Atzinums

Projekta ID
23-TA-1409
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
21.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 8. punkts paredz, ka EMCS iekļauto informāciju glabā ne ilgāk kā 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums noteikt Noteikuma projektā skaidru glabāšanas termiņu, ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.

Papildus Inspekcija norāda, ka no tiesību normas nav saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri dati tiks pārvietoti uz citām informācijas sistēmām. Ņemot vērā Datu regulas 5.panta 1.punkta “a” apakšpunktā ietverto "pāredzamības" principu, lūgums precizēt tiesību normu, tā lai datu subjektam būtu saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri arhivēti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 19. punkts paredz, ka DNS iekļauto informāciju glabā ne ilgāk kā 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Inspekcija norāda, ka Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums noteikt Noteikuma projektā skaidru glabāšanas termiņu, ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 25. punkts paredz, ka ES DSS iekļauto informāciju glabā ne ilgāk kā 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Inspekcija norāda, ka Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums noteikt Noteikuma projektā skaidru glabāšanas termiņu, ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.

Papildus Inspekcija norāda, ka no tiesību normas nav saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri dati tiks pārvietoti uz citām informācijas sistēmām arhivēšanai. Ņemot vērā Datu regulas 5.panta 1.punkta “a” apakšpunktā ietverto "pāredzamības" principu, lūgums precizēt tiesību normu, tā lai datu subjektam būtu saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri arhivēti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 35. punkts paredz, ka MAIS iekļauto informāciju glabā ne ilgāk kā 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Inspekcija norāda, ka Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums noteikt Noteikuma projektā skaidru glabāšanas termiņu, ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.

Papildus Inspekcija norāda, ka no tiesību normas nav saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri dati tiks pārvietoti uz citām informācijas sistēmām arhivēšanai. Ņemot vērā Datu regulas 5.panta 1.punkta “a” apakšpunktā ietverto "pāredzamības" principu, lūgums precizēt tiesību normu, tā lai datu subjektam būtu saprotams, kuri personas dati tiks dzēsti un kuri arhivēti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 40. punkts paredz, ka PDB iekļauto informāciju glabā ne ilgāk kā 36 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Inspekcija norāda, ka Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums noteikt Noteikuma projektā skaidru glabāšanas termiņu, ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Anotācijas 8.1.13. punktā ir iekļauta informācija, ka "VID EMCS, ES DSS, DNS, MAIS un PDB personas datus apstrādā, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta “a” un “c” apakšpunktā noteikto, ka apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no turpmāk minētajiem pamatojumiem:
- apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu;
- apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
"
Nosakot Datu regulas 6. panta noteiktos tiesiskos pamatus, visticamāk atsauce uz 6. panta 1. punkta "a" apakšpunktu ir pārrakstīšanās kļūda, tāpēc lūgums, labot Anotāciju iekļaujot atsauci uz Datu regulas 6. panta 1. punkta "e" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-