Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka pasākuma pirmās kārtas mērķa grupu, kas izriet no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paldies, Ekonomikas ministrijai par iesniegto likmes aprēķinu vadošai iestādei. Atkārtoti skaidrojam, ka nevaram akceptēt šāda vienotās likmes procenta iekļaušanu Ministru kabineta noteikumos, līdz tas nav saskaņots ar vadošo iestādi. Lai likmi saskaņotu, būs jāveic vēsturisko datu izlases veida pārbaude, lai pārliecinātos, ka likmes aprēķins ir korekts un ticams.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 66. punktu ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Līdz ar to lūdzam sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā) sniegt argumentētu pamatojumu, kāpēc ārvalstu komandējumi tiek paredzēti visam projekta vadības personālam (ne tikai projekta vadītājam).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, gadījumos, ja atbalsts darba devējam tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), darba devējs kopā ar pieteikumu iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotu veidlapas “Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai” izdruku vai norāda de minimis sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai no noteikumu projekta 62.punkta nepārprotami būtu skaidrs tas, ka de minimis atbalsts netiek sniegts darbībām, kas minētas Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 62.punktu. Vienlaikus, ņemot vērā to, ka šī pasākuma ietvaros de minimis atbalsta piešķiršana ir iespējama ne tikai darba devējiem, bet arī finansējuma saņēmējam, lūdzam šajā noteikumu projekta punktā minēto attiecināt arī uz finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka tiek ievērotas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1., 2., un 3.punktā noteiktās prasības un ņemot vērā to, ka šī pasākuma ietvaros de minimis atbalsta piešķiršana ir iespējama ne tikai darba devējiem, bet arī finansējuma saņēmējam, lūdzam šajā noteikumu projekta punktā minēto attiecināt arī uz finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atgriezt noteikumu projekta 68.punkta iepriekšējo redakciju, no kuras skaidri izrietēja tas, ka minētais pienākums par lēmuma pieņemšanu attiecas ne tikai uz finansējuma saņēmēju, bet arī uz sadarbības iestādi. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar vidēja termiņa un ilgtermiņa politikas dokumentiem, kas nosaka kārtību, kā ietvaros darbojas Ekonomikas ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas Komisija kā pārraudzības institūts cilvēkkapitāla attīstības jautājumos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļu, svītrojot informāciju par pieprasījumu valsts budžeta prioritātēs vai arī noteikumu projekta īstenošanas laikā, jo minētā informācija nav saistīta ar šobrīd noteikumu projektā paredzēto pasākuma finansēšanas avotu.  
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus ar šo pasākuma pirmo kārtu tiks izpildīts Padomes īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (CID) atskaites punkts Nr.57 “Kritēriju, kārtības un atbalsta pasākumu pieņemšana attiecībā uz stimuliem un atbildību uzņēmumiem (jo īpaši mazajās un vidējās nozarēs) izglītot savus darbiniekus. Plānots, ka pēc ES fondu finansējuma pilnīga ieguldījuma par programmas turpmāko īstenošanu lems noteikumu projekta 10.punktā noteiktā Komisija, kas ir Ekonomikas ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un labklājības ministrijas izveidots pārraudzības institūts cilvēkkapitāla attīstības jautājumos.
 
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā dzēst frāzi " EM ir saskaņojusi vienkāršoto izmaksu likmi ar VI nosūtot veikto aprēķinu un pamatojumu konkrētās likmes piemērošanai.", ņemot vērā, ka šī informācija neatbilst patiesībai, jo likmes aprēķins nav saskaņots ar vadošo iestādi. Lai likmi saskaņotu, būs jāveic vēsturisko datu izlases veida pārbaude, lai pārliecinātos, ka likmes aprēķins ir korekts un ticams.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
 Lūdzam precizēt vienam projekta iesniegumam noteikto maksimālo finansējuma apjomu, noapaļojot līdz pilniem skaitļiem.

Piedāvātā redakcija
(tai skaitā 798 941 euro ESF+ finansējums un 140 990 euro valsts budžeta finansējums).
 
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā ietverto skaidrojumu, ka "finansējuma saņēmējs var pārstāvēt un attiecīgi nodrošināt mācības vairākās nozarēs", lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 27. punkts nav precizējams izsakot šādā redakcijā: "Projekta iesniedzējs var iesniegt tikai vienu projekta iesniegumu katrā no šo noteikumu 2. pielikumā noteiktajām nozarēm vai apakšnozarēm."
Ja tomēr domāts, ka projekta iesniedzējs var iesniegt tikai vienu projekta iesniegumu atlases kārtas ietvaros, lūdzam precizēt anotācijā norādīto par iespēju pārstāvēt un nodrošināt mācības vairākās nozarēs.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pēc noteikumu projekta papildināšanas ar 4.2.4.1.pasākuma pirmās kārtas mērķa grupu, precizēt atsauci un noteikuma projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 51.punkta 2.teikumā norādītais, ka "Sadarbības iestāde atbilstoši šo noteikumu 61. punktam vērtē finansējuma saņēmēja atbilstību de minimis atbalsta nosacījumiem uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi", nav korekti, jo noteikumu projekta 61.punktā ir runa par Komisijas regulas 651/2014 komercdarbības atbalsta nosacījumiem darba devējiem. Lūdzam atbilstoši redakcionāli precizēt noteikumu projekta 51.punkta 2.teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 54.punktā noteiktie nelikumīgā de minimis atbalsta nosacījumi attiecināmi uz darba devēju, rosinām šo punktu pārcelt uz noteikumu projekta VII.sadaļu "Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts darba devējam". 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru izpratni par to, ka noteikumu projekta 54.punkts ir attiecināms uz gadījumiem, kad de minimis atbalsts tiek piešķirts darba devējam, aicinām to aiz vārda "nosacījumi" un pirms vārdiem "finansējuma saņēmējs" iekļaut šādu palīgteikuma daļu "attiecībā uz de minimis atbalstu, kas darba devējam piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru izpratni par to, ka noteikumu projekta 55.punkts ir attiecināms uz gadījumiem, kad de minimis atbalsts tiek piešķirts finansējuma saņēmējam, aicinām to aiz vārda "nosacījumi" un pirms vārdiem "finansējuma saņēmējs" iekļaut šādu palīgteikuma daļu "attiecībā uz de minimis atbalstu, kas finansējuma saņēmējam piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 57. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu normas interpretāciju par iesaistīto iestāžu kompetenci. Proti, normā minēts, ka lēmumu par neatbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem gala labuma guvējs var apstrīdēt ministrijā. Vienlaikus noteikts, ka atbildīgās iestādes izdoto lēmumu gala labuma guvējs var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
Papildus aicinām izvērtēt nepieciešamību pārcelt noteikumu projekta 57. punktā ietverto normu uz noteikumu projekta VII nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 61.punkta teikuma beigās pēdējos divus vārdus "minētajiem izņēmumiem", jo noteikumu projekta 70.punktā minētās intensitātes nav izņēmumi, bet gan pamata aktivitātes intensitātes.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
62.punkta nepārprotamai interpretācijai aicinām norādīt, ka tajā iekļautais nosacījums ir attiecināms uz darba devēju, ja tam komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas 6.punktā precizēt norādīto atsauci uz 43.3.apakšpunktu, aizstājot ar 44.3.apakšpunktu (rindkopā par nosacījumiem, kādos finansējuma saņēmēja projekta vadības izmaksas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts).
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā "6. Ar atbalsta piešķiršanu un saņemšanu saistītie nosacījumi" iekļaut skaidrojumu, kuru no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.punktā minētajām pazīmēm anotācijā aprakstītajā veidā ir plānots izslēgt gadījumā, ja pilnīgi viss tiek iepirkts ārpakalpojumā un finansējuma saņēmējs negūst nekādu labumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā "4.Darba devējs"  4.2.punktā sniegto skaidrojumu par darba devēja pienākumu segt izmaksas, kas netiek attiecinātas no komercdarbības atbalsta, atbilstoši veiktajiem precizējumiem noteikumu projektā. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka parasti netiek izmantots tāds termins "izmaksas, kas netiek attiecinātas no komercdarbības atbalsta".
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atgriezt anotācijā sniegto skaidrojumu par darba devēja pienākumu iesniegt apliecinājumu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 8. apakšsadaļas "Vienkāršotās izmaksas" pirmo rindkopu šādā redakcijā:

Ekonomikas ministrija kā atbildīgā iestāde ir izvērtējusi iespējas piemērot vienkāršotās izmaksas MK noteikumus minētajām atbalstāmajām darbībām un attiecināmajām izmaksām un secinājusi, šajā pasākumā ir pārāk plašs attiecināmo darbību un izmaksu klāsts, projektu specifika un intensitātes, līdz ar to vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav efektīvi un lietderīgi piemērot. Vienlaikus, projekta ieviešanas laikā EM vērtēs vai pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā nevar izstrādāt vienkāršotās izmaksas metodikas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka viena projekta minimālās izmaksas nav mazākas par 500 000 EUR, kas automātiski nozīmē, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53.panta 2.punkta prasības neizpildās, aicinām svītrot anotācijā šādu informāciju:
"Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr.2021/1060) 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 EUR, visas izmaksas  tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Ņemot vērā, ka vienam projekta iesniegumam pasākuma pirmajā kārtā pieejamais minimālais finansējums ir 500 000, kā arī to, ka pastāv plašs attiecināmo darbību un izmaksu klāsts, specifika un intensitātes, nav iespējams noteikt precīzas izmaksu likmes. Attiecīgi var veidoties situācija, kad piemēram, budžeta projekta gadījumā , izmaksas tiek pārkompensētas, kas attiecīgi rada risku budžeta līdzekļu nepamatotai izmantošanai. Līdz ar to vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējamas."
Piedāvātā redakcija
-