Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-2826
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 15.punktā ir noteiktas maksimālās intensitātes gan atbalstam, ko sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, gan arī noteikumu projekta 15.punkta pēdējā teikumā ir ietverta informācija, kura arī attiecināma uz atbalstu, kas tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Tādēļ aicinām precizēt noteikumu projekta 16.punkta redakciju, lai novērstu nepareizas interpretācijas risku un lai no minētās normas tvēruma būtu viennozīmīgi skaidrs, ka de minimis atbalstam konkursa ietvaros pieļaujamā atbalsta intensitāte tiek noteikta, ievērojot šo noteikumu 15. punktā noteikto de minimis atbalsta piemērojamo atbalsta intensitāti 70% vai 80% apmērā, un, kura nav saistīta ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, kas ietverts Izziņas 12.punktā. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 6.punkts paredz, ka attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas. Skaidrojam, ka noteikumu projekta 23.9. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas tikai gadījumā, ja tās ir tiešā veidā saistītas ar ieguldījuma veikšanu, jo tad tās var tikt uzskatītas par tādām, kas veido kopējās ieguldījumu izmaksas. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 23.9. apakšpunktā minēto, norādot, ka ar iekārtu uzstādīšanu saistītās būvniecības (tajā skaitā materiālu) izmaksas, tai skaitā autoruzraudzība un būvuzraudzība ir attiecināmas, ja tās tiek iekļautas kopējās ieguldījuma izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, kas ietverts Izziņas 51.punktā  attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā ietverto informāciju “konkursa ietvaros finansējums energokopienām netiek piešķirts, ja projekta ietvaros plānots īstenot komercdarbības projektu, t.i., atbalsts netiek piešķirts tādu projektu īstenošanai, kuru rezultātā projekta iesniedzējs plāno nodarboties ar enerģijas tirdzniecību.” .
Lūdzam ar atbilstošu normu papildināt arī noteikumu projektu.
Papildus aicinām precizēt anotācijas 1.3.sadaļā ietverto informāciju “ja iesniegtais projekts kvalificējams kā komercdarbības atbalsta projekts”, attiecīgo teikuma daļu aizvietojot ar tekstu “ja finansējuma piešķiršana projekta ietvaros kvalificējas kā komercdarbības atbalsts”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Secinām, ka atbilstoši FM izteiktajam iebildumam, kas ietverts Izziņas 48.punktā, tika veikti precizējumi 1.pielikumā un atsevišķi punkti no apliecinājuma sadaļas, kas attiektos arī uz Komisijas regulas Nr.651/2014 prasību pārbaudi, tika svītroti. Taču vēršam uzmanību, ka, piemēram, grūtības nonākuša uzņēmuma kritērija pārbaude atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktam tiek veikta, pamatojoties uz projekta iesniedzēja apliecinājumu. Aicinām saglabāt iepriekš 1.pielikumā ietvertos 7.4.- 7.7.apakšpunktus, vienlaikus papildinot tos ar norādi iekavās, ka attiecīgais apliecinājums ir jāsniedz gadījumā, ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz projektiem, kuru ietvaros atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, pieļaujamā atbalsta intensitāte tiek noteikta saskaņā ar šo noteikumu 17. vai 18.punktu, nevis vienlaicīgi ar 17. un 18.punktiem, līdz ar to, lai nodrošinātu korektu nosacījuma piemērošanu, aicinām noteikumu projekta 15.punkta pēdējā teikumā saikli "un" aizstāt ar saikli "vai".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecība uz uzņēmuma lielumu noteikumu projektā būtu jālieto tas jēdziens, kas tiek lietots Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumos Nr.776 "Kārtība, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam". Lūdzam precizēt termina "komersants" lietojumu visā noteikumu projektā (piemēram, noteikumu projekta 17., 18., 41, 49.4., 53.3., 53.4.punktos ir jālieto termins "komercsabiedrība", nevis "komersants"). Ņemot vērā to, ka atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1.panta otrās daļas 9.punktam, ar terminu “komercsabiedrība” saprot, ne vien juridisko personu, bet arī fizisko personu, kas ir būtiski korekta komercdarbības atbalsta jēdziena piemērošanai, lūdzam pārskatīt un noteikumu projekta ietvaros konsekventi lietot šo jēdzienu, kur attiecināms. Vienlaikus aicinām noteikumu projektu papildināt ar "komercsabiedrības" definīciju atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1.panta otrajā daļā 10.punktā noteiktajam.


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projektos, kuros atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu, izmaksu sadārdzinājumu ir iespējams segt arī kā de minimis atbalstu. Noteikumu projekta 19.punkts šī brīža redakcijā paredz stingrāku nosacījumu nekā tas ir noteikts Komisijas regulā Nr.2023/2831. Aicinām izvērtēt, vai arī projektos, kuros atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar de minimis regulējumu, ir jāparedz stingrāks nosacījums, ka jebkuru projekta izmaksu sadārdzinājumu sedz no finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, vai tomēr tiek pieļauta iespējamība projekta sadārdzinājumu piešķirt kā de minimis atbalstu, pirms piešķiršanas izvērtējot atbilstību visām piemērojamā de minimis regulējuma prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 31.punkta redakciju, vārdus “īstenotās aktivitātes izmanto” aizstājot ar “izveidoto infrastruktūru izmanto”, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 31.punktā ietvertais nosacījums ir attiecināms uz infrastruktūru, nevis aktivitātēm.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros var sniegt ne tikai dzīvokļu īpašniekiem, bet arī citiem subjektiem, kas minēti noteikumu projekta 7.punktā, aicinām precizēt noteikumu projekta 51.punktā lietoto jēdzienu "dzīvokļu īpašnieki" uz "projekta iesniedzēji".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 62.2.10.5.apakšpunktu ar atrunu, ka sadārdzinājuma izmaksas ir sedzamas no tādiem finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir ietverta informācija “Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā objektīvu iemeslu dēļu nepieciešams izdarīt grozījumus, tostarp attiecībā uz projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, kas nepārsniedz šī noteikumu projekta 3. punktā noteikto maksimāli konkursa ietvaros apstiprinātā projekta īstenošanas periodu, finansējums saņēmējs atbilstoši šo noteikumu XII. nodaļā noteiktajai kārtībai ar attiecīgu pieprasījumu vēršas Vides investīciju fondā.”. Kā jau tika minēts Finanšu ministrijas iebildumā, kas ietverts Izziņas 41.punktā, vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja finansējums projekta ietvaros tika piešķirts kā de minimis atbalsts un plānotie grozījumi paredzētu papildu finansējuma piešķiršanu, tas būtu kvalificējams kā jauns de minimis atbalsts, par ko būtu veicams jauns izvērtējums atbilstoši de minimis atbalsta regulējumam. Savukārt gadījumā, ja finansējums projekta ietvaros tika piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, būtu jāveic izvērtējums par plānoto grozījumu ietekmi uz stimulējošās ietekmes prasības izpildi, proti, grozījumi nevarētu būt tādi, kas pārkāptu Komisijas regulu Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteikto. Tādējādi lūdzam ar atbilstošu skaidrojumu papildināt noteikumu projekta anotāciju, nosakot, ka atbalsta sniedzējam pirms grozījumu veikšanas līgumā ir jāveic to izvērtējumu no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma viedokļa, nodrošinot, ka netiek pārkāptas piemērojamās prasības.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6. punkta otro teikumu, norādot, ka Modernizācijas fonda finansējums projektu īstenošanai tiks ieplānots Klimata un enerģētikas ministrijas valsts budžeta programmas  33.00.00 "Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti" apakšprogrammā 33.03.00 "Modernizācijas fonda projekti".
Piedāvātā redakcija
-