Atzinums

Projekta ID
22-TA-3068
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu vai noteikumu projekta 35.2.2.punktā minētie dati tiek uzkrāti, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības? Gadījumā, ja attiecīgie dati tiek uzrāti, lai izpildītu minētās regulas prasības un tos iesniegtu Eiropas Komisijai, lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.2.2.punktu, norādot, ka personu dati, kuras ir piedalījušās apmācību programmās saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I pielikumu un normatīvo aktu, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā 1.pielikumu un atbilstošu precizējumu veikt arī anotācijas 8.1.13.punktā.
Tomēr, ja dati tiek vākti tikai nozares vajadzībām, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar mērķi personas datu uzkrāšanai un apstrādei.
Papildus lūdzam sniegt informāciju, kādi dati tiks vākti " par piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par  tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām, ievērojot minēto, lūdzam:
1. precizēt noteikumu projekta 35.3.apakšpunktu, skaidri norādot, ka dati par atbalstu saņēmušām  šo noteikumu 3. punktā minētajām personām tiek uzkrāti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumu un normatīvo aktu, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Gadījumā, ja dati tiek vākti tikai nozares vajadzībām, tad lūdzam svītrot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumu. 
2. jaunā apakšpunktā ietvert pienākumu finansējuma saņēmējam, nodrošināt personu datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktu likumīgā, godprātīgā un datu subjektam pārredzamā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam nodrošināt nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" desmito rindkopas informāciju par nacionāliem rādītājiem. Norādām, ja dati tiek vākti, lai izpildītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības un tos attiecīgi ziņotu Eiropas Komisijai, tad attiecīgie dati tiek iesniegti, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 21. martā noteikumu Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" prasības, t.i., finansējuma saņēmējs saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu ievada kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pārskatu par projekta dalībniekiem (minēto noteikumu 1.pielikums). Atbilstoši minēto noteikumu 55.punktam sadarbības iestāde pārbauda un apstiprina finansējuma saņēmēja iesniegto pārskatu par projekta dalībniekiem 80 dienu laikā pēc informācijas saņemšanas. Ja pārskats par projekta dalībniekiem tiek iesniegts kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, sadarbības iestāde to pārbauda un apstiprina līdz noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļauto attiecināmo izdevumu apstiprināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir iekļauta informācija, ka: "Projekta iesniedzējs sadarbībā ar projekta sadarbības partneri izstrādā latviešu valodas studiju programmas satura ieviešanas plānu. Latviešu valodas studiju programma tiks īstenota kā vispārējās izglītības sistēmas daļa un Latvijas Universitāte šī pasākuma ietvaros nav kvalificējama kā saimnieciskās darbības veicējs, un pasākumam piešķirtais atbalsts  nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu atbilstoši Eiropas Komisijas dokumenta “Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu” (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28.punktam, kurā minēts, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošināta valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Latvijas Universitāte  īstenos projektu ar saviem cilvēkresursiem, kas būs projekta vadības un īstenošanas personāls, personālam sedzot vienīgi faktiskās nepieciešamās izmaksas, kas būs pamatotas un pierādāmas." Vēršam uzmanību, ka atbilstība EK paziņojuma 28.punktam vien vēl nenodrošina, ka atbalsta pasākums ir nesaimniecisks. Attiecīgi uzturam savu iebildumu daļā, ka nepieciešams papildināt anotāciju ar informāciju par ieņēmumu attiecību pret izdevumiem, kā arī anotācijā skaidrot, ka/kā tiks nodalītas saimnieciskās un nesaimnieciskās darbības izmaksas un ieņēmumi. Atkārtoti vēršam uzmanību uz EK paziņojuma 29.punktu, kurā norādīts, ka arī gadījumos, ja skolēnu vecāki sedz daļu (t.i., ne vairāk kā 50% apmērā) no mācību vai uzņemšanas maksas, kas aptver tikai daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu, tādējādi, ja tiek konstatēts, ka studiju maksas un citi ieņēmumi no izglītības pakalpojumu sniegšanas nepārsniedz 50% robežvērtību, darbība ir nesaimnieciska.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu noteikumu projekta 1.1.apakšpunkta redakciju ar noteikumu projekta nosaukumu, rosinām svītrot vārdus "4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt 5. punkta redakciju, precizējot rādītāju veidus atbilstoši Vadošās iestādes vadlīnijas “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei” noteiktajam, kas nosaka, ka ir paredzēti trīs rādītāju veidi - iznākuma rādītāji, rezultāta rādītāji un nacionālie rādītāji. T.i., lūdzam vārdus "programmas iznākuma rādītājs" aizstāt ar vārdiem "iznākuma rādītājs", vārdus "programmas rezultāta rādītājs" aizstāt ar vārdiem "rezultāta rādītājs".
Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt 8. punkta redakciju atbilstoši vadlīnijās Nr.1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" piedāvātajai redakcijai.

Piedāvātā redakcija
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija protokollēmuma Nr.36 85. § 3.punktā, noteikto, aicinām izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu risinājuma izvēlei.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta II nodaļas nosaukumu ar vārdiem ", finansējuma saņēmējam" aiz vārda "iesniedzējam", ņemot vērā noteikumu projekta 13. un 15.punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 12.punktā vārdu "arī" pirms vārdiem "finansējuma saņēmējs". Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likumā minētam, finansējuma saņēmējs ir persona, kuras projekta iesniegums ir apstiprināts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, kādas funkcijas projekta ietvaros veiks noteikumu projekta 13. punktā minētie eksperti.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt 13.punkta pēdējo teikumu kā atsevišķu punktu, ņemot vērā, ka nosacījums attiecas ekspertu piesaisti. Papildus lūdzam skaidrot vai šāda ekspertu iesaiste ir obligāta vai izvēlēs nosacījums.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdu “interešu” pirms vārda “konflikta” noteikumu projekta 15.2. apakšpunkta sākumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 16.1.4.punktu, 16.3. un 18.4.apakšpunktu un 33. punktu. Attiecīgu precizējumu lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt 18.3. apakšpunktu:
1) papildināt ar vārdu “darba” pirms vārda “vietas” noteikumu projekta 18.3. apakšpunkta sākumā;
2) precizēt pirmā teikuma redakciju, skaidri norādot, ka šajā apakšpunktā plānotas izmaksas, šo teikumu izsakot, piemēram, šādā redakcijā "darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai  ne vairāk kā 3 000 euro apmērā vienai darba vietai projekta īstenošanas laikā."

Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām papildināt ar vārdu "projekta" pirms vārda "vadības".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsevišķu punktu , kurā noteikts pienākums finansējuma saņēmējam izstrādāt nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts. Kā arī, aicinām noteikumos iekļauj prasību, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu. Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim, cita starpā jānodrošina, ka, īstenojot projektu, neiestājas interešu konflikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 25.punktā vārdus "Projekta iesniedzējs" ar vārdiem "Finansējuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par stipendijas izmaksas ilgumu, rosinām papildināt anotāciju, skaidrojot katrai no anotācijā minētajām apakšprogrammām (studiju apakšprogramma (vismaz 40 KP), kas paredzēta personām, kurām ir iepriekšējas zināšanas latviešu filoloģijā, un studiju apakšprogramma (vismaz 60 KP), kas paredzēta personām, kurām nav iepriekšēju zināšanu latviešu filoloģijā) noteikto stipendijas izmaksas ilgumu mēnešos, t.i., norādot, cik ilgi tiek izmaksāta stipendija katrā no apakšprogrammām studējošajiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 28.punktā vārdus "Centrālās finanšu un līgumu aģentūras" ar vārdiem "sadarbības iestādes".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstāku skaidrojumu par nepieciešamību, noteikt avansa un starpposma maksājumu kopsummu 100% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
No izziņā sniegtā skaidrojuma, nav īsti izsecināma argumentācija vienkāršoto izmaksu plašākai nepiemērošanai, tāpēc aicinām anotāciju papildināt ar argumentētu pamatojumu, kāpēc plašāka vienkāršoto izmaksu piemērošana pašlaik nav paredzēta, jo īpaši mērķstipendijas izmaksām, ņemot vērā, ka gandrīz pusi no pasākuma kopējā finansējuma paredzēts novirzīt tieši šīm izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" vienpadsmitās rindkopas 5.punktā vārdus "normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;" ar vārdiem "normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda;".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" desmito rindkopu ar tiesisko pamatojumu Izglītības un zinātnes ministrijai projekta īstenošanas uzraudzību izveidot uzraudzības padomi, kurai finansējuma saņēmējam tiek noteikts pienākums reizi sešos mēnešos sniegt ziņojumu par projekta īstenošanas progresu. Vēršam uzmanību, ka šāds pienākums neizriet no Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.1.sadaļu ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I pielikumu, ja attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 7.punktu ar Izglītības un zinātnes ministriju kā nozares ministriju, ņemot vērā tai noteikto pienākumu noteikumu projekta 28.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
28.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.8. pasākuma "Latviešu valodas apguves piedāvājuma paplašināšana" īstenošanas noteikumi"
Priekšlikums
Lūdzu papildināt MK sēdes protokollēmumu ar šādiem punktiem:

1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
2.Valsts kancelejai sagatavot noteikumu projektu parakstīšanai.

Vēršam uzmanību, ka šobrīd ietvertā informācija ir zem sadaļas "runātāji" , kuru aizpilda VK. Izstrādājot TA, netiek aizpildīts.
Piedāvātā redakcija
-