Atzinums

Projekta ID
22-TA-3704
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
14.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) uztur DAP 04.01.2023. vēstulē Nr.1.6.2/65/2023-N izteikto iebildumu:
Nebūtu ierobežojams šāda pasākuma īstenošanas skaits atbalsta periodā, jo Latvijā nav viegli iegūstamas dabisko zālāju sēklas, tāpēc zālāju uzlabošanas pasākumi praktiski iespējami nelielās platībās, līdz ar to lielākās zālāju platībās šādus pasākumus varētu nodrošināt vairākus gadus pēc kārtas nelielās tā daļās. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nebūtu ierobežojams šāda pasākuma īstenošanas skaits atbalsta periodā, jo Latvijā nav viegli iegūstamas dabisko zālāju sēklas, tāpēc zālāju uzlabošanas pasākumi praktiski iespējami nelielās platībās, līdz ar to lielākās zālāju platībās šādus pasākumus varētu nodrošināt vairākus gadus pēc kārtas nelielās tā daļās. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) uztur DAP 04.01.2023. vēstulē Nr.1.6.2/65/2023-N izteikto iebildumu:
Attiecībā uz intervenci “Bioloģiskā lauksaimniecība”, kā arī citām intervencēm (izņemot attiecībā uz intervenci “Zālāju biotopu apsaimniekošana” iepriekš 56.2. apakšpunkts) noteikumu projektā nav ietverts nosacījums par  bioloģiski vērtīgo zālāju pārveidošanas aizliegumu. Lūdzam noteikumu projektā paredzēt šādu nosacījumu un to attiecināt uz visām intervencēm, kurās tiek izmantoti bioloģiski vērtīgie zālāji vai skaidrot anotācijā, ja šādu nosacījumu paredz jau citi normatīvie akti.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz intervenci “Bioloģiskā lauksaimniecība”, kā arī citām intervencēm (izņemot attiecībā uz intervenci “Zālāju biotopu apsaimniekošana” iepriekš 56.2. apakšpunkts) noteikumu projektā nav ietverts nosacījums par  bioloģiski vērtīgo zālāju pārveidošanas aizliegumu. Lūdzam noteikumu projektā paredzēt šādu nosacījumu un to attiecināt uz visām intervencēm, kurās tiek izmantoti bioloģiski vērtīgie zālāji vai skaidrot anotācijā, ja šādu nosacījumu paredz jau citi normatīvie akti.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt, ka kopējā atbalstam pieteiktā platība nosakāma 0,1 ha, jo esošā redakcija ierobežo kompensācijas saņemšanas iespēju tiem meža īpašniekiem, kuriem aprobežojums ir noteikts mazākā platībā kā 1 ha.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) iebilst nosacījumam, ka atbalstu var saņemt, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha, jo tas ierobežo kompensācijas saņemšanas iespēju tiem meža īpašniekiem, kuriem aprobežojums ir noteikts mazākā platībā kā 1 ha. Tādi gadījumi visbiežāk ir attiecībā uz mikroliegumiem, kur mikrolieguma teritorijā tiek iekļauta neliela platība, bet aprobežojums kopumā var aizņemt lielāko daļu no īpašuma, ja īpašuma nav liels. Rezultātā tieši mazākos meža īpašniekus visvairāk var ietekmēt noteiktie aprobežojumi, bet kompensāciju zemes īpašnieks nav tiesīgs saņemt. Ņemot vērā, ka no administrēšanas viedokļa ir iespējams atlasīt meža platības, sākot no 0,1 ha, kopējā atbalstam pieteiktā platība nosakāma 0,1 ha. Šādu priekšlikumu DAP ir izteikusi iepriekš 2020. un 2022.gadā VARAM darba grupā par kompensāciju sistēmas pilnveidi.
Noteikumu 79.1. un 89.1.apakšpunkts izsakāmi vienādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vienlaikus lūdzam precizēt saistītā tiesību akta Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumu Nr.891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru" 6.punktu, kas nosaka kompensācijas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt, ka kopējā atbalstam pieteiktā platība nosakāma 0,1 ha, jo esošā redakcija ierobežo kompensācijas saņemšanas iespēju tiem meža īpašniekiem, kuriem aprobežojums ir noteikts mazākā platībā kā 1 ha.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) iebilst nosacījumam, ka atbalstu var saņemt, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha, jo tas ierobežo kompensācijas saņemšanas iespēju tiem meža īpašniekiem, kuriem aprobežojums ir noteikts mazākā platībā kā 1 ha. Tādi gadījumi visbiežāk ir attiecībā uz mikroliegumiem, kur mikrolieguma teritorijā tiek iekļauta neliela platība, bet aprobežojums kopumā var aizņemt lielāko daļu no īpašuma, ja īpašuma nav liels. Rezultātā tieši mazākos meža īpašniekus visvairāk var ietekmēt noteiktie aprobežojumi, bet kompensāciju zemes īpašnieks nav tiesīgs saņemt. Ņemot vērā, ka no administrēšanas viedokļa ir iespējams atlasīt meža platības, sākot no 0,1 ha, kopējā atbalstam pieteiktā platība nosakāma 0,1 ha. Šādu priekšlikumu DAP ir izteikusi iepriekš 2020. un 2022.gadā VARAM darba grupā par kompensāciju sistēmas pilnveidi.
Noteikumu 79.1. un 89.1.apakšpunkts izsakāmi vienādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vienlaikus lūdzam precizēt saistītā tiesību akta Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumu Nr.891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru" 6.punktu, kas nosaka kompensācijas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pielikuma 2.1.tabulas 4.punktā norādīta atsauce uz 2.pielikumā noteiktajiem kvalifikācijas kursiem. Lūdzam precizēt atsauci uz 1.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) uztur DAP 04.01.2023. vēstulē Nr.1.6.2/65/2023-N izteikto iebildumu par anotācijas papildināšanu ar precīzu informāciju par intervenču savstarpējo kumulēšanu, kas ir būtiska informācija noteikumu piemērošanas skaidrībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumi paredz summēt botāniskā un putnu dzīvotņu atbalsta likmes. Anotācijas 1.3.sadaļā pie 2.1.6.apakšnodaļas iekļauts skaidrojums, kas ir pretrunīgs, jo sākumā norādīts, ka atbalsts tiek maksāts gan par zālāju, gan putnu biotopu (nekumulē putnus vispār un ķikutu atsevišķi), bet beigās norādīts - "lai nebūtu izmaksāts kumulatīvs atbalsts". Lūdzam skaidrot un anotācijā norādīt ar konkrētu piemēru, kuros gadījumos atbalsts tiek summēts.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šo noteikumu 3.punktā ir ieviests saīsinājums "lauksaimniecības dzīvnieks, kas izteikts nosacītās liellopu vienībās (turpmāk – dzīvnieks)", tomēr 12.2.apakšpunktā, kā arī 19.3.4., 48.1., 52., 53., 61., 68.3., 68.4., 118.1.2., 118.1.3.apakšpunktos lietots termins "nosacītās liellopu vienības". Lūgums izvērtēt saīsinājuma lietošanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt terminu "zālāju biotops" kā tas ir lietots visā noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šo noteikumu projekta 3.punktā ir ieviests saīsinājums "dzīvnieks", kas nozīmē nosacīto liellopu vienību, līdz ar to lūdzam izvērtēt 61.punkta ieviestā saīsinājuma dublēšanās risku.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Intervencē 2.2.Intervence "Natura 2000 maksājums mežiem" un 2.3.Īpašie nosacījumi aktivitātei "Kompensācijas maksājums par Natura 2000 meža teritorijām", ko īsteno atbilstoši Latvijas Lauku attīstības programmai 2014.–2020. gadam pretendentam nebūtu katru gadu jāpiesakās atbalsta maksājuma saņemšanai, jo informācija par Natura 2000 teritoriju un mikroliegumu robežām un noteiktajiem aprobežojumiem nav katru gadu mainīga, jo to nosaka ar ārēju normatīvo aktu vai valsts pārvaldes iestādes administratīvo aktu. Zemes īpašnieks pieteikumu kompensācijas saņemšanai varētu iesniegt vienu reizi 3 gados, ja nemainās informācija par īpašumu un saimnieciskās darbības ierobežojumi. Par informācijas nemainību var pārliecināties iestāde, kura administrē kompensācijas izmaksu, attiecīgajās valsts informācijas sistēmās. Šādu priekšlikumu Dabas aizsardzības pārvalde ir izteikusi 2022.gadā VARAM darba grupā par kompensāciju sistēmas pilnveidi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Dabas aizsardzības pārvalde uztur DAP 04.01.2023. vēstulē Nr.1.6.2/65/2023-N izteikto ierosinājumu:
Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projektu, paredzot, ja Lauku atbalsta dienests konstatē pārkāpumus, kas ir citu iestāžu kompetencē (piemēram, Dabas aizsardzības pārvaldes kompetencē par īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības prasību ievērošanu; Valsts vides dienesta kompetencē Aizsargjoslu likuma normu ievērošana), par tiem informēt attiecīgo iestādi lēmuma pieņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projektu, paredzot, ja Lauku atbalsta dienests konstatē pārkāpumus, kas ir citu iestāžu kompetencē (piemēram, Dabas aizsardzības pārvaldes kompetencē par īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības prasību ievērošanu; Valsts vides dienesta kompetencē Aizsargjoslu likuma normu ievērošana), par tiem informēt attiecīgo iestādi lēmuma pieņemšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-