (akciju) nominālvērtību summai».
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā paredzētais Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 2. apakšpunkts pārkāpj Ventspils pašvaldības tiesības uz līdzvērtīgiem pamatiem piedalīties akciju sabiedrības «Ventas osta» pārvaldībā, kas apsaimnieko milzīgu pašvaldības īpašumu apjomu. Šāds apgalvojums izriet no turpmāk norādītajiem juridiskiem un praktiskiem apsvērumiem:
1) Ventspils osta ir teritoriāli un funkcionāli integrēta Ventspils valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas daļa, kuras ietvaros tās dome saskaņā ar Pašvaldību likumu plāno pašvaldības administratīvās teritorijas attīstību, īsteno autonomo kompetenci un atbild par tās izpildi. Ostu likums paredz, ka gandrīz pusi Ventspils pašvaldības administratīvās teritorijas turpmāk pārvaldīs privāto tiesību juridiskā persona - AS «Ventas osta», kurā pašvaldība būs tiesīga būt tikai par mazākuma akcionāru.
Līdz ar to ir objektīvi gan valstij, gan pašvaldībai piešķirt līdzvērtīgas pārvaldības tiesības AS «Ventas osta», kas izrietētu no jaunas Ostu likuma normas noteikuma, ka kapitāla daļas (akcijas) AS «Ventas osta» pieder valstij un Ventspils valstspilsētas pašvaldībai vienādās daļās, piebilstot, ka esošā Ventspils brīvostas pārvaldei piederošā manta un aktīvi, kas ar likumu tiek ieguldīti akciju sabiedrības «Ventas osta» pamatkapitālā, laika gaitā veidojās kā valsts un pašvaldības kopīgas saimniekošanas rezultāts;
2) ja saskaņā ar esošo Ostu likumu Ventspils valstspilsētas pašvaldības dome izteiks piekrišanu piedalīties akciju sabiedrībā «Ventas osta», tad pašvaldība būs mazākuma akcionārs, bez reālām līdzdalības tiesībām kapitālsabiedrības pārvaldē, ko pēc būtības regulēs tikai un vienīgi akcionāru līgums, ko vairākuma kapitāla daļu turētājam būs tiesības viegli grozīt. Savukārt kapitāla daļu īpašnieku akciju sabiedrībā «Ventas osta» «paritāte» ļaus pašvaldībai pēc būtības piedalīties Ventspils ostas pārvaldībā, nevis atrasties tikai neko neietekmējoša «statista pozīcijās»;
3) Ventspils brīvosta aizņem 42,36% no Ventspils valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas. Izstumjot pašvaldību no gandrīz puses tās teritorijas pārvaldības, ko paredz Ostu likuma regulējuma ietvarā par labu AS «Ventas osta» nostiprinātais pašvaldības nekustamā īpašuma valdījuma institūts, tiek pārkāpts pašvaldības princips, kas paredz vietējās varas tiesības un spēju likumā noteiktajās robežās regulēt un vadīt nozīmīgu valsts lietu daļu uz savu atbildību un vietējo iedzīvotāju interesēs, ievērojot nosacījumu, ka Ventspils valstspilsētas pašvaldība kļūst tikai par AS «Ventas osta» mazākuma akcionāru;
5) pārveidojot Ventspils brīvostas pārvaldi par atvasinātu publisko tiesību juridisko personu, valsts un pašvaldības izvirzītie pārstāvji līdz pat 2019. gadam tās valdē darbojas uz līdztiesīgiem pamatiem, jo gan valsts, gan pašvaldība valdē izvirzīja līdzīgu locekļu skaitu, kas laika gaitā ir pierādījies kā labākais iespējamais Ventspils ostas pārvaldības modelis, vienlaikus vēl arī piebilstot, ka joprojām nav ekonomiska pamatojuma ostas pārvaldību nodot valsts kapitālsabiedrībai - AS «Ventas osta», atsakoties no atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas, kas joprojām darbojas Liepājas ostas pārvaldībā;
6) 54% no Ventspils brīvostas platības, kas saskaņā ar Ostu likumu tiks nodota valdījumā AS «Ventas osta», šobrīd atrodas Ventspils valstspilsētas pašvaldības īpašumā. Neskatoties uz minēto, spēkā esošajā Ostu likumā ir paredzētas tiesības AS «Ventas osta» pēc saviem ieskatiem izmantot Ventspils valstspilsētas pašvaldībai piederošos nekustamā īpašuma objektus, tos izīrējot, iznomājot, apbūvējot, apgrūtinot un brīvi rīkojoties ar visiem ienākumiem, kas iegūti, izmantojot pašvaldības īpašumus.
Šāda rīcība ir krasā pretrunā pašvaldības pienākumam ar savu īpašumu rīkoties savu iedzīvotāju interesēs, ko nespēj novērst Ventspils valstpilsētas pašvaldības kā mazākuma akcionāra statuss AS «Ventas osta».
Turklāt Ventspils brīvostas pārvaldei (vēlāk AS «Ventas osta») valdījumā ir nodots milzīgs pašvaldības nekustamā īpašuma objektu skaits, kas šobrīd nemaz nav vajadzīgs Ventspils brīvostas pārvaldei un turpmāk arī nebūs vajadzīgs akciju sabiedrībai «Ventas osta» ar ostas darbību saistīto valsts pārvaldes funkciju izpildei. Jau šobrīd praksē tas izraisa pašvaldības autonomo funkciju izpildes sarežģījumus un pašvaldības ekonomiskā pamata aizskārumu, pašvaldībai negūstot ieņēmumus no sava īpašuma izmantošanas, kas būtu nekavējoši jānovērš, tostarp papildinot likumprojektu ar attiecīgām normām.
Šobrīd Ostu likumā noteiktās pašvaldības īpašuma valdījuma tiesības par labu Ventspils brīvostas pārvaldei (vēlāk AS «Ventas osta») neatbilst Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam.

Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam izteikt Likums pārejas noteikumu 16. punkta 2. apakšpunktu šādā redakcijā:
«2) akciju sabiedrības «Ventas osta» pamatkapitālā līdz 2023. gada 31. decembrim Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā  noteiktajā kārtībā tiek ieguldīta Ventspils brīvostas pārvaldes manta. Valsts un Ventspils pašvaldība saņem vienādu kapitāla daļu (akciju) skaitu, kas izriet no Ventspils brīvostas pārvaldes mantas ieguldījuma AS «Ventas osta». Kapitāla daļu (akciju) turētāji noslēdz akcionāru līgumu, lai noteiktu un precizētu kapitāla daļu (akciju) turētāju tiesības un pienākumus un noteiktu atbildību saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību, ņemot vērā pamata noteikumus, ka katrs kapitāla daļu (akciju) turētājs kapitālsabiedrības pārvaldībai pastāvīgi ievēlē un arī atsauc savus padomes un valdes locekļus un nosaka tiem atlīdzību, kā arī apstiprina kapitālsabiedrības ikgadējo budžetu un Vidēja termiņa darbības stratēģiju».
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Likums pārejas noteikumu 16. punkta 2. apakšpunktu šādā redakcijā:
«2) akciju sabiedrības «Ventas osta» pamatkapitālā līdz 2023. gada 31. decembrim Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā  noteiktajā kārtībā tiek ieguldīta Ventspils brīvostas pārvaldes manta. Valsts un Ventspils pašvaldība saņem vienādu kapitāla daļu (akciju) skaitu, kas izriet no Ventspils brīvostas pārvaldes mantas ieguldījuma AS «Ventas osta». Kapitāla daļu (akciju) turētāji noslēdz akcionāru līgumu, lai noteiktu un precizētu kapitāla daļu (akciju) turētāju tiesības un pienākumus un noteiktu atbildību saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību, ņemot vērā pamata noteikumus, ka katrs kapitāla daļu (akciju) turētājs kapitālsabiedrības pārvaldībai pastāvīgi ievēlē un arī atsauc savus padomes un valdes locekļus un nosaka tiem atlīdzību, kā arī apstiprina kapitālsabiedrības ikgadējo budžetu un Vidēja termiņa darbības stratēģiju».