Projekta ID
25-TA-207Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām papildināt anotācijas sadaļas Risinājuma apraksts rindkopu "Uzņēmumam nav jāatmaksā šis aizdevums, ja radītā vērtība tiek zaudēta minēto apstākļu dēļ. Tādā gadījumā veidosies negatīva ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci." ar novērtējumu par dzēšamo parādsaistību apjomu sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā finansēšanas avota vienreizējo raksturu lūdzam pamatot termiņu, uz kuru paredzēts izsniegt aizdevumus. Ņemot vērā paredzētā finansējuma apjomu nav atbalstāms termiņš garāks par 2 gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 13.4 un 20.4 punktos ir paredzēta komersanta kredītsaistību dzēšana gadījumā, ja finansētā projekta rezultātā radītā materiālā vērtība tiek iznīcināta pret Ukrainu vērstās militārās agresijas rezultātā. Vēršam uzmanību, ka tas ir uzskatāms kā papildus komercdarbības atbalsts saņēmējam. Šobrīd noteikumu projektā nav noteikta kārtība, kā tādā gadījumā tiks piešķirts šāds komercdarbības atbalsts. Turklāt, skaidrojam, ka kredītsaistību dzēšana no publiskajiem līdzekļiem, kad atbalsts piešķirts saskaņā ar Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014) 14.pantu, būtu pretrunā Komisijas regulas Nr.651/2014 atbalsta piešķiršanas nosacījumiem (stimulējošās ietekmes nosacījuma pārkāpums), tāpēc, lūdzam, vai nu svītrot šīs normas, vai nu papildināt noteikumu projektu ar attiecīgajām normām, kas nodrošinātu publiskā finansējuma piešķiršanu atbilstoši piemērojamajam komercdarbības atbalsta regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, preambulas 1.apsvērumā noteikts: “Ar Padomes Regulu (EK) Nr. 994/98 Komisija ir pilnvarota atbilstoši Līguma 109. pantam atzīt, ka noteiktos apstākļos no paziņošanas prasības var atbrīvot šādas kategorijas: [..] atbalsts, kas atbilst plānam, ko Komisija apstiprinājusi katrai dalībvalstij reģionālā atbalsta piešķiršanai.” Proti, reģionālais atbalsts var tikt piešķirts tikai tajās teritorijās, kuras ir iekļautas Komisijas apstiprinātajā reģionālā atbalsta kartē attiecīgajai dalībvalstij, un ņemot vērā, ka šīs kartes attiecas tikai uz Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijām, nevis trešajām valstīm, piemēram, Ukrainu, skaidrojam, ka reģionālā atbalsta gadījumā to var piemērot tikai ieguldījumiem dalībvalsts teritorijā, kurai ir apstiprināta reģionālā atbalsta karte. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka arī noteikumu 20.punktā ir paredzēts, ka investīciju aizdevumi ir paredzēti ieguldījumu veikšanai Latvijas Republikas teritorijā. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, lai būtu skaidrs, ka atbalsts ieguldījumu veikšanai ar reģionālo atbalstu var tikt sniegts uzņēmumiem, kas ražo preces Latvijā ar mērķi tās piegādāt Ukrainai, nevis fiziski veikt ieguldījumus Ukrainas infrastruktūrā. Papildus vēršam uzmanību, ka minētais ierobežojums nav attiecināms de minimis atbalsta gadījumā.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumu piemērošanu un ņemot vērā, ka ar noteikumu 21.51.apakšpunktu tiek paredzēts, ka projekta attiecināmās izmaksas ir sākotnējie ieguldījumi saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punktu, noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka attiecībā uz sākotnējo ieguldījumu, kas minēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49) punkta b) apakšpunktā ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.panta 6.punkta trešās daļas nosacījumi attiecībā uz aktīvu iegādi no trešām personām, kas nav saistītas ar pircēju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas sadaļas Risinājuma apraksts rindkopu "Ņemot vērā Dānijas un Zviedrijas pieredzi, lai veicinātu ieguldījumus Ukrainas infrastruktūras atjaunošanā, jaunu darba vietu rašanos un labklājību Ukrainas iedzīvotājiem, Ekonomikas ministrija, ierosina paredzēt iespēju piešķirt aizdevumu Latvijā reģistrētiem komersantiem sadarbības veidošanai ar Ukrainu, tādējādi sniedzot atbalstu Ukrainas rekonstrukcijas attīstībai un darbības atjaunošanai. Tādējādi tiktu arī stiprinātas ekonomiskās saites starp abām valstīm, sniegts atbalsts Latvijas uzņēmējiem, kas ir gatavi investēt Ukrainā, kā arī uzlabotas to iespējas kvalificēties atbalsta programmās paredzētā finansējuma saņemšanai. ", ņemot vērā finansējuma izmantošanas mērķi - atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijā iesniegtajās kopsavilkuma informāciju paziņojumos Nr. SA.112556 un Nr. SA. 117125 kā atbalsta saņēmēji ir norādīti tikai mazie un vidējie uzņēmumi. Ņemot vērā to, ka noteikumu ietvaros atbalstu saskaņā ar Komisijas regula Nr.651/2014 14. pantu var saņemt arī lielie uzņēmumi, lūdzam Ekonomikas ministriju 20 darbdienu laikā no grozījumu spēkā stāšanās iesniegt Eiropas Komisijā aktuālu kopsavilkuma informāciju, norādot aktuālos atbalsta saņēmēju veidus. Ar attiecīgo informāciju lūdzam papildināt arī anotācijas V sadaļu.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu nosaukuma "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" un noteikumu 1.1. apakšpunkta izriet, ka atbalstu sniedz sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, nevis lielajiem uzņēmumiem.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu nosaukuma "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" un noteikumu 1.1. apakšpunkta izriet, ka atbalstu sniedz sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, nevis lielajiem uzņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam veikt precizējumus anotācijas 3.sadaļā, 3. un 5.ailēs atspoguļoto finansējumu norādot arī 4.punktā, vienlaikus 5.punktā svītrojot precizēto finansiālo ietekmi. Turklāt lūdzam aizpildīt sadaļas 6.2.apakšpunktu, iekļaujot tajā aprēķinu vai detalizētu informāciju, kas pamato papildu finansējumu 4 000 000 euro apmērā. Savukārt sadaļas punktā “Cita informāciju” lūdzam apvienot šobrīd esošās divas rindkopas, norādot, ka finansējums 4 000 0000 euro apmērā tiks nodrošināts, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 69. pantu, veicot apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" prioritārā pasākuma "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" uz Ekonomikas ministrijas budžetu, lai nodrošinātu finansējuma pieejamību Latvijā reģistrētiem komersantiem sniedzot atbalstu Ukrainas rekonstrukcijai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekta 13.3 un 20.3 punkts paredz, ka neizlietotā finansējuma atlikums un sniegto aizdevumu atmaksas rezultātā gūtais finansējums tiek ieskaitīts valsts budžetā. Lūdzam anotācijā skaidrot, kādā veidā ir plānots minēto finansējumu ieskaitīt valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
