Projekta ID
24-TA-1521Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
26.4. esošo siltuma vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņa uz šādu jaunu atjaunojamās enerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanas izmaksas:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.4.apakšpunktu, paredzot, ka nosacījums ir attiecināms uz esošu fosilos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņu vai iepirktā elektroenerģijas apjoma no elektrotīkla samazināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
26.4. esošo siltuma vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņa uz šādu jaunu atjaunojamās enerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanas izmaksas:
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 26.4.apakšpunktā uzskaitītie pasākumi nav energoefektivitātes pasākumi, bet atjaunīgās enerģijas veicināšanas pasākumi. Lūdzam izcelt šo apakšpunktu atsevišķā punktā, precizējot apakšpunktus redakcionāli atbilstoši Klimata un enerģētikas ministrijas sniegtajiem priekšlikumiem un iebildumiem pie noteikumu projekta 30.punkta.
Vienlaikus, lai vienkāršotu noteikumu projekta lasāmību un uztveri, aicinām izvērtēt iespēju apvienot šo punktu ar noteikuma projekta 30.punktu, jo pasākumu tvērums ir viens, bet atšķiras tikai īstenošanas teritorija, precizējot noteikumu projekta 30. punkta ievaddaļu (aizstājot atsauci uz konkrēto pasākumu ar vārdu "pasākumi").
Papildus vēršam uzmanību, ka uzskaitījumā piedāvātās energoresursu (biodegvielu, biokurināmā, atjaunīgā ūdeņraža iekārtas) neaizstāj elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanas iekārtas.
Vienlaikus, lai vienkāršotu noteikumu projekta lasāmību un uztveri, aicinām izvērtēt iespēju apvienot šo punktu ar noteikuma projekta 30.punktu, jo pasākumu tvērums ir viens, bet atšķiras tikai īstenošanas teritorija, precizējot noteikumu projekta 30. punkta ievaddaļu (aizstājot atsauci uz konkrēto pasākumu ar vārdu "pasākumi").
Papildus vēršam uzmanību, ka uzskaitījumā piedāvātās energoresursu (biodegvielu, biokurināmā, atjaunīgā ūdeņraža iekārtas) neaizstāj elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanas iekārtas.
Piedāvātā redakcija
3.
Noteikumu projekts
30.4. augstas efektivitātes koģenerācijas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
Iebildums
Aicinām nodrošināt, ka atbalsts netiek sniegts fosilos energoresursus izmantojošam koģenerācijas tehnoloģijām.
Piedāvātā redakcija
30.4. atjaunīgos energoresursus izmantojošu augstas efektivitātes koģenerācijas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
4.
Noteikumu projekts
33. Šo noteikumu 30.4. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projekts atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem un no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem, ja biomasas tehnoloģiju kopējā nominālā ievadītā siltumjauda cietajai biomasai ir lielāka par 20 MW, ievērojot Komisijas 2018. gada 19. decembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012, 38. panta 6. punkta nosacījumus, vai biogāzei ir lielāka par 2 MW.
Iebildums
Lūdzam saskaņot nosacījumu ar Enerģētikas likuma 58.6 panta 4.daļu, nodrošinot atbilstību spēkā esošajiem nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
41. Pēc projektā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanas tiek veikta objektā saražotā un patērētā elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma precīza datu uzskaite. Ja projekta ietvaros tiek veikta iekārtas, tehnikas nomaiņa, saražotās un patērētās elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma uzskaiti nodrošina uzstādītajai iekārtai, tehnikai.
Iebildums
Lūdzam papildināt ar punktu sekojošā redakcijā: "Finansējuma saņēmējs pēc projekta īstenošanas projekta dzīves ciklā nodrošina pārskata par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu) iesniegšanu sadarbības iestādei. Pārskata iesniegšanas termiņš ir pieci gadi pēc noslēguma maksājuma veikšanas;".
Tostarp papildināt attiecīgi anotāciju ar tekstu: Lai nodrošinātu 2.1.1.2. un 6.1.1.4. pasākuma ietvaros sasniegtā kopējā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma uzskaiti, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi, kā nacionālais rādītājs noteikts kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums, kura sasniedzamā vērtība ir saistīta ar projektos paredzētajām darbībām, t.i. netiek noteikta nacionālā rādītāja sasniedzamā vērtība, jo tā tiks noteikta atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajām vērtībām, kura sasniedzamā vērtība ir norādāma projekta iesniegumā. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus. Finansējuma saņēmējs vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas sadarbības iestādei iesniedz pārskatu par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu).
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
Tostarp papildināt attiecīgi anotāciju ar tekstu: Lai nodrošinātu 2.1.1.2. un 6.1.1.4. pasākuma ietvaros sasniegtā kopējā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma uzskaiti, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi, kā nacionālais rādītājs noteikts kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums, kura sasniedzamā vērtība ir saistīta ar projektos paredzētajām darbībām, t.i. netiek noteikta nacionālā rādītāja sasniedzamā vērtība, jo tā tiks noteikta atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajām vērtībām, kura sasniedzamā vērtība ir norādāma projekta iesniegumā. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus. Finansējuma saņēmējs vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas sadarbības iestādei iesniedz pārskatu par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu).
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Atbalsta programma uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunojamo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai
Priekšlikums
Lūdzam izmantot terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam "atjaunīgie energoresursi".
Piedāvātā redakcija
Atbalsta programma uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunīgo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai
7.
Noteikumu projekts
11. Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 vai kā atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Priekšlikums
Lūdzam gramatiski precizēt noteikumu projekta 11. punktu, lai ir saprotama sasaiste ar tā apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
11. Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 vai kā atbalsts saskaņā ar šādiem Komisijas regulas Nr. 651/2014 pantiem:
8.
Noteikumu projekts
21.3. energoefektīvāku iekārtu, tai skaitā ražošanu nodrošinošas blakusprocesu iekārtu, vai tehnikas iegādei, kas aizstāj esošās iekārtas vai tehniku;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ko nozīmē "iekārta" un "tehnika" šo Ministru kabineta noteikumu kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
21.4. komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt atbalstāmo darbību ar nosacījumu, ka darbība ir atbalstāma, ja tā veicina energoefektivitāti vai atjaunīgo energoresursu izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
21.4. komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei, ja tas veicina energoefektivitāti vai atjaunīgo energoresursu izmantošanu;
10.
Noteikumu projekts
21.5. atjaunojamo enerģijas avotu, tai skaitā enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu ieviešanai;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju, lietojot korektu terminoloģiju - "atjaunīgie enerģijas avoti". Vēršam uzmanību, ka akumulācijas vai uzglabāšanas iekārtas nav atjaunīgie enerģijas avoti, taču var tikt izmantoti atjaunīgās enerģijas uzglabāšanai.
Piedāvātā redakcija
21.5. atjaunīgo enerģijas avotu un enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu ieviešanai;
11.
Noteikumu projekts
23.2. nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas noteikumiem) inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam izmantot korektu terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam efektīva centralizētā siltumapgāde un centralizētā aukstumapgāde.
Piedāvātā redakcija
23.2. nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas noteikumiem) inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
12.
Noteikumu projekts
23.5.3. energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšana;
Priekšlikums
Lūdzam izmantot korektu terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam efektīva centralizētā siltumapgāde un centralizētā aukstumapgāde.
Piedāvātā redakcija
23.5.3. efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšana;
13.
Noteikumu projekts
26. Pasākumu ietvaros energoefektivitātes jomā, kas nav ēkās, attiecināmas ir šādas izmaksas:
Priekšlikums
Aicinām papildināt energoefektivitātes pasākumu sarakstu ar jaunu pasākumu, kas veicina elektrifikāciju.
Piedāvātā redakcija
26.4. esošo enerģijas ražošanas iekārtu vai kurināmo patērējošu ražošanas iekārtu nomaiņas uz elektroenerģiju izmantojošām iekārtām izmaksas un ar to saistītās sistēmas pieslēguma ierīkošanas vai pārbūves izmaksas, kas nepieciešamas elektroenerģiju izmantojošas iekārtas pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.
14.
Noteikumu projekts
26.3. komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā energoefektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam izmantot korektu terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam efektīva centralizētā siltumapgāde un centralizētā aukstumapgāde. Lūdzam precizēt punktu, paredzot, ka pieslēgumu izveide ir atbalstāma tikai efektīvām siltumapgādes sistēmām.
Piedāvātā redakcija
26.3. komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides, tai skaitā efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
15.
Noteikumu projekts
26.4.4. saules enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzsm saskaņot visā tekstā terminoloģiju attiecībā uz terminu "saules enerģiju izmantojoša elektroenerģijas ražošanas tehnoloģija".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
30. 6.1.1.4. pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, lai nodrošinātu jaunu atjaunojamās enerģijas jaudu uzstādīšanu:
Priekšlikums
Lūdzam izmantot terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam "atjaunīgās enerģijas".
Piedāvātā redakcija
30. 6.1.1.4. pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, lai nodrošinātu jaunu atjaunīgās enerģijas jaudu uzstādīšanu:
17.
Noteikumu projekts
30.7. atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegādes un uzstādīšanas, tai skaitā siltumsūkņu (gaiss, ūdens, zeme) un cietās biomasas tehnoloģiju ieviešanas (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana) izmaksas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus;
Priekšlikums
Lūdzam izmantot terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam "atjaunīgie energoresursi".
Piedāvātā redakcija
30.7. atjaunīgos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegādes un uzstādīšanas, tai skaitā siltumsūkņu (gaiss, ūdens, zeme) un cietās biomasas tehnoloģiju ieviešanas (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana) izmaksas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus;
18.
Noteikumu projekts
30.8. saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgo energoresursu ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
Priekšlikums
Lūdzam konsekventi izmantot terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam "atjaunīgie energoresursi".
Piedāvātā redakcija
30.8. saražotās enerģijas akumulēšanai vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē kopā ar atjaunīgās enerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu. Akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada griezumā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
19.
Noteikumu projekts
31. Šo noteikumu 30.1. - 30.6. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti komersanta pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ka neto noreķinu sistēmas nosacījums attiecas tikai uz elektroenerģijas ražošanu, jo arī kurināmā ražošanas gadījumā nosacījums nav attiecināms.
Lūgums skaidrot, vai viss punkts neattiecas uz siltumenerģijas ražošanu, vai arī tikai neto principa piemērošana. Ja viss punkts par pašpatēriņu ir attiecināms tikai uz elektroenerģiju un energoresursiem, tad aicinām izmantot KEM piedāvāto redakciju. Ja bija plānots uz siltumenerģiju neattiecināt tikai neto principu, tad norādām, ka tas nav attiecināms arī uz energoresursu ražosanu, un aicinām izmantot KEM piedāvāto redakciju, izslēdzot no tās teikumu "Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.".
Lūgums skaidrot, vai viss punkts neattiecas uz siltumenerģijas ražošanu, vai arī tikai neto principa piemērošana. Ja viss punkts par pašpatēriņu ir attiecināms tikai uz elektroenerģiju un energoresursiem, tad aicinām izmantot KEM piedāvāto redakciju. Ja bija plānots uz siltumenerģiju neattiecināt tikai neto principu, tad norādām, ka tas nav attiecināms arī uz energoresursu ražosanu, un aicinām izmantot KEM piedāvāto redakciju, izslēdzot no tās teikumu "Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.".
Piedāvātā redakcija
31. Šo noteikumu 30.1. - 30.6. apakšpunktā noteiktās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti komersanta pašpatēriņam gada griezumā. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā. Elektroenerģijas ražošanas gadījumā komersanta pašpatēriņš tiek vērtēts attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks.
20.
Noteikumu projekts
37.3. projekts paredz, ka tiek nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 30 procentu apmērā. Ja projekta ietvaros vienlaikus tiek veiktas šo noteikumu 23. un 26. punktā minētās izmaksas, projekts paredz, ka pēc šo noteikumu 23. punktā minēto izmaksu veikšanas tiek sasniegts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā.
Priekšlikums
Lūdzam tostarp papildināt attiecīgi anotāciju ar tekstu: Lai nodrošinātu 2.1.1.2. un 6.1.1.4. pasākuma ietvaros sasniegtā kopējā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma uzskaiti, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi, kā nacionālais rādītājs noteikts kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums, kura sasniedzamā vērtība ir saistīta ar projektos paredzētajām darbībām, t.i. netiek noteikta nacionālā rādītāja sasniedzamā vērtība, jo tā tiks noteikta atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajām vērtībām, kura sasniedzamā vērtība ir norādāma projekta iesniegumā. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus. Finansējuma saņēmējs vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas sadarbības iestādei iesniedz pārskatu par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu).
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
37.3. projekts paredz, ka tiek nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 30 procentu apmērā. Ja projekta ietvaros vienlaikus tiek veiktas šo noteikumu 23. un 26. punktā minētās izmaksas, projekts paredz, ka pēc šo noteikumu 23. punktā minēto izmaksu veikšanas tiek sasniegts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar prasību projektam aprēķināt arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu, vienlaikus nenosakot konkrēti sasniedzamo galapatēriņa rādītāju, tādā veidā nodrošinot, ka programmas rezultātā panāktais enerģijas galapatēriņa ietaupījums sniedz pienesumu Energoefektivitātes direktīvas 8. panta valstij noteiktā pienākuma izpildei.
Piedāvātā redakcija
37.3. projekts paredz, ka tiek nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 30 procentu apmērā. Ja projekta ietvaros vienlaikus tiek veiktas šo noteikumu 23. un 26. punktā minētās izmaksas, projekts paredz, ka pēc šo noteikumu 23. punktā minēto izmaksu veikšanas tiek sasniegts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā. Projektam aprēķina arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu.
22.
Noteikumu projekts
37.4.2. 70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem nodod attiecīgā atkritumu veida pārstrādātājiem;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 37.4.2. apakšpunktu šādā redakcijā: radītos būvniecības vai demontāžas atkritumus nodod attiecīgā atkritumu veida apsaimniekotājiem paredzot, ka vismaz 70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem tiek pārstrādāti;
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
38.3.1. nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 23. un 26.punktā noteiktās izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam tostarp papildināt attiecīgi anotāciju ar tekstu: Lai nodrošinātu 2.1.1.2. un 6.1.1.4. pasākuma ietvaros sasniegtā kopējā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma uzskaiti, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi, kā nacionālais rādītājs noteikts kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums, kura sasniedzamā vērtība ir saistīta ar projektos paredzētajām darbībām, t.i. netiek noteikta nacionālā rādītāja sasniedzamā vērtība, jo tā tiks noteikta atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajām vērtībām, kura sasniedzamā vērtība ir norādāma projekta iesniegumā. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus. Finansējuma saņēmējs vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas sadarbības iestādei iesniedz pārskatu par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu).
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
EM sagatavotajā tiesību akta projektā 24-TA-1290 ir līdzīgs punkts iekļauts, līdz ar to lūgums salāgot vienādas prasības atbalsta programmās.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
38.3.1. nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 23. un 26.punktā noteiktās izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar prasību projektam aprēķināt arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu, vienlaikus nenosakot konkrēti sasniedzamo galapatēriņa rādītāju, tādā veidā nodrošinot, ka programmas rezultātā panāktais enerģijas galapatēriņa ietaupījums sniedz pienesumu Energoefektivitātes direktīvas 8. panta valstij noteiktā pienākuma izpildei.
Piedāvātā redakcija
38.3.1. nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 23. un 26.punktā noteiktās izmaksas. Projektam aprēķina arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu;
25.
Noteikumu projekts
38.3.2. saražota enerģija no atjaunojamiem energoresursiem, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 30.punktā noteiktās izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam konsekventi izmantot terminoloģiju atbilstoši Enerģētikas likumam "atjaunīgie energoresursi".
Piedāvātā redakcija
38.3.2. saražota enerģija no atjaunīgajiem energoresursiem, ja projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts šo noteikumu 30.punktā noteiktās izmaksas;
26.
Noteikumu projekts
38.4.1. 70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem nodod attiecīgā atkritumu veida pārstrādātājiem;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 38.4.1. apakšpunktu šādā redakcijā: radītos būvniecības vai demontāžas atkritumus nodod attiecīgā atkritumu veida apsaimniekotājiem paredzot, ka vismaz 70 procenti no radītājiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem tiek pārstrādāti;
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
39.4. elektroenerģijas ražošanas un uzkrāšanas iekārtu ražības simulāciju;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka minētais nosacījums ir piemērojams arī siltumenerģiju ražojošām iekārtām un akumulācijas iekārtām.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam visā anotācijas tekstā izmantot korektu terminoloģiju (atbilstoši KEM priekšlikumiem par noteikumu projektu tekstu).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas tiek domāts ar "visvairāk skarto reģionu" komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Norādām, ka "energoefektivitāte pirmajā vietā" netiek nodrošināts tikai ar primāro energoresursu ietaupījumu. Ņemot vēra, ka noteikumu projekta ietvaros ir paredzēts enerģijas ražošanas jaudu uzstādīšanai vai aizstāšanai, ir jāizvērtē arī atbilstošais jaudas apmērs un iespēju šos pasākumus aizstāt ar energoefektivitātes pasākumiem. Aicinām iepazīties ar 2024. gada 29. jūlija Komisijas ieteikumu C(2024) 5284 ar ko nosaka vadlīnijas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2023/1791 3.panta interpretācijai attiecībā uz principu "energoefektivitāte pirmajā vietā".
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas ir domāts ar saīsinājumu - P&A.
Piedāvātā redakcija
-