Atzinums

Projekta ID
23-TA-2071
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam EM uzmanību uz to, ka MKN virzība uz MK ir atbalstāma pēc EK viedokļa saņemšanas uz LV sniegtajam atbildēm KPP 2021-2027 grozījumu kontekstā, kur cita starpā EK lūdza LV pamatot kosmosa nozares izdalīšanu kā LV prioritāti, norādot, ka kosmosa nozare nevar tikt uzskatīta kā horizontālā prioritāte (nosūtīts EK š.g. 24.maijā; EK Izziņas 31.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta programmas ietvaros uz atbalstu drīkst pretendēt (gala labu  guvēji) gan mazie un vidējie komersanti, gan arī lielie komersanti, kas nosakāmi atbilstoši Komisijas regulas 651/2014 prasībām, nav skaidrs, kāpēc ir nepieciešams izdalīt mazās vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrības, par kurām nav skaidri izvērtēšanas kritēriji. Ņemot vērā, ka atbalsta programma neparedz arī atšķirīgas atbalsta intensitātes atkarībā no gala labuma guvēja kategorijas, nesaskatām nepieciešamību/lietderību iekļaut  mazās vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrības gala labuma guvēju sarakstā un rosināt no gala labuma guvēju saraksta dzēst mazās vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrības. Gadījumā, ja tomēr ir nepieciešamība iekļaut mazās vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrības, lūdzam sniegt pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam visos noteikumu projekta punktos, kur ir minētas projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas iekļaut nosacījumu, ka darbinieku atlīdzības izmaksas ir attiecināmas, ja darbinieki noteiktā laika posmā ne mazāk kā 30% no normālā darba laika katrā mēnesī veic pienākumus, kas saistīti ar projektu, un tas ir pamatots ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” 3.kārtas MK noteikumu projektā nav paredzēta Ekonomikas ministrijas ārējo ekspertu piesaiste starpposmu un gala noslēguma pētniecības projektu izvērtēšanai, ekspertu piesaiste kā pienākums ir paredzēts tikai sadarbības iestādei projektu atlases posmā, kā arī nepieciešamības gadījumā sadarbības iestāde var iesaistīt ekspertu starpposma un gala noslēguma rezultātu izvērtēšanā. Attiecībā uz Ekonomikas ministriju 1.2.1.1. trešās kārtas MK noteikumu projektā šādi pienākumi nav paredzēti.
Lūdzam skaidri un nepārprotami sasaistīt 1.2.1.1. pasākuma pirmās un trešās kārtas MK noteikumu redakcijas, kā arī anotācijā pamatot, kādēļ 1.2.1.1. pirmās kārtas pasākuma ietvaros tiek paredzētas finansējums 1.2.1.1. trešās kārtas pasākuma darbībām (gan EM darbinieku atalgojums, gan ārējo ekspertu piesaistes izmaksas), ņemot vērā, ka abu pasākumu mērķi ir savstarpēji nesaistīti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros ir paredzētas netiešās izmaksas, lūdzam izvērtēt, vai daļa no tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijām nebūtu izslēdzamas un finansējamas no netiešo izmaksu pozīcijas, piemēram, 37.4., 37.6. un 37.10. apakšpunktos norādītās izmaksu pozīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros ir paredzētas netiešās izmaksas, lūdzam izvērtēt, vai daļa no tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijām nebūtu izslēdzamas un finansējamas no netiešo izmaksu pozīcijas, piemēram, 38.6. un 38.8. apakšpunktos norādītās izmaksu pozīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 38.7. apakšpunktā ir plānotas projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas, lūdzam iekļaut ierobežojumu projekta vadības personāla izmaksām projektiem, kuru tiešās attiecināmās izmaksas pārsniedz/ vai ir zem 5 000 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros ir paredzētas netiešās izmaksas, lūdzam izvērtēt un paredzēt 40.5. apakšpunktā norādītās izmaksas kā netiešo izmaksu pozīciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, ka ir saskatāms ievērojami liels nesamērīgs administratīvais slogs gan finansējuma saņēmēja, gan sadarbības iestādes un gala labuma guvēju pusē, ņemot vērā, ka maksimāli iespējamā atbalsta summu gala labuma guvējiem ir 10 000 EUR LIAA sniegtajam atbalstam un 30 000 EUR ESA BIC Latvia sniegtajam atbalstam. Lūdzam atkārtoti izvērtēt vienreizējā maksājuma paredzēšanas iespējas.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Personu apvienības “KPMG Baltics AS un SIA “Oxford Research Baltics”” veiktajam pētījumā "Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā" noteiktajam, ja projekta izmaksas pārsniedz 200 000 EUR, bet tiek paredzēti daudzpakāpju projekti, proti, projekta ietvaros ir plānotas projekta darbības zem 200 000 EUR sliekšņa, kas mērķētas uz lielu gala labuma guvēju (netiešo FS) loku (un kuriem būtu jāiesniedz izdevumus pamatojoši dokumenti gadījumā, ja netiek piemērotas vienkāršotās izmaksas), vienkāršotās izmaksas ir jāpiemēro pilnībā izmaksām, kas attiecas uz gala labuma guvējiem, kā arī vienkāršoto izmaksu piemērošanas lietderība saglabājas, ja komercdarbības (valsts) atbalsts atbilst “de minimis” atbalsta jēdzienam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā minētās izmaksas par jaunradīto darba vietu ir saistītas ar gala labuma guvēju atbalsta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt iespēju, ka neparedzētās izmaksas jāsaskaņo ar sadarbības iestādi. Izmaksu izlietošanu atbilstoši mērķim tiks pārbaudīta pie maksājuma pieprasījuma pārbaudes.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, kādēļ projekta vadības un īstenošanas darbību nodrošināšanai tiek paredzētas netiešās izmaksas, ja projekta vadībai un īstenošanai tiek paredzētas atsevišķas tiešo izmaksu pozīcijas. Lūdzam precizēt, jo netiešajām izmaksām nebūtu jābūt sasaistītām ar konkrētu darbību nodrošināšanu, kuru īstenošanai turklāt ir paredzētas tiešo izmaksu pozīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
46. punkts ietver nekorektas atsauces uz MK noteikumu apakšpunktiem. Lūdzu precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja pasākuma ietvaros plānots piešķirt de minimis atbalstu ESA BIC Latvia saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, lūdzam papildināt noteikumus ar attiecīgajiem nosacījumiem de minimis atbalsta piešķiršanai arī attiecībā uz ESA BIC Latvia. Papildus lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu papildināt, nosakot, ka identisks pienākums atmaksāt Sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto de minimis atbalstu ir arī LIAA gala saņēmējiem sniegtā atbalsta gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā "1 (Vispārīgie nosacījumi)" norādītie finansējumi nesakrīt ar MKN projekta 11. un 13.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 2.2.apakšpunktu, ievērojot, ka minētais jau ir noteikts noteikumu projekta 16. un 17.punktā, un ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108  "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3.apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Vienlaikus aicinām izteikt noteikumu projekta 16.punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
16. Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir tiešās pārvaldes iestādes, kuru darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt biznesa ideju attīstību un uzņēmumu rašanos, zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību uzņēmumos, eksportu un ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, kā arī īstenot valsts politiku inovāciju jomā un veicināt pozitīvu Latvijas starptautisko atpazīstamību, kas ir noslēgušas vienošanos ar sadarbības iestādi, – EM, LIAA, kā arī sabiedrība ar ierobežotu atbildību – ESA BIC Latvia.
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot informāciju par pasākumā plānoto finansējumu ar anotācijas 1.3. punktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "(1) Vispārīgie nosacījumi" norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 13. punktā norādīto finansējuma sadalījumu starp finansējuma saņēmējiem ar anotācijas 1.3. punktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 13.2.apakšpunktā precizēt Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūrai pieejamā finansējuma kopsummu, jo šobrīd ERAF finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums kopā neveido 3 173 401 euro.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci uz MK noteikumu punktu - izmaksu segšanai pieejamais finansējums ir norādīts šo noteikumu 41. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam visiem finansējuma saņēmējiem noteikt maksājumu pieprasījumu iesniegšanas termiņu ne biežāk kā reizi sešos mēnešos, ņemot vērā, ka ESA BIC Latvia ir pieejams avansa maksājums, un LIAA un EM ir valsts budžeta iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikt maksājumu pieprasījumu iesniegšanas termiņu ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 34.3., 35.3. un 36.5.apakšpunktā svītrot informāciju iekavās, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 53.2.apakšpunkts jau paredz finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
34.3. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principus;
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" lūdzam aizstāt ar vārdiem "personāla izmaksas".
Vienlaikus lūdzam dzēst piebildi "tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām', jo tas ietilpst personāla izmaksās.
Piedāvātā redakcija
37.1. projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu  35. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši MK noteikumiem, nevienam projektam nav paredzētas attiecināmās izmaksas virs 5 000 000 EUR. Lūdzam dzēst punktu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ārējo ekspertu piesaistes izmaksas 35.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai jau  paredzētas 37.5. apakšpunktā, lūdzam nedublēt.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 40.6.apakšpunktā vārdus "tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām", jo tas ietilpst personāla izmaksās.
Piedāvātā redakcija
40.6. projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 36. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši MK noteikumiem, nevienam projektam nav paredzētas attiecināmās izmaksas virs 5 000 000 EUR. Lūdzam dzēst punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 41.1.1.punktā vārdus "tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām", jo tas ietilpst personāla izmaksās.
Piedāvātā redakcija
41.1.1. projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas);
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst, ņemot vērā gala labuma guvēju maksimālo iespējamo atbalsta summu 30 000 EUR apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 46.punktā atsauces uz noteikumu projekta apakšpunktiem, no kā tiek aprēķināta netiešo izmaksu vienotā likme.
Piedāvātā redakcija
46. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 34.1., 34.2., 35.1., 35.2., 36.1. un 36.2. minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 37.1., 39.7. un 40.6. apakšpunktā norādītājām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 54. panta pirmās daļas "b" apakšpunktu.
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt neatbalstāmo nozari un darbību ar "alkohola tirdzniecībai un ražošanai", attiecīgi nepieciešamības gadījumā papildinot arī NACE kodu uzskaitījumu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 59. un 60. punktu vai vienu no tiem svītrot, ņemot vērā, ka tie ir savstarpējā pretrunā. Vēršam uzmanību, ka anotācijā norādīts, ka Ekonomikas ministrija pēc pasākuma ieviešanas turpinās un pilnveidos RIS3 pārvaldības modeļa darbību atbilstoši valsts budžetā šim mērķim paredzētajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 60.punktu, ievērojot, ka noteikumu projekta 59.punkts jau paredz, ka Ekonomikas ministrija pēc pasākuma ieviešanas turpinās un pilnveidos RIS3 pārvaldības modeļa darbību atbilstoši valsts budžetā šim mērķim paredzētajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas rindkopā "Iekšzemes komandējumu un transporta pakalpojuma izmaksām, kas minētas šo noteikumu 38.2., 40.2., un 41.2. apakšpunktos, finansējuma saņēmējs piemēro vadošās iestādes izstrādātās metodikas "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai"",  salāgot informāciju ar noteikumu projekta 53.9. apakšpunktā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nav atrodama informācija, ka "EM izvērtēs iespēju  arī turpmākās ekosistēmas nepieciešamās izmaiņas piefiksēt dokumentāli, ja tas būs iespējams", kā tas norādīts izziņā.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļa precizēt informāciju par pasākuma ietvaros plānoto un pieejamo finansējumu, lai tā sakrīt ar noteikumu projekta 11.punktā paredzēto.  
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļa norādīts, ka Ekonomikas ministrija pēc pasākuma ieviešanas turpinās un pilnveidos RIS3 pārvaldības modeļa darbību atbilstoši valsts budžetā šim mērķim paredzētajam finansējumam. Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu ar pamatojumu attiecīgā noteikumu projekta 59.punkta iekļaušanai.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā precizēto finansiālo ietekmi atspoguļot arī 5.1.apakšpunktā un 6.punktā svītrot informāciju, ka projektus plānots ieviest no 2024. gada I ceturkšņa, ņemot vērā, ka šobrīd jau ir 2024.gada vidus.
Piedāvātā redakcija
-