Atzinums

Projekta ID
23-TA-510
Atzinuma sniedzējs
Akciju sabiedrība "Gaso"
Atzinums iesniegts
13.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
2.26. pēdējās garantētās piegādes pakalpojums – dabasgāzes pagaidu piegāde lietotājam, kura gazificētais objekts ir pieslēgts sadales sistēmai un kuram ir spēkā esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums ar tādu dabasgāzes tirgotāju, kas izbeidz dabasgāzes tirdzniecību, vai gazificētā objekta īpašniekam, ja dabasgāze gazificētajā objektā tiek lietota bez spēkā esoša dabasgāzes tirdzniecības līguma;
Priekšlikums
Lai nodrošinātu precizitāti definējot pēdējās garantētās piegādes (turpmāk – PGP) pakalpojuma saturu, ierosinām Noteikumu 2.26.apakšpunktā paredzētu PGP pakalpojuma definējumu papildināt ar vārdiem “un gazificētā objekta īpašnieks vai lietotājs nav nodrošinājis iespēju sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes padevi gazificētajā objektā”. Šāds precizējums nodrošinās PGP pakalpojuma definējuma atbilstību Enerģētikas likuma 109.panta otrajai daļai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
31.1. dabasgāzes tirdzniecības līgumā noteiktajā termiņā veic galīgo norēķinu par saņemto dabasgāzi, kā arī saņemtajiem sistēmas un citiem pakalpojumiem;
Priekšlikums
Pildot sadales sistēmas operatora funkcijas, Gaso ir saskāries ar gadījumiem, kad, mainoties gazificētā objekta lietotājam, iepriekšējais lietotājs neizbeidz dabasgāzes tirdzniecības līgumu, bet jaunais lietotājs, nenoslēdzot dabasgāzes tirdzniecības līgumu, lieto dabasgāzi un izvairās no samaksas par patērēto dabasgāzi. Šādas situācijas veido Gaso lieku administratīvo slogu, kā arī pavairo dabasgāzes zudumus, kuru kompensēšana gulstas uz godprātīgo lietotāju pleciem. Šāda bezatbildīga rīcība no lietotāja puses pilnīgi liberalizētā dabasgāzes tirgus apstākļos nav pieņemama. Ievērojot minēto, Gaso ierosina Noteikumu 31.1 punktu izteikt šādā redakcijā:
“31.1 Lietotājam, izbeidzot dabasgāzes tirdzniecības līgumu, tā saistības nevar būt izbeigtas, kamēr lietotājs nav nodrošinājis dabasgāzes piegādes pārtraukšanu (izpildot 31.3.apakšpunkta prasības) vai kamēr gazificētajā objektā nav noslēgts jauns dabasgāzes tirdzniecības līgums.”.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka jau šobrīd Noteikumu 31.1.apakšpunkts uzliek par pienākumu lietotājam, izbeidzoties dabasgāzes tirdzniecības līgumam, nodrošināt sadales sistēmas operatoram piekļuvi dabasgāzes apgādes sistēmai gazificētajā objektā dabasgāzes piegādes pārtraukšanai. Savukārt no tiesību teorijas izriet, ka imperatīvā tiesību norma nav efektīva vai pat nedarbojas, ja neiestājās tiesiskās sekas tās neizpildīšanas gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
67.1 Pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzējs pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu sniedz par dubultu universālā pakalpojuma maksu.
Priekšlikums
Noteikumu projektā paredzētajā 67.1 punktā ir noteikts, ka PGP pakalpojuma sniedzējs PGP pakalpojumu sniedz par dubultu universālā pakalpojuma maksu. Ievērojot to, ka PGP pakalpojumam ir pagaidu raksturs, kā arī PGP pakalpojuma sniedzēju ir jāizvēlas atklāta konkursa kārtībā, ierosinām neierobežot PGP pakalpojuma maksu ar dubulto universālā pakalpojuma maksu, jo pakalpojuma sniegšanas maksa faktiski ir vienīgais vērtēšanas kritērijs organizējamā pakalpojuma sniedzēja izvēles procesā. Turklāt, piesaistot PGP pakalpojuma cenu pie universālā pakalpojuma dubultās cenas, potenciālajam PGP pakalpojuma sniedzējam papildus tiek izvirzīta obligāta prasība nodrošināt mājsaimniecību lietotājiem universālo pakalpojumu un tādējādi tirgot dabasgāzi mājsaimniecības lietotājiem, kas nav samērīga prasība gadījumos, ja dabasgāzes tirgotājs specializējas tikai uz PGP pakalpojuma sniegšanu vai tirgo dabasgāzi tikai nemājsaimniecības lietotājiem, bet papildus ir gatavs uzņemties PGP pakalpojuma sniegšanu mājsaimniecības lietotājiem. Vienlaicīgi ir jāatzīmē, ka šobrīd mājsaimniecības PGP pakalpojuma klienti dominējošā vairākumā ir tikai gāzes plīts lietotāji, ar relatīvi niecīgu dabasgāzes patēriņu. Tas nozīmē, ka, piesaistot PGP pakalpojuma cenu pie dubultās universālā pakalpojuma cenas, šis pakalpojums brīva tirgus apstākļos kļūs nepievilcīgs vai pat neizdevīgs dabasgāzes tirgotājiem, jo administrēšanas izdevumi var pārsniegt ieņēmumu apmēru.
Ievērojot minēto, Gaso ierosina nepiesaistīt PGP pakalpojuma cenu mājsaimniecības lietotājiem pie universālā pakalpojuma cenas, bet rast iespēju tirgotājam to noteikt pašam brīva tirgus un konkurences apstākļos.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
105.7. gazificētā objekta īpašnieks vai neviena no personām, kas gazificētajā objektā lieto dabasgāzi, nav noslēgusi dabasgāzes tirdzniecības līgumu, kā arī nesaņem dabasgāzi universālā pakalpojuma vai pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma ietvaros;
Priekšlikums
Aicinām precizēt Noteikumu projektā paredzēto 105.7.apakšpunkta redakciju divu iemeslu dēļ:
Pirmkārt, ir jāsvītro vārdi “universālā pakalpojuma vai”, jo tas rada kļūdainu priekšstatu, ka universālā pakalpojuma saņemšanai nav nepieciešams slēgt līgumu.
Otrkārt, minētais apakšpunkts pirms semikola ir papildināms ar vārdiem “izņemot gadījumu, ja pēdējās garantētās piegādes pakalpojums tiek nodrošināts šo noteikumu 64.2.apakšpunktā atrunātajā gadījumā”, jo pie pašreizējās redakcijas veidojās “normatīvā apļa kļūda”, tas ir, klients saņem dabasgāzi PGP pakalpojuma ietvaros, jo nav nodrošinājis apstākļus dabasgāzes atslēgšanai, bet, kad radusies atslēgšanas iespēja (sadales sistēmas operators iekļūst objektā), piegādes pārtraukšana nav pieļaujama, jo klients saņem dabasgāzi PGP pakalpojuma ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
154. Pamats norēķinu veikšanai starp lietotāju un dabasgāzes tirgotāju par gazificētajā objektā patērētās dabasgāzes apjomu ir dabasgāzes lietotāja paziņotais komercuzskaites mēraparāta rādījums, bet, ja tāds nav iesniegts vai iesniegtais rādījums acīmredzami ir nekorekts, sadales sistēmas operatora sniegtā informācija par dabasgāzes patēriņu, kas noteikts atbilstoši šo noteikumu XI nodaļā minētajiem veidiem.
Priekšlikums
Gaso vērš uzmanību uz to, ka Noteikumu pašlaik spēkā esošajā redakcijā iekļauts neprecīzs regulējums, kas dažreiz rada maldīgu priekšstatu, ka par skaitītāju rādījumu savākšanu ir atbildīgs sadales sistēmas operators. Šāds priekšstats ir vērtējams kā nepareizs, jo neatbilst tiesiskajām attiecībām, kas nodibinātas dabasgāzes saņemšanai. Vēršam uzmanību uz to, ka Gaso neslēdz dabasgāzes tirdzniecības līgumus ar galalietotājiem, līdz ar to Gaso rīcībā nav informācijas par dabasgāzes patieso lietotāju konkrētajā gazificētajā objektā. Tai pašā laikā dabasgāzes skaitītāja precīza rādījuma regulārai saņemšanai ir nepieciešama tiešā komunikācija ar patieso dabasgāzes lietotāju, ko Gaso iepriekš aprakstīto iemeslu dēļ realizēt nevar. Papildus norādām, ka Eiropas Energoregulatoru padomes (CEER) Sadales sistēmu darba grupas 2019.gada 22.marta secinājumu dokumentā par jauniem pakalpojumiem un sadales sistēmas operatoru iesaisti ir īpaši izcelta tieši piegādātāja (tirgotāja) loma komunikācijā ar gala lietotajiem, atvēlot sadales sistēmas operatoram tikai atbalsta funkciju konsolidētā pakalpojuma sniegšanā.
Gaso pieejamā (Ministru kabineta tīmekļa vietnē nopublicētajā) Noteikumu projekta versijā iepriekš aprakstītā problēma tiek risināta Gaso atbalstāmā virzienā. Tai pašā laikā šī gada 8.marta starpinstitūciju sapulcē atsevišķi diskusijas dalībnieki izteica bažas, ka jauna regulējuma rezultātā lietotāja paziņotais skaitītāja rādījums iegūs augstāku ticamības pakāpi par sadales sistēmas operatora fiksēto gazificētā objekta apmeklēšanas laikā. Lai novērstu interpretācijas pārpratumus, Gaso ierosina 154., 155. un 170.punktā svītrot vārdus “dabasgāzes lietotāja paziņotais” (attiecīgajā locījumā), šādā veidā novēršot iespēju kļūdaini interpretēt piedāvāto regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
168. Sadales sistēmas operators, konstatējot, ka gazificētajā objektā dabasgāzes caurplūde caur komercuzskaites mēraparātu ir zemāka par komercuzskaites mēraparātam noteikto zemāko pieļaujamo mērījumu robežu, ir tiesīgs izdarīt saņemtās dabasgāzes pārrēķinu par laikposmu, kad dabasgāzes caurplūde ir mazāka par lietotāja komercuzskaites mēraparātam noteikto zemāko pieļaujamo mērījumu robežu, pieņemot, ka caurplūdes lielums ir vienāds ar konkrētajam mēraparātam noteikto zemāko mērījumu robežu, ja dabasgāzes tirdzniecības līgumā nav noteikts citādi.
Priekšlikums
Tiesību normu piemērošanas pārpratumu novēršanas nolūkos Gaso aicina svītrot Noteikumu 168.punktā noslēguma daļā vārdus pēc komata “ja dabasgāzes tirdzniecības līgumā nav noteikts citādi”, jo dabasgāzes tirgotājs savā līgumā nevar noteikt patērētās dabasgāzes noteikšanas kārtību, gadījumos, ja dabasgāzes komercuzskaites mēraparāts nav piemērots patērējamās dabasgāzes plūsmai. Šāda rakstura jautājuma noregulēšana ir tikai Ministru kabineta kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
177.1 Ja mājsaimniecības lietotājam 2023. gada 1. maijā nav spēkā esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums, šāds lietotājs saņem universālo pakalpojumu, kuru sniedz līdzšinējais dabasgāzes tirgotājs.
Priekšlikums
Šī gada 8.marta starpinstitūciju sapulcē Gaso ir kļuvis zināms, ka dabasgāzes saņemšanai universālā pakalpojuma ietvaros lietotājam arī būs jāslēdz atsevišķais līgums. Lai novērstu pārpratumus tiesību normu piemērošanā, ierosinām šo nosacījumu atrunāt Noteikumu projektā.
Īpaši nozīmīgi tas ir kontekstā ar 177.punktu, kas paredz, ka gadījumos ja mājsaimniecības lietotājam 2023. gada 1. maijā nav spēkā esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums, šāds lietotājs saņem universālo pakalpojumu, kuru sniedz līdzšinējais dabasgāzes tirgotājs. Tas nozīmē, ka pēc 2023.gada 1.maija ievērojama mājsaimniecību lietotāju daļa, pretēji iepriekš minētam nosacījumam, saņems dabasgāzi universālā pakalpojuma ietvaros bez atsevišķi noslēgta līguma. Regulējuma precizitātes nodrošināšanai aicinām Noteikumu projektā noteikt, ka iepriekš minētie lietotāji, saņemot dabasgāzi universālā pakalpojuma ietvaros no 2023.gada 1.maija, pēc noklusējuma kvalificējas beztermiņa universālā pakalpojuma līgumam. Turpmākajā periodā mainās tikai tirgotāja noteiktā cena nākamajam 6 mēnešu periodam vai Lietotājs izvēlās citu jebkura tirgotāja produktu, noslēdzot jaunu dabasgāzes tirdzniecības līgumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
177.2 Mājsaimniecību lietotājiem, kas līdz 2023.gada 30.aprīlim saņem pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, no 2023.gada 1.maija to turpina sniegt dabasgāzes tirgotājs, kas mājsaimniecības lietotājam līdz 2023.gada 30.aprīlim nodrošinājis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 177.2 punkts paredz, ka mājsaimniecību lietotājiem, kas līdz 2023.gada 30.aprīlim saņem pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, no 2023.gada 1.maija to turpina sniegt dabasgāzes tirgotājs, kas mājsaimniecības lietotājam līdz 2023.gada 30.aprīlim nodrošinājis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu. Gaso skatījumā piedāvātais regulējums nav pietiekami precīzs, jo nenosaka cik ilgi šo pakalpojumu turpina sniegt dabasgāzes tirgotājs. Tiesību normas precizitātes nodrošināšanas nolūkā, ierosinām papildināt šo normu, nosakot, ka PGP pakalpojums tiek sniegts līdz tirdzniecības līguma noslēgšanai vai dabasgāzes piegādes pārtraukšanai attiecīgajā gazificētajā objektā.
 
Piedāvātā redakcija
-