Atzinums

Projekta ID
24-TA-376
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam MK rīkojuma projektu papildināt ar jaunu punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ietvaros budžeta resoram “21. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija” līdz 2024. gada 31. decembrim tiek saglabāts esošais nosaukums, savukārt jaunais budžeta resora nosaukums “21. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija” tiek ņemts vērā, izstrādājot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt MK rīkojuma projekta 6.punktu, norādot ne tikai amata slodzes, bet arī pārdalāmo amata vietu skaitu. Izziņas 6.punktā un anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka no VARAM uz KEM tiek pārdalīta valsts sekretāra vietnieka ierēdņa amata vieta ar 0,5 amata slodzi, vienlaikus norādot, ka VARAM saglabājas valsts sekretāra vietnieka amats ar 0,5 slodzi, kas nozīmē, ka uz KEM tiek pārdalīta 0,5 slodze, bet netiek pārdalīta pati amata vieta, jo tā saglabājas VARAM ietvaros, attiecīgi lūdzam skaidri noteikt, kā KEM pusē tiek atrisināts jautājums par amata vietu šai 0,5 slodzei, vai KEM jāparedz jauna amata vieta vai arī attiecīgā 0,5 slodze tiek paredzēta KEM jau esošai amata vietai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā iekļaut skaidrojumu par MK protokollēmuma projekta 4.punktā paredzēto, skaidrojot šāda punkta nepieciešamību pēc būtības.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka tiek plānota 34,5 amata slodžu pārdale nevis 35,5 slodzes, attiecīgi lūdzam savstarpēji salāgot informāciju par pārdalāmo amata slodžu skaitu gan anotācijā, tās pielikumos, gan rīkojuma projekta 6.punktā.
Vienlaikus atkārtoti lūdzam pārskatīt vai anotācijas 1.3.sadaļā sniegt skaidrojumu par paredzēto amata vietu skaita pārdali attiecībā uz Latvijas vides aizsardzības fonda administrēšanu, ievērojot, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas rīcībā esošo informāciju šī fonda administrēšanai VARAM ir paredzētas 5 amata vietas (turklāt publiski pieejamā informācija liecina, ka Valsts reģionālās attīstības aģentūras  ietvaros Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijā strādā 7 darbinieki), tomēr pārdalei uz KEM tiek paredzēta tikai 1 amata vieta.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Izziņas 26.punktā norādīts, ka iebildums ir ņemts vērā, taču anotācijas 3. sadaļā nav norādīta KEM budžeta programma, kuras ietvaros tiks segti ar reorganizāciju saistītie izdevumi, par kuriem informācija sniegta anotācijas 1.pielikumā. Attiecīgi lūdzam precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 2.pielikumā iekļaut izziņā norādītos skaidrojumus, kāpēc šobrīd nav iespējams norādīt pārdalāmā finansējuma apmēru 2024.gadam un KEM programmas/apakšprogrammas, uz kurām plānots pārdalīt finansējumu, tai skaitā norādot, ka iesniedzot rīkojuma projekta 13.punktā paredzēto Ministru kabineta rīkojumu par  2024.gada apropriācijas pārdali starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju tiks iesniegta detalizēta informācija, norādot gan VARAM, gan KEM budžeta programmas/ apakšprogrammas un tām šobrīd budžetā plānoto finansējumu 2024.gadam un bāzes izdevumos plānoto finansējumu 2025.-2028.gadam, plānotās izmaiņas attiecīgajiem gadiem un attiecīgi precizētās kopsummas.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 2. pielikumā precizēt norādīto informāciju par 97.00.00 programmu, ņemot vērā anotācijas 4.pielikumā veiktos precizējumus attiecībā uz finansējumu, kas pārdalāms no VARAM 97.00.00 programmas saistībā ar 1,2 iekšējā audita amata slodžu saglabāšanu VARAM ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par MK protokollēmuma projekta 3.punktā paredzēto un neatbalstām, ka par Latvijas vides aizsardzības fonda līdzekļu turētājiem tiek noteiktas divas ministrijas, kā arī neatbalstām divu Latvijas vides aizsardzības fondam padomju izveidi. Uzskatām, ka padomi ir jāvada vienam ministram un līdzekļu turēšana ir jāparedz vienā ministrijā, bet, lai nodrošinātu padomē vienlīdzīgu pārstāvniecību par vides un dabas jomu, ir jārisina situācija ar padomes locekļu sastāvu, nepieciešamības gadījumā nosakot specifiskus risinājumus, veicot grozījumus Latvijas vides aizsardzības fonda likumā. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punktu un attiecīgi arī anotācijas 1.3.sadaļā, 4.2.sadaļā un anotācijas 2. pielikumā sniegto informāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka nav saprotama rīkojuma projekta 15. punktā ietvertā norāde uz Ministru kabinetā noteikto laika grafiku. Lūdzam precizēt noteikumu projektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā.
Gadījumā, ja ar to ir domāts Finanšu ministrijas izstrādātā informatīvā ziņojuma projekta "Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums)" (24-TA-735) 5. pielikums "ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda MK noteikumu par specifisko atbalsta mērķu ieviešanu izstrādes laika grafika progress***", lūdzam aizstāt rīkojuma projekta 15. punktā vārdus "Ministru kabinetā noteiktajam laika grafikam" ar vārdiem "Ministru kabinetā izskatītajam laika grafikam", sniedzot skaidrojumu arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma “Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju" projektā, kas arī ir saskaņošanas procesā (Tiesību akta lietas ID 24-TA-305) norādīts, ka attiecībā uz Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas projekta Nr. 5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru" turpmāku uzraudzību lēmums tiks pieņemts VARAM un KEM sarunu ietvaros, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" 32.12. punktā doto uzdevumu izpildi.
Ņemot vērā anotācijas papildinājumu, ka: "Reorganizācijas sarunās, kas norisinājās līdz 2024.gada 20.martam, starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju, kā arī atsevišķi starp abu ministriju ministriem, tika panākta vienošanās par Valdības rīcības plāna 32.12. pasākuma 2.punktā minēto sadarbības mehānismu, līdz ar to minētais Valdības rīcības plāna uzdevums uzskatīts par izpildītu." lūdzam precizēt vai pieņemts lēmums arī attiecībā uz projektu Nr.5.4.2.2/17/I/002 un, ja iespējams, papildināt ar šo informāciju anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
MK noteikumu projekta anotācijas 3.sadaļā ir norādīts, ka "informācija par Valsts vides dienesta pamatbudžetā iemaksājamām valsts  nodevām, kurus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodos Klimata un enerģētikas ministrijas atbildībā, sniegta Ministru kabineta rīkojuma projekta anotācijas 5.pielikumā".
Attiecībā uz rīkojuma projekta anotācijas 3.sadaļā norādīto par Valsts vides dienesta pamatbudžetā iemaksājamām valsts nodevām, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto valsts nodevas iemaksājamas valsts budžetā, ja konkrētās nodevas normatīvajā aktā nav noteikts citādi, un Finanšu ministrija nav konstatējusi, ka konkrētās nodevas regulējumā būtu bijis noteikts citādi. Tādējādi lūdzam precizēt konkrēto teikumu anotācijā.
Turklāt MK 2012.gada 31.jūlija noteikumi Nr.523 “Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem”, uz kuriem izziņā atsaucas projekta virzītājs pretim Finanšu ministrijas iebildumam, norādot kā argumentu izteiktā priekšlikuma vērā neņemšanai, ir zaudējuši spēku 2022.gada 3.novembrī.
Piedāvātā redakcija
-