Projekta ID
23-TA-2535Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 8. pantā izslēgt vai precizēt Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) likuma 57. panta 31daļu, nepieciešamības gadījumā papildinot šī likuma 57. panta otro daļu ar norādi uz dalībvalsts nodokļa maksātāju, kurš veic ar nodokli apliekamus darījumus iekšzemē. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no 57. panta 31daļas neizriet, vai uz citas dalībvalsts nodokļa maksātāju attiecināms arī minētā panta trešajā daļā ietvertais izņēmums, turklāt tas, ka konkrētais pants ir piemērojams arī attiecībā uz citas dalībvalsts nodokļa maksātāju, faktiski izriet arī no 57. panta nosaukuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un likumprojekta 10. pantā ietvertajā PVN likuma 61. panta 11. daļā skaidrot kārtību, kādā citas dalībvalsts nodokļa maksātāja tiesības piemērot regulējumu, kas nav attiecināms uz citas dalībvalsts nodokļa maksātājiem, ir īstenojamas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu par likumprojekta 14. pantā ietverto regulējumu, nepieciešamības gadījumā minēto pantu precizējot. Proti, norādām, ka no likumprojekta neizriet, kas konkrētā panta izpratnē ir domāts ar paziņošanas veidu, kā arī kādi alternatīvi paziņošanas veidi ir pieļaujami.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam likumprojekta 25. pantā ietvertajā PVN likuma 139.1panta 16. daļā norādīt:
1) kura subjekta apgrozījums Eiropas Savienībā (ES) pārsniedz 100 000 euro. Kā arī lūdzam minētajā daļā un 139.1 panta otrās daļas 2. punktā norādīt, vai minētais pārsniegums attiecināms uz iepriekšējo un konkrēto kalendāro gadu (sal. likumprojekta 10. pantā ietvertā PVN likuma 61. panta 12. daļa);
2) kam dalībvalsts, kas piešķir atbrīvojumu, ir paziņojusi, ka iekšzemes nodokļa maksātājam nav tiesību piemērot šo atbrīvojumu, proti, nodokļa maksātājam vai Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - dienests).
1) kura subjekta apgrozījums Eiropas Savienībā (ES) pārsniedz 100 000 euro. Kā arī lūdzam minētajā daļā un 139.1 panta otrās daļas 2. punktā norādīt, vai minētais pārsniegums attiecināms uz iepriekšējo un konkrēto kalendāro gadu (sal. likumprojekta 10. pantā ietvertā PVN likuma 61. panta 12. daļa);
2) kam dalībvalsts, kas piešķir atbrīvojumu, ir paziņojusi, ka iekšzemes nodokļa maksātājam nav tiesību piemērot šo atbrīvojumu, proti, nodokļa maksātājam vai Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - dienests).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta piekto līdz septīto daļu nepieciešams izvērtēt un precizēt, jo no attiecīgajām normām neizriet, vai atbrīvojuma izmantošanai citā dalībvalstī paziņošana izpaužas kā iesnieguma iesniegšana dienestam, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Attiecīgā gadījumā ierosinām to konkrēti norādīt piektajā daļā, kā arī apvienot piekto un sesto daļu, paredzot, kāda informācija jāiekļauj dienestam adresētajā iesniegumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta septītajā un desmitajā daļā paredzēta administratīvā akta izdošana. Attiecīgā gadījumā lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar pamatojumu 35 darbdienu termiņa noteikšanai administratīvā akta izdošanai vai izslēgt likumprojektā minēto termiņu.
Skaidrojam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 64. panta pirmajai daļai, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai, tādēļ nepieciešams skaidrot, kādēļ tiek paredzēts no APL atšķirīgs termiņš administratīvā akta izdošanai, ievērojot arī to, ka Padomes 2020. gada 18. februāra Direktīva (ES) 2020/285, ar ko Direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu groza attiecībā uz īpašo režīmu mazajiem uzņēmumiem un Regulu (ES) Nr. 904/2010 groza attiecībā uz administratīvu sadarbību un informācijas apmaiņu nolūkā uzraudzīt mazajiem uzņēmumiem paredzētā īpašā režīma pareizu piemērošanu (turpmāk - direktīva Nr. 2020/285) pieļauj īsākus termiņus ("ne vēlāk kā 35 darbdienas pēc tam, kad saņemts iepriekšējs paziņojums vai iepriekšēja paziņojuma atjauninājums") attiecīgai nodokļu maksātāju informēšanai.
Līdzīgi lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1panta 11. daļā paredzētajam regulējumam, kas paredz tiesības dienestam pagarināt šā panta septītajā un desmitajā daļā minēto termiņu, ņemot vērā, ka APL 64. panta otrā daļa tostarp jau paredz, ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta pirmajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, iestāde to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam. Alternatīvi lūdzam izslēgt PVN likuma 139.1panta 11. daļu.
Skaidrojam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 64. panta pirmajai daļai, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai, tādēļ nepieciešams skaidrot, kādēļ tiek paredzēts no APL atšķirīgs termiņš administratīvā akta izdošanai, ievērojot arī to, ka Padomes 2020. gada 18. februāra Direktīva (ES) 2020/285, ar ko Direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu groza attiecībā uz īpašo režīmu mazajiem uzņēmumiem un Regulu (ES) Nr. 904/2010 groza attiecībā uz administratīvu sadarbību un informācijas apmaiņu nolūkā uzraudzīt mazajiem uzņēmumiem paredzētā īpašā režīma pareizu piemērošanu (turpmāk - direktīva Nr. 2020/285) pieļauj īsākus termiņus ("ne vēlāk kā 35 darbdienas pēc tam, kad saņemts iepriekšējs paziņojums vai iepriekšēja paziņojuma atjauninājums") attiecīgai nodokļu maksātāju informēšanai.
Līdzīgi lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1panta 11. daļā paredzētajam regulējumam, kas paredz tiesības dienestam pagarināt šā panta septītajā un desmitajā daļā minēto termiņu, ņemot vērā, ka APL 64. panta otrā daļa tostarp jau paredz, ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta pirmajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, iestāde to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam. Alternatīvi lūdzam izslēgt PVN likuma 139.1panta 11. daļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un tiesiskās noteiktības nolūkā precizēt likumprojekta 25. pantā ietverto PVN likuma 139.1 panta 12. daļas 1. punktu, norādot, par ko tieši dienests ir informējis iekšzemes nodokļa maksātāju.
Papildus, ja dienesta paziņojums iekšzemes nodokļa maksātājam par tā tiesībām piemērot atbrīvojumu citā dalībvalstī, ja tas atbilst šā panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem, ir administratīvais akts, lūdzam minētajā punktā (un līdzīgi arī 12. daļas 2. punktā) vārdu "informējis" aizstāt ar vārdu "paziņojis".
Papildus, ja dienesta paziņojums iekšzemes nodokļa maksātājam par tā tiesībām piemērot atbrīvojumu citā dalībvalstī, ja tas atbilst šā panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem, ir administratīvais akts, lūdzam minētajā punktā (un līdzīgi arī 12. daļas 2. punktā) vārdu "informējis" aizstāt ar vārdu "paziņojis".
Piedāvātā redakcija
"1) no dienas, kad Valsts ieņēmumu dienests ir paziņojis iekšzemes nodokļa maksātājam par tā tiesībām piemērot atbrīvojumu citā dalībvalstī un piešķirto reģistrācijas numuru ar kodu "EX";"
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka ne visi likumprojekta grozījumi saistīti ar direktīvas Nr. 2020/285 un Padomes 2022. gada 5. aprīļa Direktīvas (ES) 2022/542, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK un Direktīvu (ES) 2020/285 attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa likmēm (turpmāk - direktīva Nr. 2022/542), pārņemšanu, lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt pamatojumu vispārējam likumprojekta spēkā stāšanās datumam - 2025. gada 1. janvārim -, vai alternatīvi lūdzam precizēt likumprojekta spēkā stāšanās datumu, nodrošinot vismaz atsevišķu likumprojekta normu stāšanos spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot likumprojekta anotācijas 5. sadaļu:
pirmkārt, papildinot minēto sadaļu ar informāciju par:
1) Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk - direktīva Nr. 2006/112/EK) 146. panta 1. punkta "c" apakšpunkta, 314. panta "b" punkta pārņemšanu ar likumprojektu, kā arī papildinot ar informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu likumprojekta 8. pantā;
2) par direktīvas Nr. 2022/542 1. panta 3., 4., 6., 8.-11., 12. (ciktāl neiet runa par grozītās direktīvas 103. panta svītrošanu), 15.-19., 21.-23. punkta un 2. panta un direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 284.a panta 1. punkta otrās daļas, 284.d panta 3. punkta un 288. panta 1. punkta "b", "c", "d" un "e" apakšpunkta (attiecībā uz norādi "ja vien šie darījumi nav palīgdarījumi") pārņemšanu likumprojektā;
otrkārt, precizējot informāciju par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 288.a panta 1. punkta pirmā daļas pārņemšanu likumprojekta 9. pantā ietvertajā PVN likuma 59. panta divpadsmitajā daļā, jo attiecīgā informācija ir acīmredzami nekorekta;
treškārt, precizējot informāciju par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 284. panta 4. punkta otrās daļas pārņemšanu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta 14. daļā (pēc būtības pārņemts 13. daļā), minētās direktīvas 284. panta 5. punkta otrās daļas pārņemšanu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta 11. un 12. daļā (pēc būtības pārņemts septītajā un desmitajā daļā);
visbeidzot, papildinot minēto sadaļu ar skaidrojumu par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 59.a pantā, 284. panta 3. punkta otrajā un trešajā daļā un 284.c panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību, proti, norādot uz minētajās normās ietverto rīcības brīvību, to vai rīcības brīvība likumprojektā tiek vai netiek izmantota, kā arī pamatojumu šīs rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai likumprojektā.
pirmkārt, papildinot minēto sadaļu ar informāciju par:
1) Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk - direktīva Nr. 2006/112/EK) 146. panta 1. punkta "c" apakšpunkta, 314. panta "b" punkta pārņemšanu ar likumprojektu, kā arī papildinot ar informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu likumprojekta 8. pantā;
2) par direktīvas Nr. 2022/542 1. panta 3., 4., 6., 8.-11., 12. (ciktāl neiet runa par grozītās direktīvas 103. panta svītrošanu), 15.-19., 21.-23. punkta un 2. panta un direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 284.a panta 1. punkta otrās daļas, 284.d panta 3. punkta un 288. panta 1. punkta "b", "c", "d" un "e" apakšpunkta (attiecībā uz norādi "ja vien šie darījumi nav palīgdarījumi") pārņemšanu likumprojektā;
otrkārt, precizējot informāciju par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 288.a panta 1. punkta pirmā daļas pārņemšanu likumprojekta 9. pantā ietvertajā PVN likuma 59. panta divpadsmitajā daļā, jo attiecīgā informācija ir acīmredzami nekorekta;
treškārt, precizējot informāciju par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 284. panta 4. punkta otrās daļas pārņemšanu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta 14. daļā (pēc būtības pārņemts 13. daļā), minētās direktīvas 284. panta 5. punkta otrās daļas pārņemšanu likumprojekta 25. pantā ietvertā PVN likuma 139.1 panta 11. un 12. daļā (pēc būtības pārņemts septītajā un desmitajā daļā);
visbeidzot, papildinot minēto sadaļu ar skaidrojumu par direktīvas Nr. 2006/112/EK (konsolidētās redakcijas) 59.a pantā, 284. panta 3. punkta otrajā un trešajā daļā un 284.c panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību, proti, norādot uz minētajās normās ietverto rīcības brīvību, to vai rīcības brīvība likumprojektā tiek vai netiek izmantota, kā arī pamatojumu šīs rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
"Šo noteikumu nepiemēro biļešu iegādei pasākumiem, ja apmeklējums ir virtuāls.";
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 7., 18. un 19. pantā vārdu "svītrot" aizstāt ar vārdu "izslēgt", ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 83. un 84. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam precīzāk norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu, jo no likumprojekta neizriet, kas ir domāts ar normatīvajiem aktiem veselības jomā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 7. pantā ietvertā regulējuma mērķis attiecībā uz pirmskolas izglītības iestādes sniegtajiem pakalpojumiem ir paredzēt vienādus nosacījumus valsts atzītām izglītības iestādēm un pirmsskolas izglītības iestādēm, lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt minēto pantu ar norādi uz preču piegādi (līdzīgi kā valsts atzītām izglītības iestādēm) vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
“kā arī ar šiem pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic pati pirmsskolas izglītības iestāde;”;
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt likumprojekta 16. pantu ar termiņu lēmuma pieņemšanai par reģistrēta pievienotās vērtības nodokļa maksātāja izslēgšanu no dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra minētā likumprojekta pantā ietvertā PVN likuma 83.6 panta trešajā daļā paredzētajā gadījumā, nodrošinot attiecīgās normas nepārprotamu izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 15. un 16. pantā norādi uz reģistrāciju šā likuma 59. panta pirmās daļas piemērošanai redakcionāli precizēt, piemēram, norādot uz atbrīvojuma (aprakstot atbrīvojuma būtību) piemērošanu Latvijā vai uz atbrīvošanu saskaņā ar šā likuma 59. panta pirmo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 25. pantā ietvertajā PVN likuma 139.1 panta 15. daļas otrajā teikumā paredzēt, ka vienlaikus ar minēto informāciju iekšzemes nodokļa maksātājs sniedz informāciju, kurā ir uzrādīta veikto preču piegāžu un sniegto pakalpojumu vērtība, no kārtējā kalendāra ceturkšņa sākuma līdz dienai, kad pārsniegts gada apgrozījums ES, vai skaidrot, kādēļ nav nepieciešams sniegt informāciju par iekšzemē veikto preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējo vērtību likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 25. pantā izslēgt vārdus "tikai un", izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
-