Atzinums

Projekta ID
23-TA-1534
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 6.1. apakšpunktā precīzāk noteikt vai anotācijā skaidrot, par kādām saistībām šajā apakšpunktā (arī 6.2. apakšpunktā) ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 7.3. apakšpunktu (nepieciešamības gadījumā arī citas noteikumu projekta vienības) , termina "uzņēmējdarbība" vietā izmantojot terminu "komercdarbība" vai "saimnieciskā darbība", bet termina "uzņēmums" vietā - terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 11. punktu, jo attiecīgai normai nav juridiskas slodzes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 17. punktu kā noteikumu projekta 22. punktā ietvertā regulējuma pēc būtības dublējošu, turklāt  no noteikumu projekta izriet, ka gadījumos, ja projektu iesniegumu atlases ietvaros nav pieejams pietiekams finansējums projekta īstenošanai, projekta iesniegums tiek noraidīts (proti, šis lēmums tiek pieņemts projekta iesnieguma izvērtēšanas ietvaros).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā lietot konsekventu terminoloģiju attiecībā uz to, vai pieņemts tiek lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, lēmums par atbalsta piešķiršanu vai lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 22.2. apakšpunktā svītrot vārdus "tad Aģentūra noraida projekta iesniegumu" kā noteikumu projekta 26.4. apakšpunktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta iesniegums tiek cita starpā apstiprināts vienīgi tad, ja tas atbilst šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, lūdzam nodrošināt, ka minētajā pielikumā tiek ietvertas visas prasības, kuras izriet no noteikumu projekta (tai skaitā, piem., no 84. punkta), vai alternatīvi lūdzam precizēt noteikumu projekta 24.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 26.5. apakšpunkts noteic, ka aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu, ja nav novērstas projekta iesnieguma nepilnības saskaņā ar šo noteikumu 27. punktu. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka nav pieļaujams administratīvajā lietā, kurā jau ir pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu, pieņemt lēmumu par tā paša projekta iesnieguma noraidīšanu. Skaidrojam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 85. panta otrās daļas 2. punktam adresātam labvēlīgu tiesisku administratīvu aktu var atcelt, ja administratīvais akts izdots ar kādu citu nosacījumu un šis nosacījums nav vispār izpildīts, nav pienācīgi izpildīts vai nav laikus izpildīts.
Vienlaikus norādām, ka APL 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Tādējādi, ja, piemēram, aģentūras lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu ir noteikts, ka lēmums stājas spēkā brīdī, kad nosacījums ir izpildīts, tad kamēr adresāts lēmumā noteikto nosacījumu neizpilda, lēmums spēkā nestājas. Savukārt, ja aģentūras lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu stājas spēkā vispārējā kārtībā, tad gadījumā, ja adresāts šo nosacījumu neizpilda vai neizpilda noteiktajā termiņā, aģentūrai ir tiesības lēmumu atcelt.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka administratīvā procesa vispārīgie jautājumi regulēti APL, lūdzam svītrot noteikumu projekta 26.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot noteikumu projekta 32. punktu, nedublējot tajā noteikumu projekta 16. punktu un novēršot pretrunu ar noteikumu projekta 20. punktu un 2. pielikumā ietverto 2.8.3. kritēriju (proti, atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem uz atbalsta saņemšanu pretendē visi projekta iesniegumu iesniegušie projekta iesniedzēji, neatkarīgi no apstiprināšanas IPCEI projektā).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 33.3. apakšpunktu ar noteikumu projekta 2. pielikumā ietverto 2.2. kritēriju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka lēmumu par projekta iesniegumu noraidīšanu pieņem arī citos gadījumos (sk. noteikumu projekta 26. punktu), lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 34. punktu, kas neatbilst arī attiecīgās noteikumu projekta nodaļas nosaukumā minētajam, nepieciešamības gadījumā precizējot citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecīgajā noteikumu projekta nodaļā ietvertas prasības projekta iesniedzējam, lūdzam noteikumu projekta 38. un 39. punktu izteikt kā prasības projekta iesniedzējam vai attiecīgo nosacījumu ietvert citā noteikumu projekta nodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 40. punktu ar noteikumu projekta 2. pielikumā ietvertā 1. kritērija ievaddaļu, kā arī lūdzam skaidrot, kurā brīdī vērtējami pārējie noteikumu projektā paredzētie nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 41. punktā nodrošināt skaidru un loģisku tiesību normu izklāstu, sākotnēji norādot, kādas ir atbalstāmās darbības (piemēram, ka atbalstāmās darbības ir pētniecība un tehniski ekonomiska priekšizpēte), ievērojot noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā noteikto. Kā arī lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot kārtību, kādā attiecīgie pētījumi apstiprināmi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot noteikumu projekta 48. punktu, jo attiecīgā norāde, kas nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, ir deklaratīva.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 61.1. apakšpunktu, kura būtība un jēga nav viennozīmīgi skaidra, tai skaitā nav saprotams, kas ir domāts ar dalībvalsts atklātu uzaicinājumu piedalīties projektā un ko tieši izstrādās trīs dalībvalstis.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 62.2. apakšpunktu ar 62. punkta ievaddaļu. Vēršam uzmanību, ka 62.2. apakšpunktā runa ir par finansējuma intensitātes palielināšanas nosacījumiem, nevis finansējuma izmaksāšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu, novēršot tehniskas kļūdas, tai skaitā lūdzam noteikumu projekta 62.3. apakšpunktā norādīt, kas ir pieņemti publicēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 62.4. apakšpunktā ietvertais gadījums attiecas uz vienu no šo noteikumu 61. punktā, nevis 60. punktā paredzētajiem nosacījumiem, tādēļ lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 62. punkta ievaddaļu, papildinot to ar atsauci uz šo noteikumu 61. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs." Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 64. punkta otrajā teikumā nedublēt Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 25. panta 6. punkta ievaddaļu, nepieciešamības gadījumā izdarot atbilstošu atsauci uz minētās regulas vienību. Kā arī lūdzam cituviet iespēju robežās izvairīties no minētās regulas prasību pārrakstīšanas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 66. punktu, skaidri norādot, vai izmaksas ir attiecināmas līdz 2027. gada 31. decembrim, vai paredzot konkrētus nosacījumus, kuriem iestājoties, izmaksas ir attiecināmas līdz minētajam datumam.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 67. punktā paredzēt, ka attiecīgās izmaksas tiek segtas no atbalsta saņēmēja līdzekļiem, līdzīgi kā sadārdzinājuma gadījumā, vai alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot pamatojumu atšķirīgai pieejai.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā, tai skaitā 68.7. un 69.12. apakšpunktā, konsekventi atsaukties uz līgumu vai vienošanās par projekta īstenošanu vai sniegt skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 69.9. apakšpunktā svītrot vārdus "kas pamatota atbilstoši šo noteikumu 6. punktā noteiktajiem rādītājiem" kā noteikumu projekta 68.3. apakšpunktā ietvertā regulējuma pēc būtības dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts skar fizisko personu datu apstrādi, lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam atzinumu (projekta saskaņojumu) nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas, ja projekts skar personas datu apstrādes jautājumus, tostarp personas datu apstrādi informācijas sistēmās. Norādām, ka, ņemot vērā, ka noteikumu projekts tostarp paredz piekļuvi plašām personas datu kategorijām, atzinumu par noteikumu projektu nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 16. punktam noteikumu projektam pievienojams apliecinājums, ka projekta iesniedzējs ir izstrādājis iekšējās kontroles sistēmu krāpšanas, korupcijas un interešu konflikta novēršanai, lūdzam noteikumu projekta 75. punktā svītrot vārdus "pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas", ņemot vērā, ka pēc būtības attiecīgā sistēma var tikt izvērtēta vienīgi pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Alternatīvi lūdzam 16. punktā paredzēt, ka attiecīgo sistēmu var arī pievienot projekta iesniegumam.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 80. punktā svītrot vārdus "ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principu Komisijas regulas Nr. 2018/1046 33. panta izpratnē" kā noteikumu projekta 46. punktā ietvertā regulējuma dublējošus.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 86. punktā norādīt, bet noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas ir domāts ar iekšējo auditu, nepieciešamības gadījumā svītrojot vai precizējot minēto punktu. Norādām, ka prasības un kārtība iekšējo auditu veikšanai izriet no normatīvajiem aktiem par iekšējās kontroles sistēmu tiešās pārvaldes iestādēs, tādēļ nav skaidrs pamatojums paredzēt ierobežojumus minētajam auditam.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 86. punktā norādīt uz šo noteikumu 6. punktā minētajiem rādītājiem, tādējādi nodrošinot vienveidīgu tiesību normu izteiksmi, vai alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas noteikumu projekta 86. punktā domāts ar atskaites punktu un mērķrādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 87. punktā svītrot vārdus "kad vērtēta projekta iesniedzēja atbilstība komercdarbības atbalsta nosacījumiem", kas dublē cituviet noteikumu projektā jau noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā konsekventi atsaukties uz lēmumu par projekta iesnieguma, nevis projekta apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 91. punktā svītrot vārdus "kas sniegts saskaņā ar šo noteikumu 2.1. apakšpunktu", bet, ja nepieciešams ieviest attiecīgās regulas prasības, uz kurām norādīts 2.1. apakšpunktā, lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.1. apakšpunktu, attiecīgā termina būtiskās prasības ietverot noteikumu projekta pamattekstā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 2. pielikumā ietverto 2.8.3. kritēriju ar 2.8. kritērija ievaddaļu, skaidri norādot, kam tieši jābūt raksturotam.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 2. pielikumā ietverto 2.8.1. kritēriju ar noteikumu projekta 37. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2. pielikumā ietvertajā 2.4. kritērijā norādīts uz projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanu, tomēr no noteikumu projekta neizriet minētās veidlapas aizpildīšana kā obligāta prasība, kā arī nav saprotams, kur pieejama projekta iesnieguma veidlapa. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt minēto kritēriju un nepieciešamības gadījumā citas noteikumu projekta vienības, nodrošinot skaidras tiesību normas.

 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2. pielikumā ietverto 1.1. kritēriju salāgot ar 1.3. kritēriju.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā atrunāt saīsinājumu "investīcija", pirms vārdiem "ceturtās kārtas", tādējādi nodrošinot korektu saīsinājumu atrunāšanu, atbilstoši precizējot citas noteikumu projekta normas.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā svītrot vārdus "atbalsta saņēmējam", ņemot vērā, ka minētais izriet no noteikumu projekta 1.5. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta 1. punktā norādīt uz Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanā iesaistītajām institūcijām, nepieciešamības gadījumā atrunājot atbilstošu saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka termins "darbu sākums" noteikumu projekta pamattekstā tiek lietots tikai reizi, lūdzam atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām attiecīgo terminu skaidrot noteikumu projekta pamattekstā - vietā, kur tas tiek lietots, svītrojot noteikumu projekta 2.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 26.4. apakšpunktā norādīt, ka projekta iesniedzējs šo noteikumu projekta 27. punktā noteiktajā termiņā nesniedz atbildi.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 69. punktā nav minēti darbinieku pienākumi, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 46.1. apakšpunktu, piemēram, norādot uz uzdevumu veikšanu, kas ir tieši saistīti ar noteikumu projekta 69. punktā norādīto atbalsta saņēmēja pienākumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 60.4. apakšpunktā aizstāt vārdu "Ekonomiskās" ar vārdu "Ekonomikas" atbilstoši Līgumam par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas dalību Eiropas Ekonomikas zonā.
 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 69.6. apakšpunktā nepārrakstīt cituviet noteikumu projektā ietverto regulējumu un svītrot vārdus "tai skaitā, lai pierādītu, ka projekta izdevumi ir nepieciešami pētījuma rezultātu sasniegšanai un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma, un pētniecības izdevumi veikti, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principu".
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 75. punktu.
Piedāvātā redakcija
"75. Nozares ministrija vai Aģentūra var lūgt precizēt vai papildināt šo noteikumu 69.12. apakšpunktu minēto iekšējo kontroles sistēmu pēc projekta iesnieguma apstiprināšana, ja konstatēts, ka ir nepieciešami precizējumi vai papildinājumi."
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka attiecīgā informācija atbilstoši noteikumu projektam ir publicējama arī Aģentūras mājaslapā, kā arī iestāžu savstarpējās sadarbības pienākumu, ņemot vērā Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteikto, ierosinām svītrot noteikumu projekta 83. punktu, kas varētu būt nesamērīgs administratīvais slogs.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar skaidrojumu par Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantā ietverto saistību izpildi, raksturojot minēto saistību būtību, pasākumus, kurus nepieciešams veikt minēto saistību izpildei un kā paredzēts minētās saistības izpildīt.
Piedāvātā redakcija
-