Atzinums

Projekta ID
23-TA-2814
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Priekšlikums
Precizēt nodaļas nosaukumu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 106. punktu, kur noteikts, ka  ja noteikumu projekts iedalīts nodaļās, vispārīgos jautājumus ietver noteikumu projekta pirmajā nodaļā. Nodaļai raksta nosaukumu “Vispārīgie jautājumi” (“Vispārīgais jautājums”).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4. Profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas stratēģiskā mērķa sasniegšanai nodrošina personai individuālu un iekļaujošu pieeju profesionālās kvalifikācijas prasībās noteiktās profesionālās kompetences apguvē pēc iepriekšējās izglītības un pieredzes novērtēšanas un atzīšanas. 
Priekšlikums
4. Profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas stratēģiskā mērķa sasniegšanai nodrošina personai individuālu un iekļaujošu pieeju profesionālās kvalifikācijas prasībās noteiktās profesionālās kompetences apguvē pēc iepriekšējās izglītības un pieredzes novērtēšanas un atzīšanas. 

 
Piedāvātā redakcija
izteikt 4.punktu šādā redakcijā “Profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas stratēģiskā mērķa sasniegšanai nodrošina personai individuālu un iekļaujošu pieeju profesionālās kvalifikācijas prasībās noteiktās profesionālās kompetences apguvē ņemot vērā iepriekšējo izglītību un pieredzi
 
3.
Noteikumu projekts
6.  Profesionālās tālākizglītības obligāto saturu nosaka: 
Priekšlikums
6. Profesionālās tālākizglītības obligāto saturu nosaka
Piedāvātā redakcija
 izteikt 6.punktu šādi “Profesionālās tālākizglītības programmas obligāto saturu nosaka
4.
Noteikumu projekts
7. Profesionālās tālākizglītības programmas obligātā satura minimālais apjomu un  apjoma sadalījumu nosaka atbilstoši 1. pielikumā noteiktajam.
Priekšlikums
Aizstāt noteikumu 7.punktā vārdu "minimālais"ar vārdu "minimālo".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
9. Profesionālās tālākizglītības programmas pamatdaļa ir 80 līdz 90 procenti no kopējā apjoma, un atbilstoši attiecīgās profesionālās kvalifikācijās prasībām to veido: 
Priekšlikums
Papildināt 9.punktu ar jaunu 9.4.apakšpunktu, tādā veidā precizējot ka profesionālās tālākizglītības programmas pamatdaļas obligātā sastāvdaļa ir arī prakse darba vidē (uzņēmumā).

Precizēt terminu lietojumu saistībā ar praksi visā dokumentā un tā pielikumos, jo pašlaik tiek izmantoti dažādi termini: prakse darba vidē (uzņēmumā), prakse, kvalifikācijas prakse, noslēguma prakse 
Piedāvātā redakcija
9.4.prakse darba vidē (uzņēmumā).
6.
Noteikumu projekts
9.2. integrēti vai atsevišķi sabiedrības un cilvēka drošības moduļi vai attiecīgi studiju kursi, kas nodrošina veselības, cilvēka un sabiedrības drošības, darba, vides un civilās aizsardzības, darba tiesību kompetences attīstību; 
Priekšlikums
9.2. integrēti vai atsevišķi sabiedrības un cilvēka drošības moduļi vai attiecīgi studiju kursi, kas nodrošina veselības, cilvēka un sabiedrības drošības, darba, vides un civilās aizsardzības, darba tiesību kompetences attīstību; 

Papildināt 9.2.apakšpunktu pēc vārda “attiecīgi” ar vārdiem “mācību priekšmeti un”
 
Piedāvātā redakcija
9.2. integrēti vai atsevišķi sabiedrības un cilvēka drošības moduļi vai attiecīgi mācību priekšmeti un studiju kursi, kas nodrošina veselības, cilvēka un sabiedrības drošības, darba, vides un civilās aizsardzības, darba tiesību kompetences attīstību; 
7.
Noteikumu projekts
9.3.  integrēti vai atsevišķi moduļi vai studiju kursi, kas nodrošina digitālo pratību, kas definēta Eiropas iedzīvotāju digitālās kompetences ietvarā. 
Priekšlikums
9.3. integrēti vai atsevišķi moduļi vai studiju kursi, kas nodrošina digitālo pratību, kas definēta Eiropas iedzīvotāju digitālās kompetences ietvarā. 
Papildināt 9.3.apakšpunktu pēc vārdiem “atsevišķi moduļi vai” ar vārdiem “mācību priekšmeti un
 
Piedāvātā redakcija
9.3. integrēti vai atsevišķi moduļi vai mācību priekšmeti un studiju kursi, kas nodrošina digitālo pratību, kas definēta Eiropas iedzīvotāju digitālās kompetences ietvarā. 
8.
Noteikumu projekts
11. Profesionālās pilnveides izglītības obligāto saturu veido atbilstoši sasniedzamajiem mācīšanās vai studiju rezultātiem, un to nosaka atbilstoši profesionālās kvalifikācijas prasībām vai nozares profesionālo darbību un kvalifikāciju reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.  
Priekšlikums
Papildināt 11.punktu ar profesionālās pilnveides izglītības programmas minimālo apjomu, kā arī noteikt, kādi priekšmeti/moduļi veido profesionālās pilnveides izglītības programmas saturu, līdzīgi kā 9.punktā ir noteiktas profesionālās tālākizglītības programmas satura komponentes. Attiecīgi papildināt 1.pielikuma tabulas.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
11. Profesionālās pilnveides izglītības obligāto saturu veido atbilstoši sasniedzamajiem mācīšanās vai studiju rezultātiem, un to nosaka atbilstoši profesionālās kvalifikācijas prasībām vai nozares profesionālo darbību un kvalifikāciju reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.  
Priekšlikums
Papildināt 11.punktu ar profesionālās pilnveides izglītības programmas minimālo apjomu, kā arī noteikt, kādi priekšmeti/moduļi veido profesionālās pilnveides izglītības programmas saturu, līdzīgi kā 9.punktā ir noteiktas profesionālās tālākizglītības programmas satura komponentes. Attiecīgi papildināt 1.pielikuma tabulas.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
11. Profesionālās pilnveides izglītības obligāto saturu veido atbilstoši sasniedzamajiem mācīšanās vai studiju rezultātiem, un to nosaka atbilstoši profesionālās kvalifikācijas prasībām vai nozares profesionālo darbību un kvalifikāciju reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.  
Priekšlikums
Priekšlikums:
Papildināt 11.punktu pēc vārda “izglītības”ar vārdu “programmas”
Piedāvātā redakcija

11. Profesionālās pilnveides izglītības programmas obligāto saturu veido atbilstoši sasniedzamajiem mācīšanās vai studiju rezultātiem, un to nosaka atbilstoši profesionālās kvalifikācijas prasībām vai nozares profesionālo darbību un kvalifikāciju reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.  
11.
Noteikumu projekts
12. Profesionālās  tālākizglītības un pilnveides izglītības obligāto saturu īsteno: 
Priekšlikums
Papildināt 12.punktu pēc vārda “izglītības” ar vārdu “programmu”
Piedāvātā redakcija

12. Profesionālās  tālākizglītības un pilnveides izglītības pogrammu obligāto saturu īsteno:
12.
Noteikumu projekts
13. Reglamentētajās profesijās izglītības iestāde profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības obligāto saturu un apjomu piemēro atbilstoši reglamentētās profesijas normatīvajiem aktiem. 
Priekšlikums

Papildināt 13.punktu pēc vārdiem “profesionālās pilnveides izglītības”ar vārdu “programmas”
 
Piedāvātā redakcija

13. Reglamentētajās profesijās izglītības iestāde profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas obligāto saturu un apjomu piemēro atbilstoši reglamentētās profesijas normatīvajiem aktiem. 
13.
Noteikumu projekts
14.3. atklātības un skaidrības princips – pirms snieguma demonstrēšanas izglītojamam ir zināmi un saprotami sasniedzamie rezultāti un viņa snieguma vērtēšanas kritēriji; 
Priekšlikums
Papildināt 14.3 apakšpunktu pēc vārda “saprotami” ar vārdiem “mācīšanās vai studiju”
Piedāvātā redakcija

14.3. atklātības un skaidrības princips – pirms snieguma demonstrēšanas izglītojamam ir zināmi un saprotami mācīšanās vai studiju sasniedzamie rezultāti un viņa snieguma vērtēšanas kritēriji; 
14.
Noteikumu projekts
14.4. prasmju vai praktiskuma princips – prioritāri kompetenci vērtēt, to praktiski demonstrējot; 
Priekšlikums
Izteikt 14.4. apakšpunktu piedāvātajā redakcijā, tādējādi izpildot Ministru kabineta 2009. gada 18. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.4. apakšpunkta prasības, t.i. tekstuizklāstot to loģiskā secībā.
Piedāvātā redakcija
14.4. prasmju vai praktiskuma princips – prioritāri vērtēt kompetenci, to praktiski demonstrējot; 
15.
Noteikumu projekts
14.5. vērtējuma obligātuma princips – nepieciešams iegūt pozitīvu vērtējumu par moduļu vai studiju kursu apguvi; 
Priekšlikums
Papildināt 14.5 apakšpunktu pēc vārda “moduļu” ar vārdiem “mācību priekšmetu”
Piedāvātā redakcija

14.5. vērtējuma obligātuma princips – nepieciešams iegūt pozitīvu vērtējumu par moduļu, mācību priekšmetu vai studiju kursu apguvi; 
16.
Noteikumu projekts
14.6. pozitīvo sasniegumu summēšanas princips – profesionālās kvalifikācijas eksāmenā vai noslēguma pārbaudījumā novērtēt sasniegto, ja secīgi apgūti un novērtēti visi profesionālie moduļi vai studiju kursi. 
Priekšlikums
Priekšlikums:
Papildināt 14.6 apakšpunktu pēc vārda “moduļi” ar vārdiem “mācību priekšmeti”
 
Piedāvātā redakcija

14.6. pozitīvo sasniegumu summēšanas princips – profesionālās kvalifikācijas eksāmenā vai noslēguma pārbaudījumā novērtēt sasniegto, ja secīgi apgūti un novērtēti visi profesionālie moduļi, mācību priekšmeti vai studiju kursi. 
17.
Noteikumu projekts
15.2. summatīvā vērtēšana – izglītošanās posma, piemēram, moduļa vai studiju kursa, izglītības programmas vai tās daļas apguves noslēgumā organizēta vērtēšana, lai novērtētu un dokumentētu izglītojamā sasniegtos rezultātus.  
Priekšlikums
Papildināt 15.2 apakšpunktu pēc vārdiem “moduļa vai” ar vārdiem “mācību priekšmeta” un pēc vārdiem “izglītojamā sasniegtos” ar vārdiem “mācīšanās vai studiju
Piedāvātā redakcija

15.2. summatīvā vērtēšana – izglītošanās posma, piemēram, moduļa, mācību priekšmeta vai studiju kursa, izglītības programmas vai tās daļas apguves noslēgumā organizēta vērtēšana, lai novērtētu un dokumentētu izglītojamā sasniegtos mācīšanās vai studiju rezultātus.  
18.
Noteikumu projekts
16. Profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas izglītojamo mācību sasnieguma vērtējumu izsaka ballēs vai ar ieskaitīts vai neieskaitīts. Pietiekams un ieskaitīts vērtējums ir, ja ir izpildīti vismaz  60% no sasniedzamajiem rezultātiem (veselības aprūpes jomā vismaz 70% no sasniedzamajiem rezultātiem), kas atbilst vidējam apguves līmenim un ir noteikts  2. pielikumā.
Priekšlikums
Papildināt 16.punktu pēc vārdiem “vērtējumu izsaka ballēs” ar vārdiem “ar vērtējumu “ieskaitīts/ neieskaitīts” un pēc vārdiem “60% no sasniedzamajiem” ar vārdiem “mācīšanās un studiju”
 
Piedāvātā redakcija
16. Profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas izglītojamo mācību sasnieguma vērtējumu izsaka ballēs “ar vērtējumu “ieskaitīts/ neieskaitīts”. Pietiekams un ieskaitīts vērtējums ir, ja ir izpildīti vismaz  60% no sasniedzamajiem mācīšanās un studiju rezultātiem (veselības aprūpes jomā vismaz 70% no sasniedzamajiem rezultātiem), kas atbilst vidējam apguves līmenim un ir noteikts  2. pielikumā.
19.
Noteikumu projekts
17. Profesionālajā tālākizglītībā atbilstoši profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas prasībām un kārtībai profesionālās kvalifikācijas eksāmenu vai tā daļas noslēguma pārbaudījumu vērtē profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisija. 
Priekšlikums
Papildināt 17.punktu nosakot prasības attiecībā uz  profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Precizēt 3.atsauci ar paskaidrojumu, cik un kāda veida prakses ir jāparedz profesionālās tālākizglītības programmā.
Saskaņā ar šo pielikumu prakses apjoms ir 240 stundas, no kurām 160 stundas ir noslēguma prakse, no kā var secināt, ka jābūt vēl vienai praksei 80 stundu apjomā, bet tas noteikumu projektā nav noteikts (atrunāts).
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Vērtēt Projekta 2. pielikuma tabulas ailes "100%" lietderību, jo dotajā redakcijā nav saprotama šī aile, proti, ja izglītojamais saņems visus vērtējumus no 1 līdz 10, tad iegūs 100%.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Precizēt procentu sadalījumu tabulā starp vērtējumiem "6" un "7".
Piedāvātā redakcija
-