Atzinums

Projekta ID
23-TA-1075
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt notikumu projektu un anotāciju, ievērojot, ka Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (CFLA ) kā sadarbības iestādei nav līgumsaistību ar sadarbības partneriem. Par projekta īstenošanas laikā sasniegto rezultātu ilgtspēju ir atbildīgs finansējuma saņēmējs. Ja pēc projekta īstenošanas beigām  ilgtspējas nodrošināšanai ir nepieciešams pēcuzraudzības periods, lūdzam šo pienākumu finansējuma saņēmējam un perioda ilgumu paredzēt MK noteikumos, savukārt, anotācijā precīzi definēt iesaistīto pušu darbības, to ilgumu, kā arī rīcības, kas veicamas, ja ilgtspēja netiek nodrošināta.

Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 25.13.2.apakšpunktā noteikt, ka projekta īstenošanas personāla izmaksas attiecas uz finansējuma saņēmēja personālu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto izziņas 15.punktā norādīto iebildumu par potenciālo interešu konflikta risku attiecībā uz jaunatnes iniciatīvu projektu atlases procesu.
Ņemot vērā iebildumā minētās Revīzijas iestādes rekomendācijas un augsto interešu konflikta risku gadījumā, ja iniciatīvu projektu atlasi un vērtēšanu veic sadarbības partneris - pašvaldība (nelielas kopienas un savstarpēja saistība - NVO/pašvaldība/izglītības iestāde), aicinām pilnībā izslēgt sadarbības partneri - pašvaldību no vērtēšanas procesa, atstājot to tikai finansējuma saņēmēja atbildībā.
Lūdzam atbilstoši precizēt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 26.lpp ar informāciju, no kāda finansējuma avota tiks nodrošināta projekta ietvaros izstrādātā interaktīvā atbalsta platformas uzturēšana pēc projekta īstenošanas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" apakšsadaļu "Cita informācija" ar finansējuma avotu.
Piedāvātā redakcija
Nepieciešamais finansējums 4.2.3.1. pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 24.2. apakšpunkts paredz, ka no 80.00.00. programmas līdzekļus var pārdalīt izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētiem aprēķiniem nepieciešamajam finansējumam 431 287 euro apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 5.punkta apakšpunktos, 35.2.punktā sniegto informāciju un anotācijā minēto. Piemēram, projekta iesniedzējs projekta iesniegumā paredz projekta īstenošanā iesaistīt vismaz 3 valsts un valsts augstskolu dibinātas profesionālās izglītības iestādes.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, vai ir zināmas provizoriskas aplēses tam, cik izglītojamo varētu iesaistīties 4.2.3.1.pasākuma “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” aktivitātēs, it īpaši ņemot vērā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda Eiropas Sociālā fonda projektā Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” gūto pieredzi un rezultātus. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 8.punktu. Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijā iekļauto informāciju.
Skat. piedāvāto redakciju.

"8. Pasākuma ietvaros plānotais  kopējais attiecināmais finansējums ir 23 490 000 euro (no tā elastības finansējums – 7 538 110  euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 19 966 500 euro (no tā elastības finansējums – 6 407 394 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 523 500 euro (no tā elastības finansējums – 1 130 716 euro).
Projekta iesniegumā pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 15 951 890 euro apmērā, tai skaitā  ESF+ finansējumu 13 559 106 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2 392 784 euro apmērā.”
 
Piedāvātā redakcija
8. Pasākuma ietvaros plānotais  kopējais attiecināmais finansējums ir 23 490 000 euro (no tā elastības finansējums – 7 538 110  euro), tai skaitā ESF+ finansējums – 19 966 500 euro (no tā elastības finansējums – 6 407 394 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 523 500 euro (no tā elastības finansējums – 1 130 716 euro).
Projekta iesniegumā pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 15 951 890 euro apmērā, tai skaitā  ESF+ finansējumu 13 559 106 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2 392 784 euro apmērā.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu tam, kādēļ pieņemts lēmums mainīt projekta iesniedzēju (kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi kļūst par finansējuma saņēmēju) no Izglītības kvalitātes valsts dienests (turpmāk - IKVD) uz Valsts izglītības satura centrs. Līdztekus norādām, ka 2014.–2020.gada plānošanas periodā IKVD bija projekta Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” (PuMPuRS) īstenotājs un tam ir pieredze īstenojot līdzīgas darbības, kādas plānotas Programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.  
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izziņā sniegto skaidrojumu par konsultantu un ekspertu konsultāciju izmaksām papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Viennozīmīgai izpratnei un novienādojot redakcijas ar citiem punktiem, lūdzam papildināt apakšpunktu ar vārdiem "saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību".
Piedāvātā redakcija
25.8. šo noteikumu 23.4.2. apakšpunktā minēto arodizglītības programmu un profesionālās pamatizglītības programmu izstrādes, licencēšanas un īstenošanas izmaksas saskaņā ar šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minēto finansējuma sadales kārtību;
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 25.13.1. punkta vārdus "... ieskaitot piemaksas, pabalstus un citas darbinieku atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas),...", jo tas viss ietilpst personāla izmaksās un dubultā uzskaitīt nav nepieciešams.
Tas pats attiecināms uz noteikumu projekta 25.13.2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 25.16. apakšpunktu, jo veselības apdrošināšanas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas ietilpst personāla izmaksās, kas noteiktas noteikumu projekta 25.13. apakšpunktā.

Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam skaidrot anotācijā, uz kāda tiesiska pamata projekta īstenošanas, kā arī ar starpinstitūciju sadarbību un ar izglītojamiem paredzētā atbalsta sniegšanu saistīto jautājumu uzraudzību veic Izglītības un zinātnes ministrijas izveidota pasākuma uzraudzības padome. Izziņā skaidrots, ka precizēta anotācija, bet nav norādīts tiesiskais pamats minētajai uzraudzības padomei.
Vēršam uzmanību, ka šādu pārvaldību neparedz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likums un tam pakārtotie Ministru kabineta noteikumi. Proti, uzraudzības padomi paredzēts izveidot Izglītības un zinātnes ministrijai, kura neveiks finansējuma saņēmēja funkcijas, un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. panta trešās daļas 7. punktu pienākums nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību un kontroli ir noteikts sadarbības iestādei.
Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot anotācijā, ka uzraudzības padomi izveido Izglītības un zinātnes ministrija, ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs (finansējuma saņēmējs) ir Valsts izglītības satura centrs, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas padotības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijā precizēt teikumu "Sākotnēji projekta finansējums un sasniedzamie uzraudzības rādītāji tiek plānoti atbilstoši tādai 4.2.3.1. apmērā pasākuma finansējuma daļai, kas neietver elastības finansējumu." Vēršam Jūsu uzmanību, ka atbilstoši 4.2.3.SAM rādītāju metodoloģijas aprakstam 4.2.3.1.pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju vērtības ir noteiktas ar elastības finansējumu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par indikatīvo finansējuma apmēra sadalījumu kāds tiks atvēlēts 4.2.3.1.pasākuma: 1) individuālajam līmenim; 2) izglītības iestādes līmenim; 3) pašvaldības līmenim.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultā finansējuma riska novēršana, lai novērstu ieguldījumu savstarpēju pārklāšanos un nodrošinātu savstarpēju papildināmību. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, kuras tieši darbības varētu būt tās, kas varētu būt līdzīgas vai papildinošas. Tāpat lūdzam izvērtēt, vai anotācija nebūtu papildināma ar informāciju par demarkācijas un dubulfinansējuma novēršanu attiecībā uz supervīziju nodrošināšana pašvaldību sociālajiem darbiniekiem Labklājības ministrijas īstenotajā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākumā “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība”.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā "Risinājuma apraksts" minēts, ka ātrāk uzsākamo darbību īstenošanai pirms vienošanās noslēgšanas finansējuma saņēmējs plāno nodarbināt reģionālos ekspertus (piecas slodzes) un reģionālos koordinatorus (piecas slodzes). Lūdzam skaidrot minētā personāla un tā skaita nepieciešamību, ņemot vērā to, ka MK noteikumu projekta 23.3.apakšpunktā noteiktā individualizētā atbalsta sniegšana mērķa grupas izglītojamiem paredzēta tikai pēc sadarbības līguma noslēgšanas ar sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto SAM MK noteikumos ir jāparedz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas ir lielākas par 1 miljonu euro, vai arī Atbildīgā iestāde SAM MK noteikumu anotācijā pamato kādēļ var nepiemērot minēto risinājumu.
Pašlaik SAM MK noteikumu projektā netiek plānots veikt izmaksu un ieguvumu analīzi un anotācijā norādītais "Lai novērtētu atbalsta pasākumu ietekmi ilgtermiņā, ir nepieciešami dati par atbalstu saņēmušo izglītojamo turpmāko dzīves gājumu (piemēram, mācību turpināšana, iegūta izglītība, iesaistīšanās nodarbinātībā u. c.). Vienlaikus nav iespējams precīzi pierādīt tiešu saistību un ietekmi starp sniegto atbalstu un izglītības turpināšanu (piemēram, ka tieši noteiktā mācību semestrī nodrošināta konsultācija bija izšķirīgs mirklis izglītojamā dzīvē izglītības turpināšanai un iesaistei darba tirgū nākotnē),… " nav pietiekams pamatojums.
Papildus anotācijā ir norādīts: “Vienlaikus, pasākuma līmenī ir veikta investīcijas lietderīguma novērtēšana, tai skaitā novērtējot, vai attiecīgos politikas rezultātus ir iespējams sasniegt, neveicot Eiropas Sociālā fonda Plus investīcijas. Novērtējuma rezultātā ir secināts, ka investīciju veikšana plānotajā apjomā ir lietderīga”, bet nav pievienots šis novērtējums lai varētu pārliecināties par projekta lietderību.
Līdz ar to, ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto aicinām SAM MK noteikumos iekļaut nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi vai MK noteikumu anotāciju papildināt ar izmaksu un ieguvumu analīzi vai investīcijas lietderīguma novērtējumu, kurā ar aprēķiniem un datiem pamatot, ka sabiedrības sociālekonomiskie ieguvumi ir lielāki par šīm investīcijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzu aktualizēt informāciju tabulā, izdevumus norādot ar 2024.gadu (pašlaik tabulā pirmais gads norādīts 2023.gads).
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot protokollēmuma projekta 4.punktā minētā uzdevuma izpildes statusu. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai izpildes termiņš (līdz 2024. gada 30. aprīlim) nebūtu precizējams.
Piedāvātā redakcija
-