Atzinums

Projekta ID
24-TA-2478
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Projekta 10.1 panta pirmā daļa nosaka, ka, lai izceļotu ar transportlīdzekli pa Ministru kabineta noteiktajām ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietām, transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrē transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā (turpmāk - elektroniskā rindas rezervācijas sistēma). Saskaņā ar minētā panta ceturtās daļas 2. teikumu  elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārziņa pienākumi tiek deleģēti valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”.  Līdz ar to no projekta viennozīmīgi izriet, ka valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” ir pienākums veikt ārējās sauszemes  robežas šķērsošanas elektroniskās procesa organizāciju pirms reģistrēto transportlīdzekļu iebraukšanas robežšķērsošanas vietā.

Vienlaikus norādāms, ka saskaņā ar projekta 10.1 panta otro daļu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā reģistrējas pirms ārējās sauszemes robežas šķērsošanu, līdz ar to minētā panta ceturtās daļas 4. teikumā nav korekti noteikts, ka Valsts robežsardze nodrošina elektroniskās kontroles procesa organizāciju robežšķērsošanas vietā.

Ārējās robežas šķērsošanas kārtība, kustības organizācijas robežšķērsošanas vietā, kārtība, kādā robežšķērsošanas vietā drīkst uzturēties un pārvietoties personas, kā arī kārtība, kādā kompetentās iestādes veic darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robežai ir noteikta Latvijas Republikas valsts robežas likuma 22., 25., 26. un 27.pantā, kā arī Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr.697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi".

Ņemot vērā minēto, izslēgt projekta 10.1 panta ceturtās daļas 4. teikumu, vienlaikus arī no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) svītrojot šādu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Svītrot 10.1 panta ceturtās daļas otro teikumu " Lai nodrošinātu robežšķērsošanas rindas organizāciju, elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā apstrādā informāciju par transportlīdzekli un tā vadītāju.", jo likumprojekta 10.1 panta sestās daļas 6.punktā ir noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā un elektronizētās pārvaldības sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu, datu glabāšanas termiņus, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Svītrot 10.1 pantu piekto daļu, jo nav saprotams tiesību normas ietvars, tvērums, iestāžu pienākumi, tiesības, darbības un sadarbības formas, kā arī anotācijā nav sniegts skaidrojums attiecībā uz minēto tiesisko regulējumu. 

Iekšlietu ministrijas ieskatā attiecīgās valsts informācijas sistēmas izveidei ir nepieciešams skaidrs tiesiskais ietvars, piemēram, ārējā normatīvajā aktā nosakāms valsts informācijas sistēmas izveides mērķis un uzdevumi, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma. Tāpat norādāms, ka nav saprotams vārdu "procesu digitalizācija", "procesu integrāciju ar Valsts robežsardzes informācijas sistēmām", "elektronizētu robežšķērsošanas vietas pārvaldību" tvērumu.
Tāpat nav arī saprotams, kurā datumā elektroniskās pārvaldības sistēma uzsāks savu darbību.
 
Vienlaikus ierosinām Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmas izveidi, kas plānota II. kārtas ietvarā, vērtēt kopsakarā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26. pantā un Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr.697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" ietverto tiesisko tvērumu, kas reglamentē kompetento iestāžu darbības un sadarbības formas robežšķērsošanas vietās.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
10.1 panta nosaukumā svītrot vārdus "un Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētās pārvaldības sistēma" un aktivitāti, kas plānota II kārtā vērtēt kopsakarā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26. pantā un 27.06.2010. Ministru kabineta noteikumos Nr.697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" ietverto tiesisko tvērumu, kas reglamentē kompetento iestāžu darbības un sadarbības formas robežšķērsošanas vietās.
Piedāvātā redakcija
10.1 pants. Elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai.
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka likums "Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā" stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Līdz ar to projektā arī būtu ietverama šāda norāde par spēkā stāšanās laiku.
Tāpat ne no projekta, ne no projekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas)  nav viennozīmīgi saprotams, kā pēc likuma "Grozījums Latvijas Republikā valsts robežas likumā" spēkā stāšanās (nākamajā dienā pēc izsludināšanas) tiks sekmīgi ieviesta projektā ietvertā sistēma, neradot pirms attiecīgajām robežšķērsošanas vietām situācijas, kas būtu saistītas ar neizpratni personām, kuras jau ir atradušās rindā zināmu laika posmu, un, tiesiskajam regulējumam stājoties spēkā, tieši no personas reaģēšanas ātruma būs atkarīgs, veicot reģistrāciju attiecīgajā sistēmā, kad varēs šķērsot ārējo sauszemes robežu.
Vienlaikus būtu izvērtējams, vai Satiksmes ministrija varēs nodrošināt arī attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izstrādi (tai skaitā, arī to Ministru kabineta noteikumu izstrādi, kuri zaudēs spēku, jo Ministru kabineta pilnvarojums tiks izteikts jaunā redakcijā), lai stājoties spēkā likumam, stājas spēkā arī visi nepieciešamie Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-