Atzinums

Projekta ID
22-TA-1080
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
13.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
15.1 pantā:

izteikt pirmās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) sniedz profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu un nosaka profesionālo piemērotību personām darbspējīgā vecumā ar invaliditāti, prognozējamu invaliditāti, garīga rakstura traucējumiem vai citiem funkcionāliem traucējumiem, ja nav noteikta invaliditāte, kā arī profesionālās rehabilitācijas ietvaros nodrošina B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apmācību personām, kurām nav medicīnisku pretindikāciju šādai apmācībai;";

izteikt pirmās daļas 4. punktu šādā redakcijā:
"4) īsteno profesionālās izglītības un neformālās izglītības programmas personām ar invaliditāti, prognozējamu invaliditāti vai funkcionāliem traucējumiem un izglītības programmas speciālistiem darbam ar personām ar invaliditāti, prognozējamu invaliditāti vai funkcionāliem traucējumiem, kā arī īsteno neformālās izglītības programmas personām, kuras aprūpē personas ar invaliditāti, prognozējamu invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem;";

papildināt pantu ar septīto, astoto, devīto un desmito daļu šādā redakcijā:
 “(7) Nolūkā veikt personu, kuras saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumus, uzskaiti, kas nepieciešama, lai nodrošinātu savlaicīgu un kvalitatīvu šo pakalpojumu piešķiršanu, plānotu, izstrādātu un novērtētu valsts politiku profesionālās rehabilitācijas un profesionālās piemērotības noteikšanas jomā un lai nodrošinātu citu Aģentūras funkciju izpildi, Aģentūra veido un uztur profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmu, kas ir valsts informācijas sistēma. Profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmas pārzinis ir Aģentūra. Profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmā par personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas šā panta pirmās daļas 2. un 4. punktā un 1.2 daļā minētos pakalpojumus, apstrādā to identificējošo informāciju, kontaktinformāciju un veselības datus, kā arī informāciju par saņemtajiem pakalpojumiem un to sniedzējiem, iegūto izglītību un darba pieredzi. Lai pārbaudītu personas atbilstību mērķgrupas kritērijiem, Profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēma veic minēto datu salīdzināšanu ar Fizisko personu reģistru, Valsts izglītības informācijas sistēmu un Invaliditātes informatīvo sistēmu. 
(8) Tiesības apstrādāt profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmā iekļauto informāciju saistībā ar profesionālo rehabilitāciju un profesionālās piemērotības noteikšanu šo pakalpojumu saņēmējiem, tostarp personas datus, ir Aģentūrai un Labklājības ministrijai to darbību reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildei un šā panta septītajā daļā minētā mērķa sasniegšanai.
(9) Šā panta septītajā daļā minētās profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmas struktūru, tajā iekļaujamo informāciju, tostarp personas datus, to apjomu, datu apstrādes noteikumus un kārtību, kā arī institūciju sadarbības noteikumus nosaka Ministru kabinets.
(10) Aģentūrai ir tiesības pieņemt lēmumu par klienta izslēgšanu no ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma rindas, ja klients divas reizes ir noraidījis pakalpojuma saņemšanu. Aģentūra informē klientu un klienta pašvaldību par pieņemto lēmumu.”
Priekšlikums
Atkārtoti norādām, ka likumprojekts paredz Sociālās integrācijas valsts aģentūrai (anotācijā norādīta kā SIVA bez saīsinājuma skaidrojuma) veidot un uzturēt profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmu. Profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmā par personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas noteiktus pakalpojumus, apstrādā to identificējošo informāciju, kontaktinformāciju un veselības datus, kā arī informāciju par saņemtajiem pakalpojumiem un to sniedzējiem, iegūto izglītību un darba pieredzi.
Tāpat likumprojekts paredz, ka minētās profesionālās rehabilitācijas informācijas sistēmas struktūru, tajā iekļaujamo informāciju, tostarp personas datus, to apjomu, datu apstrādes noteikumus un kārtību, kā arī institūciju sadarbības noteikumus nosaka Ministru kabinets.
Atbildot uz Veselības ministrijas iepriekš pausto priekšlikumu saistībā ar veselības datu apstrādes apjomu un to iegūšanas veidu, Labklājības ministrija izziņā ir norādījusi, ka attiecībā uz veselības datiem sistēmā tiks apstrādāts fakts, ka persona atbilst mērķa grupai - persona darbspējīgā vecumā ar invaliditāti, garīga rakstura traucējumiem vai prognozējamu invaliditāti, un plašāka veselības datu apjoma apstrāde nebūtu apstrādājama. Taču vienlaikus anotācijas 1.3.sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ietverts skaidrojums, ka attiecīgajā informācijas sistēmā tiks iekļauti tādi veselības datus kā informācija par saslimšanām (diagnozes atbilstoši SSK), anamnēzes dati, dati par personas funkcionēšanas un darbspēju novērtējumu. 
Taču norādām, ka tādu veselības datu apstrāde kā pilnīgas personas anamnēzes uzkrāšana un apstrāde, kā arī informācija par personas visām saslimšanām SIVA nav nepieciešama mērķa sasniegšanai, un šādā gadījumā Veselības ministrija nevar atbalstīt šāda apjoma veselības datu apstrādi.
Ņemot vērā to, ka likuma līmenī veselības datu apjoms, ko ietvers informācijas sistēma, nav noteikts un plānots to noteikt Ministru kabineta noteikumu līmenī, lūdzam attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izstrādes procesā piesaistīt Veselības ministriju saistībā ar veselības datu apjoma noteikšanu un savstarpējo nozaru informācijas sistēmu apmaiņas iespējām.
Piedāvātā redakcija
-