Projekta ID
25-TA-527Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija
Atzinums iesniegts
05.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nepiekrītam viedoklim, tā kā nav skaidra pamatojuma, t.i., tieši kāpēc šis regulējums nav attiecināms uz hibrīdauto, ja arī šis transports izmanto elektrību lielāko daļu no kopējā degvielas patēriņa? Nacionālā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam teikts, ka plāns attiecināms uz elektrotransportlīdzekļu uzlādi, nenorādot izņēmumus, tātad uz visiem auto, kas tiek lādēti ar elektrību.
Tai pat laikā Vides investīciju fonds sniedz atbalstu komersantiem, kas ir noslēguši līgumus par bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādi, uzskaitot transportlīdzekļu markas un šajā sarakstā uzskaitītas arī hibrīdauto, sk.saiti : https://ekii.lv/index.php?page=auto-iegade
Tāpēc nav saprotams, kāpēc pēc vieniem noteikumiem (Nr. 896 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei”, kas izdoti saskaņā ar likumu “Par piesārņojumu”) hibrīdauto tiek dots valsts atbalsts, bet šajos noteikumos - nē. Mūsuprāt pieejai jābūt vienādai.
Darba devējs pērk hibrīdauto lai kā degvielu lietotu elektrību, kas izmaksu ziņā ir izdevīgāk nekā benzīns vai dīzeļdegviela. Benzīns/dīzeļdegviela tiek izmantoti tikai kā garants gadījumam, lai nokļūtu galapunktā, ja gadījumā pa ceļam nav iespējas uzlādēt, jo uzlādes stacijas Latvijā nav visur pieejamas. Uzskatam, ka normatīvais regulējums jāattiecina arī uz hibrīdauto, jo gan elektromobilis, gan hibrīdauto izmanto elektrību, kas ir atbalstāmi saskaņā ar ietekmi uz klimatu, jo samazina piesārņojumu videi.
Attiecībā uz noteikumu apakšpunktu 18.212.2. nepiekrītam viedoklim , jo priekšlikumā nebija izteikts apgalvojums kompensēt izdevumus citai personai.
Priekšlikums kompensēt izdevumus darbiniekam, ja tas veicis elektroenerģijas uzlādi savā dzīvesvietā darba devēja piederošam transportlīdzeklim tādā gadījumā, ja tas ir nodrošinājis atsevišķu skaitītāju uzstādīšanu elektroenerģijas uzlādei, bet tieši viņš nav noslēdzis līgumu ar elektroenerģijas piegādātāju, bet to ir noslēdzis kāds no viņa ģimenes locekļiem .
Jebkurā gadījumā, vai līgums noslēgts uz darbinieka vārda, vai kāda no ģimenes locekļiem, darbinieks par šo patērēto elektrību maksās no ģimenes budžeta.
Tai pat laikā Vides investīciju fonds sniedz atbalstu komersantiem, kas ir noslēguši līgumus par bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādi, uzskaitot transportlīdzekļu markas un šajā sarakstā uzskaitītas arī hibrīdauto, sk.saiti : https://ekii.lv/index.php?page=auto-iegade
Tāpēc nav saprotams, kāpēc pēc vieniem noteikumiem (Nr. 896 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei”, kas izdoti saskaņā ar likumu “Par piesārņojumu”) hibrīdauto tiek dots valsts atbalsts, bet šajos noteikumos - nē. Mūsuprāt pieejai jābūt vienādai.
Darba devējs pērk hibrīdauto lai kā degvielu lietotu elektrību, kas izmaksu ziņā ir izdevīgāk nekā benzīns vai dīzeļdegviela. Benzīns/dīzeļdegviela tiek izmantoti tikai kā garants gadījumam, lai nokļūtu galapunktā, ja gadījumā pa ceļam nav iespējas uzlādēt, jo uzlādes stacijas Latvijā nav visur pieejamas. Uzskatam, ka normatīvais regulējums jāattiecina arī uz hibrīdauto, jo gan elektromobilis, gan hibrīdauto izmanto elektrību, kas ir atbalstāmi saskaņā ar ietekmi uz klimatu, jo samazina piesārņojumu videi.
Attiecībā uz noteikumu apakšpunktu 18.212.2. nepiekrītam viedoklim , jo priekšlikumā nebija izteikts apgalvojums kompensēt izdevumus citai personai.
Priekšlikums kompensēt izdevumus darbiniekam, ja tas veicis elektroenerģijas uzlādi savā dzīvesvietā darba devēja piederošam transportlīdzeklim tādā gadījumā, ja tas ir nodrošinājis atsevišķu skaitītāju uzstādīšanu elektroenerģijas uzlādei, bet tieši viņš nav noslēdzis līgumu ar elektroenerģijas piegādātāju, bet to ir noslēdzis kāds no viņa ģimenes locekļiem .
Jebkurā gadījumā, vai līgums noslēgts uz darbinieka vārda, vai kāda no ģimenes locekļiem, darbinieks par šo patērēto elektrību maksās no ģimenes budžeta.
Piedāvātā redakcija
Normatīvais regulējums jāattiecina gan uz hibrīdauto, gan elektromobili.
Izslēgt noteikumu punktu 18.212.2. līgums ar elektroenerģijas piegādātāju darbinieka dzīvesvietā ir noslēgts starp darbinieku un elektroenerģijas piegādātāju;
Izslēgt noteikumu punktu 18.212.2. līgums ar elektroenerģijas piegādātāju darbinieka dzīvesvietā ir noslēgts starp darbinieku un elektroenerģijas piegādātāju;
