Atzinums

Projekta ID
25-TA-759
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izmaiņas noteikumu projekta 1. punktā, no kurām izriet, ka ar noteikumu projektu, iespējams, paredzēts izpildīt arī (vismaz daļēji) Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma (turpmāk - likums) 3. panta ceturtajā daļā ietverto pilnvarojumu, lūdzam papildināt noteikumu projekta norādi par izdošanas tiesisko pamatu ar atsauci uz likuma 3. panta ceturto daļu, precizēt (papildināt) noteikumu projekta 1. punktu un citas vienības vai alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā, kā paredzēts izpildīt minēto pilnvarojumu tādā veidā, lai nodrošinātu, ka attiecīgais regulējums stājas spēkā vienlaicīgi vai ātrāk, nekā noteikumu projekts (Ministru kabinetam likuma 3. panta ceturtajā daļā minētie noteikumi atbilstoši likuma pārejas noteikumiem jāizdod līdz 2024. gada 30. novembrim). Vēršam uzmanību, ka no likuma izriet, ka komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē tostarp tiek sniegts vienīgi prioritārajiem projektiem, kas tiek īstenoti kādā no šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētajām jomām. Attiecīgi, ja, piemēram, ar investīciju projektu noteikumu projekta izpratnē saprotams prioritārs projekts likuma 1. panta izpratnē, lūdzam arī svītrot noteikumu projekta 2.1. apakšpunktu, atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām neskaidrojot terminu, kurš skaidrots likumā, kā arī precizēt noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, nodrošinot tās atbilstību likumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktam Ministru kabineta noteikumu 1. punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu (un nepieciešamības gadījumā citas vienības), tostarp svītrojot 1.1. apakšpunktu un precizējot 1. punkta ievaddaļu, neskaidrojot likumā ietverto pilnvarojumu, vai lūdzam papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka noteikumu projekta 1.5 apakšpunkts paredz, ka noteikumi nosaka lēmuma par piešķirtā finansējuma izlietojumu pieņemšanas un neatbilstošo izdevumu atgūšanas nosacījumus un kārtību. Savukārt noteikumu projekta 25. un 26. punkts daļēji nosaka nosacījumus un kārtību saņemtā atbalsta atmaksāšanai. Turklāt precizētais noteikumu projekta 27. punkts paredz, ka tiks izstrādāts iekšējs normatīvais akts, kas cita starpā paredzēs regulējumu, atbilstoši noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā noteiktajam.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturtajā daļā noteiktajam iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots. Līdz ar to šāds iekšējais normatīvais akts nebūs saistošs trešajām personām, t.sk., privātpersonām. Lai kādas prasības būtu saistošas trešajām personām, t.sk., privātpersonām, tās nepieciešamas ietvert ārējā normatīvajā aktā (piemēram, likumā vai Ministru kabineta noteikumos).
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka likumdevēja noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam nevar deleģēt kādai citai iestādei.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka noteikumu projektā nav noteikti lēmuma par piešķirtā finansējuma izlietojumu pieņemšanas un neatbilstošo izdevumu atgūšanas nosacījumi un kārtība. Tādējādi lūdzam papildināt noteikumu projektu ar attiecīgu regulējumu, kā arī izvērtēt projekta 27. punktā paredzēto regulējumu, svītrot vai precizēt to, kā arī attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam kā neskaidru svītrot vai precizēt norādi "kurām ir noteikts atvasinātas publiskas personas statuss". Vēršam uzmanību, ka kapitālsabiedrībām nevar būt noteikts minētais statuss, un visas pašvaldības ir atvasinātas publiskas personas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 10. punktā sniegto skaidrojumu lūdzam norādīt atbalsta piešķiršanas mērķi, nevis noteikumu projekta mērķi. 
Piedāvātā redakcija
"3. Atbalsta piešķiršanas mērķis investīciju projektiem ir stimulēt pašvaldību ekonomisko attīstību."
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot kā noteikumu projekta 7. punktu (arī 2.3. apakšpunkta) dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, tostarp elektroniski. Savukārt regulējumu, kas paredz tikai kādu noteiktu iesnieguma iesniegšanas formu, jānosaka citā likumā. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam norādīt, kura likuma norma pieļauj noteikumu projekta 17. punkta ievaddaļā noteikt, ka iesniegums iesniedzams tikai valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, vai precizēt noteikumu projekta 17. punkta ievaddaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 16. punktā ietverto iebildumu vēršam uzmanību, ka atbalsta piešķiršanas kritēriji un kārtība atbilstoši pilnvarojumam var būt ietverti vienīgi noteikumu projektā, nevis aģentūras izstrādātā iekšējā tiesību aktā, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu. Tostarp lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projektā ir ietvertas arī prasības projekta iesnieguma saturam un apjomam, paredzot projekta iesnieguma veidlapu izmantošanu noteikumu projekta 15. punktā kā brīvprātīgu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam svītrot vai precizēt norādi "ar citiem komercdarbības atbalstu regulējumiem", nodrošinot korektu atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā.
Piedāvātā redakcija
-