Atzinums

Projekta ID
24-TA-2821
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Satiksmes ministrija nesaskata kompetenci pasākuma M.4.3. "Pilnveidot gaisa aizsardzības tiesisko regulējumu, uzlabojot esošo pieeju transporta radītā gaisa piesārņojuma samazināšanai maksimāli koncentrējoties uz teritorijām ar būtiskām gaisa kvalitātes problēmām"(71. lpp.) izpildē kā atbildīgā ministrija, jo pasākums galvenokārt attiecas uz normatīvajiem aktiem, kas skar pašvaldību regulējumu vides jomā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt, norādot Satiksmes ministriju kā līdzatbildīgu ministriju pasākuma izpildē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka M.4.1 pasākumu "Finansiāli atbalstīt tīro transportlīdzekļu izmantošanu valsts un pašvaldību funkciju izpildei un sabiedriskajā transportā (jauna programma)" (70. lpp.) nav plānots veikt un tam nav paredzēts attiecīgs finansējums, Satiksmes ministrija iebilst būt par galveno atbildīgo ministriju minētā pasākuma izpildē. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ir izstrādāts projekts "Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmai 2026.–2030. gadam".
Līdz ar to lūdzam plana projekta 2. pielikumā B.7.2.2. pasākumā atsaukties uz Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu 2021. -2025. gadam. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 2.pielikuma B.4.5. pasākuma ailē "Rezultatīvais rādītājs" ietvertā indikatīvā plāna periodu, izsakot to šādā redakcijā: "Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2025.–2029. gadam".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Saistībā ar bāzes scenārija aprēķiniem par B.4.8. pasākumu un plāna 3.2.1. apakšnodaļā minēto, ka pēc īpatsvara lielākajā NOx emisiju avotu grupā transporta sektorā prognozēts, ka emisijas 2030. gadā samazināsies par 26,8 % pret 2022. gadu, šajos aprēķinos lūdzam ņemt vērā, ka Latvija ir viena no dažām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas ir ieviesusi cieto daļiņu (PN) mērīšanas procedūru. Šīs pārbaudes metodes izstrāde, nepieciešamo iekārtu nodrošināšana tirgū un nepieciešamās apmācības prasīja 10 gadus. Arī attiecībā uz jauno dīzeļmotoru NOx (slāpekļa oksīdu) pārbaudēm metode, kas ir praksē piemērojama Eiropas dažādos klimatiskajos apstākļos, tostarp Latvijas gadījumā būtiski -  temperatūrā zem -10°C, vēl nav apstiprināta. Līdz ar to arī tirgū nav pieejamas NOx pārbaudes iekārtas, kas nozīmē, ka tuvākajos gados tādas netiks izmantotas. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam no aprēķiniem svītrot minētā pasākuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 2. pielikumā informāciju tabulā.  
Piedāvātā redakcija
Nr. p.k. Pasākums Darbības rezultāts Ietekmētās vielas Rezultatīvais rādītājs Atbildīgā institūcija Līdzatbildīgās institūcijas Izpildes termiņš
B.1.1.3. Elektrotīkla pieslēgumu pie piestātnēm un drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšana ostās Samazinās emisijas, ko rada kuģu palīgdzinēju darbināšana stāvēšanas laikā piestātnēs PM2,5
SO2
NOx
B(a)P
Ostu skaits, kurās veiktas investīcijas – divas ostas.
Tiek īstenotas esošās atbalsta programmas.
SM,
Ventspils brīvostas pārvalde,
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde
Liepājas, Ventspils pašvaldības 2029. gads
B.4.6. Finansiālā atbalsta sniegšana multimodālu transporta mezglu un pārsēšanās punktu veidošanai: stāvparku, sabiedriskā transporta pieturu un velonovietņu izveide pie dzelzceļa stacijām, sabiedriskā transporta un dzelzceļa pieturu satuvināšanai. Tiek veicināta sabiedriskā transporta un velotransporta izmantošana un samazinās privātā transporta radītais gaisa piesārņojums PM2,5
NOx
 
Tiek īstenotas esošās atbalsta programmas.

ES fondi – vismaz 25 projekti.

Papildus skatīt B.7.2.5.pasākumu


 



 
SM
Pašvaldības un pašvaldību kapitālsabiedrības
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”
Pašvaldības
 
2029. gads
B.4.7. Velosipēdu ceļu izbūve gar autoceļiem un pašvaldību teritorijās atbilstoši pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem un/vai pilsētu mobilitātes plāniem Samazinās privātā transporta radītais piesārņojums velotransporta izmantošanas pieauguma rezultātā
 
PM2,5
NOx
1) jauna atdalītā riteņbraukšanas infrastruktūra – 60 km;
2) infrastruktūras lietotāju skaits: 5820 lietotāji 2029. gadā (bāze – 0 lietotāji (2020.gadā)) 

Papildus skatīt B.7.2.5.pasākumu

 
SM Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas valsts ceļi", pašvaldības 2029. gads
B.7.2.5. Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana* 

*Atbilstoši 13.11.2025. MK rīkojumam Nr.728

 
Īstenoti transporta projekti PM10
PM2,5
NOx
B(a)P
Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas ST sistēmā:
1) Izveidotas elektrificētas dzelzceļa līnijas un modernizētas esošās dzelzceļa līnijas pasažieru pārvadāšanai – 100 km.

Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas ST sistēmā:
1) iegādāti 17 elektroautobusi;
2) 7 autobusu uzlādes stacijas
3) izveidoti 8 mobilitātes punkti;
4) 1 sabiedriskā transporta mezgls
5) Izbūvēts tramvaja līnijas (2,2 km) un trolejbusu līnijas (0,3 km) pagarinājums.

Pilnveidota veloceļu infrastruktūra:
1) 52 km jaunizbūvētās vai pārbūvētās veloinfrastruktūras Rīgā un Pierīgā
VAS “Latvijas dzelzceļš”
Pašvaldības SIA “Rīgas satiksme”
Rīgas pašvaldība,
Ādažu un Saulkrastu novadu pašvaldības
FM,
SM
 
2024. -2029.gads
 
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt plāna projekta termiņu, ņemot vērā, ka 2025. gads tuvojas izskaņai. 
Piedāvātā redakcija
Smalko daļiņu, amonjaka, slāpekļa oksīdu, gaistošo organisko savienojumu un sēra dioksīda emisiju samazināšanas plāns 2026.-2030. gadam