Projekta ID
24-TA-2003Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
19.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījumos tiek paredzēts, ka publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu varēs ierosināt apbūves tiesīgais, ja lēmumā par neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanu šādas tiesības paredzētas un neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības izsoles noteikumos paredzēta kārtība, kad apbūves tiesīgais var ierosināt apbūvei nodotā zemesgabala atsavināšanu.
Likumprojektā paredzot gadījumus, ka apbūves tiesīgajam ir tiesības ierosināt publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu, tiek radīta sistēma, kur apbūves tiesīgais faktiski iegūst arī nekustamo īpašumu, un publiskas personas nekustamais īpašums ir atsavināms par nosacīto cenu, nerīkojot izsoli un zemesgabalu (iespējams pat nerealizējot apbūves tiesību) pārdot par tirgus cenu citai personai. Tajā pašā laikā likumā “Par aviāciju” attiecībā uz nekustamajiem īpašumiem, kas atrodas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās un gadījumos, kad valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme uz atsavināmo nekustamo īpašumu, attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības. Attiecīgi nav skaidrs, vai Likumprojekta rezultātā kapitālsabiedrībai netiktu ierobežotas pirmpirkuma tiesības gadījumos, ja apbūves tiesīgais ierosinātu publiskai personai piederošā nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā).
Līdzšinējā pieredze liecina, ka starptautiskās lidostas “Rīga” turpmākajai attīstībai nepieciešamajā teritorijā īpašumu atsavināšanas gadījumā tiek piemirsts noskaidrot Satiksmes ministrijas viedokli par nekustamā īpašuma nepieciešamību lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) vajadzībām.
Saeimas 2024.gada 14.novembra sēdes 3.lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par aviāciju””, saskaņā ar kuru no 2025.gada 1.aprīļa grozīts 23.1 panta trešās daļas 1. punkts, kā rezultātā, ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts attiecīgā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, — attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības. Tādējādi arī publiskai personai šajā gadījumā būtu pienākums piedāvāt attiecīgai kapitālsabiedrībai pirmpirkuma tiesības.
Ja tiek paredzēts, ka apbūves tiesīgais būs tiesīgs ierosināt nekustamā īpašuma atsavināšanu, tad konkrēti lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā) ir jāparedz, ka arī valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam ir tiesība savlaicīgi realizēt šādas atsavināšanas ierosināšanas tiesības. Piemēram, ja lidlauka teritorijā pašvaldībai pieder kāds zemes gabals, kas būtu nepieciešams attiecīgā lidlauka attīstībai – vienīgais instruments zemes gabala iegūšanai ir ‘gaidīt’ nekustamā īpašuma atsavināšanu pirmpirkuma tiesību izmantošanai (likums “Par aviāciju”). Savukārt apbūves tiesīgajam būs tiesības pašam noteikt, kad zemes gabalu ierosināt atsavināšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt Likumprojektu ar 4.panta ceturtās daļas 11.punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Tādējādi tiktu radīts mehānisms, kādā VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” var iegūt īpašumā publiskas personas nekustamo īpašumu un turpmāk izmantot to starptautiskās lidostas “Rīga” turpmākajai attīstībai un funkciju veikšanai.
Likumprojektā paredzot gadījumus, ka apbūves tiesīgajam ir tiesības ierosināt publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu, tiek radīta sistēma, kur apbūves tiesīgais faktiski iegūst arī nekustamo īpašumu, un publiskas personas nekustamais īpašums ir atsavināms par nosacīto cenu, nerīkojot izsoli un zemesgabalu (iespējams pat nerealizējot apbūves tiesību) pārdot par tirgus cenu citai personai. Tajā pašā laikā likumā “Par aviāciju” attiecībā uz nekustamajiem īpašumiem, kas atrodas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās un gadījumos, kad valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme uz atsavināmo nekustamo īpašumu, attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības. Attiecīgi nav skaidrs, vai Likumprojekta rezultātā kapitālsabiedrībai netiktu ierobežotas pirmpirkuma tiesības gadījumos, ja apbūves tiesīgais ierosinātu publiskai personai piederošā nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā).
Līdzšinējā pieredze liecina, ka starptautiskās lidostas “Rīga” turpmākajai attīstībai nepieciešamajā teritorijā īpašumu atsavināšanas gadījumā tiek piemirsts noskaidrot Satiksmes ministrijas viedokli par nekustamā īpašuma nepieciešamību lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) vajadzībām.
Saeimas 2024.gada 14.novembra sēdes 3.lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par aviāciju””, saskaņā ar kuru no 2025.gada 1.aprīļa grozīts 23.1 panta trešās daļas 1. punkts, kā rezultātā, ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts attiecīgā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, un valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks pieder kapitālsabiedrībai, kurā valstij ir izšķiroša ietekme, — attiecīgajai kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības. Tādējādi arī publiskai personai šajā gadījumā būtu pienākums piedāvāt attiecīgai kapitālsabiedrībai pirmpirkuma tiesības.
Ja tiek paredzēts, ka apbūves tiesīgais būs tiesīgs ierosināt nekustamā īpašuma atsavināšanu, tad konkrēti lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā) ir jāparedz, ka arī valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam ir tiesība savlaicīgi realizēt šādas atsavināšanas ierosināšanas tiesības. Piemēram, ja lidlauka teritorijā pašvaldībai pieder kāds zemes gabals, kas būtu nepieciešams attiecīgā lidlauka attīstībai – vienīgais instruments zemes gabala iegūšanai ir ‘gaidīt’ nekustamā īpašuma atsavināšanu pirmpirkuma tiesību izmantošanai (likums “Par aviāciju”). Savukārt apbūves tiesīgajam būs tiesības pašam noteikt, kad zemes gabalu ierosināt atsavināšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt Likumprojektu ar 4.panta ceturtās daļas 11.punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Tādējādi tiktu radīts mehānisms, kādā VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” var iegūt īpašumā publiskas personas nekustamo īpašumu un turpmāk izmantot to starptautiskās lidostas “Rīga” turpmākajai attīstībai un funkciju veikšanai.
Piedāvātā redakcija
11) valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieks, ja nekustamais īpašums atrodas attiecīgā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamā teritorijā) robežās.